دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1397 - 19:17
فراکسیون حقوق بشر مجلس طی بیانیه‌ای مطرح کرد؛

پیشنهاد برگزاری همایش محکومیت اقدامات سعودی‌ها در راستای حمایت از ملت یمن

فراکسیون حقوق بشر مجلس‌شورای‌اسلامی طی بیانیه‌ای ضمن محکومیت آمریکا، خواستار برگزاری همایشی جهت محکومیت اقدامات سعودی‌ها در راستای حمایت از ملت مظلوم یمن شدند.
کد خبر : 315454
F1.large.jpg

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خانه ملت، نمایندگان فراکسیون حقوق بشر مجلس‌شورای‌اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن جنایات آمریکا از مجامع قانونی دنیا رفتاری متناسب با این اقدام غیرقانونی و فرار از پاسخگویی در ائتلاف سعودی به سرکردگی آل سعود را خواستار شدند.

در این بیانیه آمده است: در تفسیر آیه ۹۲ سوره مبارکه انبیاء: «إن هذه أمتکم أمة واحدة وأنا ربکم فاعبُدون» مسلمان نباید نسبت به مسلمانان دیگر که مورد ظلم واقع شده‌اند بی‌تفاوت باشد و باید به هر نوع که برای او میسر است، از ظالم بیزاری نموده و به مسلمانان مظلوم کمک کند، زیرا امت اسلامی پیکر واحده هستند.

این بیانیه می‌افزاید: آل سعود در حالی به خاک و خون کشیدن مردم یمن ادامه می‌دهند که نهادهای بین‌المللی فقط نظاره‌گر اوضاع هستند و هیچ توجهی به درد و رنج‌های مردم این کشور نمی‌کنند به‌عنوان مثال بان‌کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان‌ملل با خارج کردن عربستان از لیست ناقضان حقوق کودکان نقش عمده‌ای در تداوم گستاخی‌های عربستان و تداوم جنایاتش در یمن داشت. آن‌ها خود را خادم حرمین شریفین می‌نامند و سالانه تعداد زیادی قرآن میان مسلمانان توزیع می‌کنند، اما به سازمان‌های بین‌المللی اجازه نمی‌دهند حتی غذا و دارو به مردم گرسنه و بیماران یمنی برسانند. این عمل، نشانه اوج کینه‌توزی و قساوت سعودی‌ها علیه مردم مسلمان یمن است.

در این بیانیه تصریح شده است: در گزارش صندوق کودکان سازمان‌ملل‌متحد (یونیسف) از آغاز عملیات متجاوزانه ائتلاف سعودی علیه مردم یمن در سه سال گذشته بیش از 5 هزار کودک یمنی یا جان خود را از دست داده‌اند یا مجروح شده‌اند، یعنی هر روز به‌صورت میانگین پنج کودک کشته یا زخمی شده‌اند. برای درک وخامت اوضاع کودکان در یمن، کافی است به گزارش اخیر سازمان‌ملل توجه کنیم و در این گزارش آمده است که در هر 10 دقیقه، یک کودک به دلیل سوءتغذیه و بیماری، جان می‌دهد و از هر 10 کودک، هشت نفر دچار سوءتغذیه هستند.

در این بیانیه اشاره شده است: دو میلیون و 200 هزار کودک یمنی، دچار سوءتغذیه هستند. به‌عبارت‌دیگر، فقط بمباران‌های ارتش رژیم سعودی، جان کودکان یمنی را تهدید نمی‌کند، بلکه حتی پیش از آن، کمبود مواد غذایی و دارو باعث مرگ این کودکان بی‌گناه می‌شود. گرسنگی و قحطی، یگانه مشکل مردم و کودکان یمنی نیست و آن‌ها به دلیل تخریب گسترده زیرساخت‌های کشورشان، از جمله تصفیه‌خانه‌های آب، به بیماری‌های مسری و کشنده‌ای مانند و‌با و دیفتری مبتلا شده‌اند.

این بیانیه خاطرنشان کرده است: به نقل از روزنامه گاردین: «نابودی زیرساخت‌های یمن توسط بمب‌افکن‌های عربستان، بدان معنا است که 14 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت این کشور که ۸ میلیون تن از آن‌ها کودکان هستند، به آب تمیز و بهداشتی دسترسی ندارند و انتظار می‌رود تعداد مبتلایان به بیماری وبا در این کشور تا پایان سال جاری میلادی به 600 هزار نفر برسد. البته این آمار اکنون بسیار افزایش یافته است. صرف‌نظر از اختلاف زیادی که میان آمارهای سازمان‌ملل و منابع یمنی و محافل حقوقی بین‌المللی وجود دارد و شمار کشته‌ها در آمار سازمان‌ملل تقریباً نصف آمار منابع یمنی است، با همین آمار نیز عربستان مرتکب جنایت جنگی، جنایت علیه صلح و جنایت علیه بشریت شده است.

در این بیانیه آمده است: ما نمایندگان فراکسیون حقوق بشر مجلس‌شورای‌اسلامی‌ایران ضمن محکوم کردن جنایات و حامی آن آمریکا از مجامع قانونی دنیا رفتاری متناسب با این اقدام غیرقانونی و فرار از پاسخگویی در ائتلاف سعودی به سرکردگی آل سعود را خواستاریم. و از ریاست محترم جمهوری‌اسلامی‌ایران خواستار برگزاری همایشی در جهت محکومیت اقدامات ائتلاف سعودی و حمایت از مردم مظلوم یمن به‌ویژه کودکان را داریم.»

انتهای پیام/خ

انتهای پیام/

برچسب ها: بیانیه یمن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته