دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اعلام همدردی کانون با خانواده کارگردان سینما؛

یدالله صمدی نگران سینمای کودک بود

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با خانواده یدلله صمدی کارگردان سینما اعلام همدردی کرد.
کد خبر : 313877
773986.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یدالله صمدی کارگردان سینمای ایران که روز سوم مهر 1397 جان به جان آفرین تسلیم کرد در کارنامه‌اش ساخت فیلم سینمایی «کلانتری غیرانتفاعی» را به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز ثبت کرده است.

 صمدی در تیر‌ماه سال 1387، گروهی از بازیگران و عوامل نام‌آشنای سینمای ایران را گرد هم ‌آورد تا با حضور مدیر‌عامل و جمعی از مسئولان وقت کانون، کار ساخت این اثر سینمایی را در سوله شهرک غرب کانون تهران کلید بزند.

خالق فیلم دیدنی «اتوبوس» که آن روزها 56 ساله بود و ده‌ها فیلم در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد، دغدغه‌ سینمای کودک و نوجوان را داشت و علاقه‌مند بود که برای کودکان و نوجوانان ایرانی فیلم بسازد که این آرزویش با ساخت فیلم «کلانتری غیرانتفاعی» محقق شد.

وی آن روز از اینکه مدت‌هاست فیلمی برای کودکان و نوجوانان ساخته نمی‌شود و فیلم‌ها به صورت عمده درباره کودکان است، ابراز نگرانی می‌کرد و می‌گفت: به دلیل نقش جدی کودکان در کلانتری غیرانتفاعی، کارگردانی فیلم را پذیرفتم.

انتقاد دیگر کارگردان فیلم «مردی که زیاد می‌دانست» به سینمای کودک این بود که چرا عمده فیلم‌های کودک در ایران بیشتر با محوریت فقر و کمبودها ساخته می‌شود در حالی‌که این به نظرم یک جور بی‌انصافی در حق مخاطبان است.

صمدی همان روز کانون را مرکزی وزین و موقر برای کودکان توصیف کرد و گفت که علاقه داشته روزی فیلمی برای کودک و در کانون به‌دلیل شأن و جایگاه والای این مرکز بسازد.

کلانتری غیرانتفاعی فیلمی بود که یدالله صمدی کارگردانی آن را بر‌اساس فیلم‌نامه‌ای از سیدمهدی شجاعی و بهزاد بهزادپور برعهده داشت و پشت دوربین فیلم‌برداری این اثر نیز، حسن پویا قرار گرفته بود.

در‌عین‌حال در این فیلم بازیگران نام آشنایی چون امیر جعفری، گوهر خیراندیش، شهرام قائدی، مهران رجبی، فردوس کاویانی، مختار سائقی، اتابک نادری، آرش نوذری، علی سلیمانی، آزاده اسماعیل‌خانی و... در کنار این کارگردان نقش‌آفرینی کردند.

مرتضی احمدی، کیومرث ملک‌مطیعی و باقر صحرارودی سه بازیگر آن فیلم نیز در کمال تأسف دیگر در قید حیات نیستند.

یدالله صمدی سال 1331 در مراغه به‌دنیا‌آمد. او روز سوم مهر‌ماه 1397، در 66 سالگی در شیراز و بر اثر بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد.

فیلم‌های سینمایی «اتوبوس»، «ایستگاه»، «ساوالان»، «آپارتمان شماره 13»، «دو نفر و نصفی»، «دمرل»، «معجزه خنده»، «سارای»، «بانوی من»، «شهر آشوب»، «تکم‌چی» و سریال تلویزیونی «شوق پرواز» از جمله آثار این کارگردان سینمای ایران است.

انتهای پیام/4046/خ

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته