دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در گفتگو با آنا مطرح کرد:

گرانی بیش از 50 درصدی نرخ خوراک پتروشیمی در ایران

قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی کشور معتقد است که نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی در ایران بالاتر از کشورهای همسایه است.
کد خبر : 314821
فریبرز کریمایی.jpg

فریبرز کریمایی در گفتگو با خبرنگار نفت و انرژی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه در شرایط کنونی نرخ خوراک پتروشیمی در ایران قابل‌ رقابت با کشورهای عربی نیست،گفت: نرخ خوراک پتروشیمی در کشورهایی همچون قطر و عربستان سعودی بسیار پایین‌تر از ایران است و همین موضوع موجب می‌شود تا محصولات پتروشیمی تولیدشده در کشورهای عربی ارزان‌تر از ایران باشد که وقوع این اتفاق موجب کاهش صادرات محصولات پتروشیمی ایران می‌شود. 

قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی کشور  افزود: مجتمع‌های پتروشیمی در حوزه خوراک مایع تنها 5 درصد از دولت یارانه قیمت می‌گیرند که این 5 درصد مبلغ بسیار پایینی می‌شود و 95 درصد قیمت خوراک مایع پتروشیمی براساس نرخ فوب خلیج‌فارس مشخص می‌شود. 

وی تصریح کرد: 5 درصد تخفیفی که دولت برای اختصاص خوراک مایع به مجتمع‌های پتروشیمی می‌دهد بسیار ناچیز است و تأثیری در متحول‌شدن مجتمع‌های پتروشیمی ندارد. 

کریمایی با بیان اینکه نرخ خوراک‌های گازی صنایع پتروشیمی در ایران بین 40 تا 50 درصد گران‌تر از نرخ خوراک‌های گازی در کشورهای تولیدکننده محصولات پتروشیمی است،گفت: خوراک گازی اتان تنها خوراکی است که بالاتر از هر خوراک گازی دیگر در جهان قیمت‌گذاری می‌شود که متأسفانه قیمت این نوع خوراک در ایران بیش از 50 درصد بالاتر از قیمت خوراک گازی در آمریکا یا کانادا است. 

وی اضافه کرد: قیمت‌گذاری خوراک‌های پتروشیمی در ایران بر اساس نرخ هاب‌های بین‌المللی همچون آمریکا و کانادا که تولیدکننده محصولات پتروشیمی در جهان هستند می‌تواند مجتمع‌های پتروشیمی ایران را از ورشکستگی نجات دهد. 

انتهای‌پیام/4083/ن

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
۰
پتروشیمی کجا بود همه تعطیلن
هلدینگ شایسته