دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1394 - 10:50
آنا گزارش می‌دهد

آموزش با تلفن همراه در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

اردیبهشت‌ سال جاری، در یکی از برنامه‌های هفته کارگر، طرح آموزش از راه دور به کمک یکی از اپراتورهای تلفن همراه برای آموزش فنی و حرفه‌ای رونمایی شد. حالا کلاس‌های موبایلی آغاز شده‌اند و با یک سیم‌کارت می‌شود در آن‌ها شرکت کرد.
کد خبر : 31518

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ قرار است بخشی از آموزش‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تلفن همراه برگزار شود. حالا با موبایل هم می‌شود در هر حالت و هر جایی محتوای آموزشی را دریافت کرد.


طبق توضیحات این اپراتور، شرکت در این کلاس‌ها رایگان است و شامل دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری در حوزه‌های عمومی، تخصصی، فنی، شهروندی، خانوادگی، ضمن خدمت و ...است. در پایان هر دوره هم گواهینامه بین‌المللی برای فراگیران صادر می‌شود.


اپلیکیشن‌ به‌جای کلاس


این اپراتور کلاس‌هایش را به چند دپارتمان دانش‌آموزی، فنی و ‌مهندسی، فناوری اطلاعات، اقتصاد و امور مالی، بهداشت و سلامت، علوم و معارف اسلامی، فرهنگ هنر و ورزش، زنان و خانواده، مدیریت و کارآفرینی و زبان خارجه تقسیم کرده است. طرح یادشده بر اساس شکلی از آموزش از راه دور در دنیا یعنی M-learning یا آموزش موبایلی شکل‌گرفته است که در کشورهای دیگر هم سابقه دارد.


آموزش موبایلی در هر مکانی قابل‌دسترس است، تعداد زیادی آن را دریافت می‌کنند و به محتوای مشابهی دسترسی دارند. میشل سیلر در کتابی که درباره تأثیر موبایل در زندگی جدید، آماری از تأثیر آموزش موبایلی ارائه داده و گفته نمره‌های امتحان در این نوع آموزش بین 15 تا 17درصد افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، به دلیل جایگزین شدن یک موبایل کوچک با کتاب‌ها و جزوه‌های سنگین، این شکل آموزش قابلیت‌های بیشتری برای افرادی دارد که درحرکت‌اند و باید جابه‌جا شوند.


کلاس‌های درس در این شکل از آموزش اپلیکیشن‌هایی هستند که برای این کار طراحی‌شده‌اند. برخی از این اپلیکیشن‌ها قابلیت‌های ارتباطی بیشتری دارند و دانشجویان هم می‌توانند در آن باهم در ارتباط باشند و حتی کار گروهی انجام بدهند و تصویر ویدئویی یکدیگر را ببینند.


تلاش‌های یونسکو برای آموزش موبایلی


یونسکو یکی از نهادهای بین‌المللی است که از آموزش موبایلی حمایت می‌کنند. دلیلش ساده است: بیش از 6 میلیارد نفر در جهان موبایل دارند و به ازای هر یک کاربر که با کامپیوتر به اینترنت متصل است، دو نفر با موبایل از اینترنت استفاده می‌کنند. یونسکو در تلاش است تا افراد را تشویق کند برای اهداف تحصیلی از موبایل استفاده کنند. این کار می‌تواند آموزش‌های معمولی را ارتقا بدهد و آموزش را قابل‌دسترس‌تر کند.


یونسکو هرسال یک اجلاس آموزش موبایلی هم برگزار می‌کند و تلاش دارد این شیوه را بیشتر رواج دهد و دولت‌هایی که به دنبال توسعه این روش آموزشی هستند را تجهیز کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته