دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش هفتگی "همسایه بورس"/ 6

رشد 14 درصدی شاخص بورس/ از هجوم نقدینگی تا حواشی احتمال پیوستن به FATF

عواملی همچون تصویب لایحه FATF، رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و هجوم نقدینگی را می‌توان سه دلیل عمده برای رشد بیش از 14 درصدی شاخص کل بورس در هفته گذشته دانست.
کد خبر : 314050

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بسته خبری "همسایه بورس" باهدف ارائه آخرین تغییر و تحولات بازار سرمایه و رویدادهایی که در تصمیم سرمایه‌گذاران بورسی اثرگذار است به‌صورت هفتگی منتشر خواهد شد.

نام بسته خبری "همسایه بورس" به علت موقعیت نزدیک مکانی خبرگزاری آنا و بورس اوراق بهادار تهران در جنب پل حافظ تهران انتخاب‌شده است.

بازار سهام در طی هفته گذشته، روند رو به رشد خود را حفظ نمود. عواملی همچون تصویب لایحه FATF، رشد مجدد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، هجوم نقدینگی بسیار بالا به بازار توسط اشخاص حقیقی، موجب شد تا شاخص به رکورد جدیدی در تاریخ فعالیت بازار برسد. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در طی هفته گذشته با رشد 23 هزار واحدی معادل (14.8%) به کانال 180 هزار واحدی رسید. در کنار رکورد شاخص می‌توان به رکورد نقدینگی نیز اشاره کرد. در طی چند وقت اخیر حجم نقدینگی در بازار به میانه‌های یک هزار میلیارد تومان رسیده است این حجم از نقدینگی نشان‌دهندهٔ افزایش عمق بازار و توجه مخاطبین به بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی می‌باشد. میانگین ارزش معاملات روزانه بدون احتساب معاملات بلوک در طی هفته گذشته بیش از 1400 میلیارد تومان بوده است.

گروه پتروشیمی

گروه تولیدکننده محصولات پتروشیمی نیز همانند روند بازار مثبت و پر تقاضا مورد معامله قرار گرفتند. در این گروه نیز با توجه به دلیل دلاری بودن قیمت محصولات، همه نگاه‌ها به گزارش‌های اعلامی بر روی سامانه کدال می‌باشد. در گروه تولید کنند الفین‌ها، پتروشیمی جم گزارش عملکردی شهریورماه خود را افشا کرد که چندان عملکرد مناسبی ارائه نداده بود، کاهش 9 درصدی مقدار تولید و 8 درصدی مقدار فروش نسبت به ماه قبل و همچنین کاهش 5 درصدی مبلغ فروش را به همراه داشت؛ که بنا به گفته شرکت به علت قطعی نبودن صورتحساب‌های فروش مقادیر و مبالغ فروش بوده است. نماد این شرکت در بازار اوراق بهادار با صف خرید به استقبال هفته آتی رفت. نمادهای «زاگرس» و «شخارک» از زیر مجموعه گروه تولیدکننده متانول، با انتشار گزارش عملکرد ماه پایانی تابستان با صف خرید و پر تقاضا معامله شدند.

گروه پالایشی

در پی ادامه روند رو به رشد نمادهای گروه پالایشی، نماد «شتران» با رشد 25 درصدی قیمت و رسیدن به قیمت 645 تومان، متوقف گردید، نماد شبندر نیز که در روز پایانی هفته با ارزش معاملات 138 میلیارد تومانی در صدر بیشترین ارزش معامله قرارگرفته بود، در سقف قیمت خرید مورد معامله قرار گرفت. «شسپا» از گروه تولیدکننده روانکارها که هفته تماماً سبزی را پشت سر گذاشت، با انتشار گزارش عملکرد شهریورماه خود، منفی هفته را به پایان رساند. این در حالی بود که مبلغ فروش شهریورماه شرکت با 33 درصد رشد نسبت به مردادماه به 276 میلیارد تومان رسید همچنین مقدار و نرخ فروش روانکارها نیز به ترتیب رشد 36 و 11 درصدی داشته است.

گروه فلزات اساسی

در گروه تولیدکننده فولاد، فولاد مبارکه که در ابتدای هفته به‌دوراز هیجان مورد معامله قرار می‌گرفت، با انتشار گزارش عملکرد شهریورماه خود بار دیگر روند صعودی خود را در پیش گرفت. طبق گزارش ارائه‌شده این شرکت، مجموع فروش شرکت در شهریورماه 1,656 میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه گذشته 4 درصد رشد و 54 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است. این عملکرد باعث شد تا قیمت سهم این شرکت در بازار بورس به محدوده 600 تومان نزدیک شود، نماد «ذوب» نیز با توجه به خبر افزایش سرمایه 84 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و تأیید آن توسط حسابرس با صف خرید به استقبال هفته آتی رفت. در گروه تولیدکننده مس، هفته گذشته، ملی مس 500 تن محصول مس مفتول را در بورس کالا عرضه کرد که به قیمت 54 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که نشان از افزایش 85 درصدی نسبت به قیمت پایه داشت. این موضوع موجب شد تا بار دیگر نماد «فملی» در کانون توجه بازار قرار گیرد و با رشد قیمت مواجه شود.

گروه خودرو

گروه خودرو که در طی هفته‌های اخیر مورد اقبال فعالین بازار قرارگرفته بود، در طی روزهای پایانی هفته گذشته در مدار منفی مورد معامله قرار گرفتند. نمادهای «خساپا»، «خودرو» و «خزامیا» در بین نمادهای هم‌گروه خود با فشار عرضه بیشتری از سوی سهامداران حقیقی مواجه بودند. نکته قابل‌توجه در این گروه گردش نقدینگی بالا می‌باشد، اما گزارش‌های ماهانه شهریورماه و عملکردی نیمه نخست سال جاری می‌تواند روند حرکتی شاخص این گروه را شفاف‌تر نماید. در این گروه، شرکت گروه بهمن عملکرد شهریورماه گروه بهمن موتور را گزارش داد. مجموع فروش شرکت از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه بیش از 629 میلیارد تومان بوده است که سواری مزاد 3 با مبلغ 176 میلیارد تومان بیشترین سهم را دارد.

داستان سایر گروه‌ها

در گروه بانکی، بانک تجارت با نماد «وتجارت» به دلیل رشد قیمت بیش از 20 درصد مورد توقف قرار گرفت، طبق گزارش عملکردی ارائه‌شده توسط این بانک، در طی شش‌ماهه منتهی به شهریور 1397، از محل تسهیلات اعطایی خود 7260 میلیارد تومان درآمد کسب نموده است. در گروه ساختمان، نماد «ثاخت» به دلیل فروش نرفتن پروژه سعدی شیراز و زمین شمع ساحل، سود پیش‌بینی‌شده خود را با 91 درصد کاهش به 8 ریال رساند، این سهم همچنان در مدار مثبت موردتقاضا قرار می‌گیرد. نماد «رمپنا» نیز به دلیل شناسایی زیان از تسعیر ارز متوقف شد.

از بازارهای جهانی چه خبر؟

در بازارهای جهانی پس‌ازآنکه ترامپ دستور داد تعرفه 10 درصدی جایگزین تعرفه 25 درصدی بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی شود، قیمت فلزات پایه بار دیگر روند صعودی در پیش گرفت، فلز مس با توجه به کاهش موجودی انبارهای LME به قیمت 6286 دلار به ازای هر تن رسید. قیمت روی و سرب نیز به ترتیب به 2535 و 2032 دلار رسید.

قیمت نفت در بازارهای جهانی با توجه به شروع تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران در تاریخ 4 نوامبر به بیش از 81 دلار رسید. این افزایش قیمت به دلیل پیش‌بینی کاهش 1.5 میلیون بشکه‌ای نفت صادراتی ایران و ناتوان بودن جایگزینی آن توسط اوپک می‌باشد.

انتهای پیام/۴۰۸۳/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته