دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1397 - 17:48
معاون قوه قضائیه مطرح کرد:

تلاش دستگاه قضائی برای پیشگیری از وقوع جرم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: با کمک اساتید دانشگاه و حوزه می‌توان به سمت مبدأ و منبع‌شناسی جرم حرکت کرد و با بررسی علل و عوامل بروز جرم، از وقوع آن پیشگیری کرد یا اینکه آن بزه را تا میزان زیادی کاهش داد.
کد خبر : 315162

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، محمدباقر الفت در نشست اتاق فکر مرکز مطالعات اجتماعی و جرم‌شناسی این معاونت که با حضور اساتید دانشگاه و مسئولان برخی نهادها برگزار شد، گفت: اقدامات و فعالیت‌های پیشگیرانه باید با نظارت جامعه علمی کشور انجام و تقویت شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تأکید بر پیوند بین مراکز علمی با فعالیت‌های نهادها به‌ویژه قوه قضائیه اظهار کرد: دانشگاه محور کار است و دانشگاه‌ها در کنار برنامه‌های قوه قضائیه می‌توانند حضور داشته باشند.

وی این اقدام را مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و توصیه رئیس قوه قضائیه دانست و ادامه داد: بخشی از همایش‌هایی که برگزار می‌شود باید به تولید علم پیشگیری کمک کند چون هدف از همه این اقدامات و تلاش‌ها، کاهش جرم، جنایت و دعاوی در کشور است و در حقیقت می‌خواهیم مصلح اجتماعی باشیم.

الفت با اشاره به اینکه مجموعه اقدامات پیشگیرانه باید چنان سازمان‌یافته مدیریت شود که در نهایت اهداف ترسیم‌شده محقق شود، تصریح کرد: در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، زمینه عملیاتی شدن پژوهش‌ها، یافته‌های علمی و نظرات اساتید فراهم می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: متأسفانه از آنجاکه عمده رفتارهای خشونت‌آمیز و جرم‌زا در محیط اجتماعی افراد ریشه دوانیده است، با کمک اساتید دانشگاه و حوزه می‌توان به سمت مبدأ و منبع‌شناسی جرم حرکت کرد و با بررسی علل و عوامل بروز جرم، از وقوع آن پیشگیری کرد یا اینکه آن بزه را تا میزان زیادی کاهش داد.

اتاق فکر و هیأت‌های اندیشه‌ورز متبوع در 4 فصل و 12 ماده با دعوت از اساتید برجسته دانشگاه و حوزه در این معاونت تشکیل شده است و ابزار مدیریتی است که می‌تواند با بهره‌گیری از تفکر جمعی، با شناسایی فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف، خطاپذیری عملکرد مجموعه را به کمترین میزان ممکن کاهش داده و در ارائه راه‌حل‌هایی برای بهبود عملکرد، مفید باشد.

اتاق فکر از سه کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از آسیب‌های نوپدید و جرائم سایبری، و پیشگیری از  آسیب‌های جرائم، دعاوی و اختلافات تشکیل شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب