دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نگرانی‌های فرشاد مومنی از پساتحریم

فرشاد مومنی، اقتصاددان، با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور بسیار خطیر است، گفت: در زمینه اقتصادی با هشدار و چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو هستیم، ولی کارهایی که در عرصه تنش‌زدایی انجام گرفته باعث شده برخی از این فشارها کم شود.
کد خبر : 31542

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، فرشاد مومنی در نشست اصناف و بازار در پساتحریم که امروز سه شنبه 13 مرداد در اتاق اصناف ایران با حضور روسای اتحادیه و اصناف برگزار شد با طرح این سوال که آیا ما قابلیت و توانایی کافی برای بهره‌برداری از این فرصت ها را داریم؟، گفت: پاسخ منفی است. ما تا به امروز نشان داده‌ایم که قابلیت کافی برای بهره گیری از فرصت ها را نداریم.


این صاحب نظر اقتصادی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما افرادی که از رانت و فساد استفاده می‌کنند، بیشتر پاداش می‌گیرند ولی افرادی که به سمت علم می‌روند کمتر پاداش میگیرند.


مومنی با اشاره به اینکه تجارت پول، آفت هر جامعه‌ای است، گفت: تعداد شعب بانک‌ها طی ده سال گذشته 8 برابر شده و این در حالی است که تعداد خود بانک‌ها 3 برابر شده است. همین مقدار تقاضا برای تاسیس بانک هم الان وجود دارد و تعداد موسسات غیرمجاز حدود 7000 موسسه برآورد می‌شود.


وی افزود: 53.7 درصد کل بنگاه‌های اقتصادی در ایران تک نفره هستند و در این شرایط تخصیص عقلایی منابع و تقسیم کار شکل نمی‌گیرد.


علیرضا ناطقی، رئیس قرارگاه حماسه اقتصادی نیز در این نشست با بیان اینکه نباید پس از عملیاتی شدن توافق دچار شتابزدگی شویم، گفت: ما باید جهانی فکر و منطقه‌ای عمل کنیم.


وی با اشاره به اینکه 52 هزار بنگاه اقتصادی تعطیل شده در کشور داریم، گفت: 93 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم تا این بنگاه‌ها راه‌اندازی شوند.


او ادامه داد:‌ از جمله ظلم‌هایی که به اقتصاد کشور شده، استفاده نکردن از صاحبن‌ظران اقتصادی است، در حالی که باید در دوره پسا تحریم فرصت‌ استفاده از این افراد فراهم شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته