دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1394 - 14:50
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده:

سرمایه‌گذاری بر زنان خانه‌دار و کشاورز برای اطلاح الگوی مصرف گام بزرگی است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: اگر تنها بر روی این دو گروه از زنان خانه‌دار و زنان کشاورز برای اصلاح الگوی مصرف سرمایه گذاری کنیم گام بزرگی در جهت مصرف بهینه منابع برداشته‌ایم.
کد خبر : 31510

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ شهیندخت مولاوردی در دوازدهمین نشست مشاوران امور زنان و خانواده سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به میزبانی وزارت نیرو اظهار کرد: بحران محیط زیست، آب و برق مسئولیت ما را سنگین می‌کند هر چند برخی از این بحران‌ها جهانی است و تغییرات اقلیمی عامل آن است.


وی با بیان اینکه تغییر سبک و روش زندگی یک الزام است، ادامه داد: در شرایطی نیستیم که بخواهیم دست به انتخاب بزنیم و مطابق سلیقه خود زندگی کرده و منابع انرژی را مصرف کنیم.


معاون رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت بی‌بدیل زنان در اصلاح الگوی مصرف یادآور شد: ظرفیتی که در زنان خانه دار (20 میلیون زن خانه دار) و زنان کشاورز (70 درصد بخش کشاورزی بر عهده زنان است) است می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف و مصرف بهینه انرژی موثر باشد هر چند نباید از نقش سایر گروه‌های زنان هم غفلت کرد.


وی نقش آموزش و پرورش و رسانه‌ها را مکمل نقش مادر و خانواده در این حوزه دانست و گفت: متاسفانه خانوده امروز کارکرد اصلی خود را از دست داده که باید این مساله مورد توجه دولت و مسئولان قرار گیرد.


مولاوردی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم ابراز امیدواری کرد: با تلاش‌های صورت گرفته زنان بتوانند در این برنامه جایگاه خود را به طور شایسته‌ای حفظ کنند.


وی توضیح داد: اکنون سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت چارچوبی را برای تدوین برنامه ششم توسعه تنظیم کرده و به دستگاه‌ها ابلاغ کرده که متناسب با ماموریت‌های خود اگر لازم است برنامه‌های خود را تمدید و به این سازمان اعلام کنند.


به گفته وی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قانون برنامه پنجم توسعه را در 28 ماده نیازمند اصلاحات دانسته است.


نشست صمیمی زنان با رئیس جمهوری


مولاوردی گفت: به زودی نشستی صمیمی با حضور رئیس جمهوری و تعدادی از زنان برگزار خواهد شد و چالش‌هایی که در ساختار معاونت زنان و سایر بخش‌ها موجود است برای گزارش به سمع و نظر دکتر روحانی خواهد رسید.


وی همچنین از برگزاری دومین همایش ملی اعتدال با موضوع «زنان، اعتدال و توسعه» در تاریخ 17 مهر ماه خبر داد و گفت: این همایش با مشارکت انجمن جامعه شناسی ایران، معاونت امور زنان و خانواده و سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.


وی ابراز امیدواری کرد: این همایش به تبیین، تعریف و تامین مولفه‌ها و شاخصه‌های رویکرد اعتدال در جنبه‌های مختلف زندگی زنان منجر شود.


اجلاس «رهبران جهان، برابری جنسیتی و توازن زنان، تضمین برای اقدام»


معاون رئیس جمهوری با اشاره به برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در شهریور ماه امسال گفت: امسال هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل و جلسه مهم برای تصویب اهداف 2015 بوده و قرار است رئیس جمهوری در آن شرکت کند.


وی یادآور شد: اجلاس یک روزه‌ای با عنوان «رهبران جهان، برابری جنسیتی و توازن زنان، تضمین برای اقدام» در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود.
70 درصد موضوعات سامانه پیامکی 101 کمک مالی و وام است


مولاوردی با اشاره به راه اندازی سامانه پیامکی 101 این معاونت گفت: این سامانه از پانزدهم ماه رمضان افتتاح شده با هدف درخواست مطالبات و پیشنهادات زنان است و هنوز در مرحله آزمایش است.


به گفته مولاوردی 70 درصد موضوع درخواست‌های این سامانه اشتغال، کمک مالی و وام است.


وی همچنین به تفاهم نامه‌هایی که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها امضا کرده اشاره و اضافه کرد: در سال 94 و 95 بیشتر تفاهم‌نامه‌ها ملی خواهد بود هر چند در دو سال گذشته به دلیل محدودیت اعتبار و منابع مالی این تفاهم نامه‌ها در سطح 5 تا 6 استان منعقد شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب