دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1394 - 14:57
در اعتراض به اجرا نشدن بخشنامه وزارت کار؛

کارگران پیمانکار پتروشیمی بندر امام دست از کار کشیدند

بخشی از کارگران پیمانکار شرکت فرآورش در پتروشیمی بندر امام در اعتراض به اجرا نشدن بخشنامه‌ معاونت وزارت کار مبنی بر یکسان‌سازی پرداخت مزایای کارگران نیروهای پیمانی با کارگران رسمی شرکت‌ها، شنبه و یکشنبه هفته جاری کار نکردند و این احتمال می‌رود که این اعتراض آنها ادامه یابد.
کد خبر : 31502

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، این بخشنامه توسط حسن هفده‌تن، معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها در تاریخ 30 تیر سال جاری ابلاغ شده بود.


اختلاف فاحش مزایای پرداختی در منطقه پتروشیمی‌های ماهشهر بین نیروهای کارگاه‌های پیمانکاری و گارگاه‌های مادر (کارفرما)٬ صدای کارگران شرکت فرآورش پتروشیمی بندر امام را درآورده است. آنها خواستار اجرای این مصوبه و رفع تبعیض واختلاف مزایای خود با سایر نیروهای کارفرمای اصلی هستند.


پس از آغاز اعتصاب، مسئولان محلی و مسئولان پتروشیمی درجمع کارگران حاضر شده و سعی در قانع کردن کارگران در بازگشت به کارشان داشتند.


اما کارگران اعلام داشتند تا حصول تضمین مطمئن درجهت اجرای یکسان سازی پرداخت مزایای آنها با سایر نیروهای کارفرمای اصلی٬ به اعتصاب ادامه خواهند داد.


در ابلاغیه معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی آمده است: «با توجه به اینکه در شرایط کنونی بسیاری از کارفرمایان خصوصاً در بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی، برخی از فعالیت‌های خدماتی را در قالب پیمانکاری و عمدتاً بر اساس قراردادهای یک‌ساله و کمتر به شرکت‌های خدماتی، مهندسی و پیمانکاری واگذار می‌کنند، ضرورت دارد در راستای امحای تبعیض در پرداخت‌ها و رعایت عدالت مزدی در کارهای هم‌ارزش بر اساس مقاوله‌نامه بنیادین شماره 100 سازمان بین‌المللی کار (ILO) و در اجرای ماده 38 قانون کار مبنی بر ممنوعیت بهره‌کشی، پرداخت مزد و مزایای مساوی به کارهای هم‌ارزش در کارگاه مادر و کارگاه پیمانکار و اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی مشاغل وفق مواد 48، 49 و 50 قانون کار» نظارت به عمل آید.»


تفاوت پرداخت میان کارگران پیمانکار کارخانه‌ها و مجتمع‌های بزرگ صنعتی در ایران با کارگران دیگر این مجتمع‌ها یکی از مسائل مهم کارگری در ایران است که از یکسو مورد اعتراض کارگران پیمانکاری است و از سوی دیگر مورد توجه وزارت کار نیز قرار دارد اما این پدیده به شکل جدی در کشور تداوم دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته