دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1397 - 00:02
رحمانی فضلی در یازدهمین نشست ستاد مرکزی اربعین:

باید به هزینه حمل‌ونقل مسافران اربعین توجه شود/ تأمین امنیت اربعین در اولویت است

وزیر کشور گفت: در بحث هزینه حمل‌ونقل مسافران اربعین باید توجه شود نرخ‌های وسایل نقلیه افزایش پیدا نکند، هرچند ما سال‌های گذشته نرخ تعیین کردیم ولی این موارد رعایت نشد و بسیاری از زائران با مشکلاتی مواجه بودند.
کد خبر : 313843

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، عبدالرضا رحمانی فضلی در یازدهمین نشست ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور، عملکرد استانداران سه استان اصلی ایلام، کرمانشاه و خوزستان را در سال‌های گذشته در برگزاری مراسم اربعین مثبت ارزیابی کرد و افزود: روند عملکرد استان ایلام در برگزاری مراسم سال گذشته در حوزه امنیت، انتظامات، خدمات، ترافیک و حمل‌ونقل جهشی و مثبت بوده است.

وزیر کشور با تقدیر از همه دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد به‌خصوص در استان‌های اصلی تصریح کرد: هزینه‌های اربعین را برای مردم توضیح دهید و به‌طور هماهنگ فقط یک حرف واحد زده شود.

رحمانی فضلی توضیح داد: کمیته‌های ستاد اربعین هرکدام فقط وظایف و اقدامات خود را برای مردم و زائران بیان کنند و به حوزه‌های یکدیگر وارد نشوند.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه سخنگوی ستاد می‌تواند در همه زمینه‌ها ورود کند، تصریح کرد: از اقدامات انجام‌شده به مردم گزارش بدهید و مردم را اقناع کنید، ابهامات را رفع کنید زیرا تبلیغات بر ضد این نهضت بزرگ به‌خصوص در فضای مجازی و شبکه‌های خارجی هم زیاد صورت گرفته است.

وزیر کشور گفت: دولت عراق علاقه‌مند است و خیلی خوب مسائل را پیگیری می‌کند، هم سفارت عراق در تهران و هم وزارت کشور عراق از روی علاقه و باانگیزه و نیت خیر همکاری می‌کنند.

رحمانی فضلی افزود: مسائل مربوط به برگزاری اربعین باید با دقت انجام شود، کنترل دو میلیون و ۴۰۰ هزار زائر کار ساده‌ای نیست، ضمن اینکه کنترل ترافیک وسایط نقلیه هم باید صورت بگیرد.

وزیر کشور عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی با همکاری سپاه، ارتش، بسیج و همه نیروها با توجه به اشراف و تجربیات سال گذشته به‌خصوص وزارت اطلاعات در مسائل امنیتی و اطلاعاتی باید قوی عمل کنند.

رحمانی فضلی گفت: امسال دیگر نباید شاهد اتفاقاتی که در سال‌های اول مراسم در حوزه سیاسی و فرهنگی و حتی خدماتی رخ داد باشیم و با اقدامات فرهنگی که انجام شد در سال گذشته این اتفاقات دیگر مشاهده نشد.

وزیر کشور گفت: تجربه خوبی از همکاری نیروهای عراقی و نیروهای اطلاعاتی و ارتش، سپاه و بسیج در مراسم اربعین وجود دارد، اما همه نیروهای نظامی و اطلاعاتی تابع قرارگاه امام خواهند بود و نیروی انتظامی مسئول اصلی این طرح از صفر تا 100 هستند و بقیه نیروها تحت امر و متناسب با دستورالعمل‌هایی که قرارگاه ابلاغ کرده است، تحت امر خواهند بود.

رحمانی فضلی بیان کرد: تمام مسیرهای تردد و ترافیک داخلی و خارجی، حوادث و تصادفات چه در سه استان اصلی و چه عقبه آن در سایر استان‌ها در سراسر کشور در زمان برگزاری اربعین باید به‌طور دقیق کنترل شود.

وی افزود: شوراهای تأمین باید تصمیم بگیرند که نمایندگی‌های خاصی برای رسیدگی به تخلفات و جرائم زمان اربعین ۲۴ ساعته در خدمت دستگاه‌ها باشد.

رحمانی فضلی تأکید کرد: موضوع ویزای جعلی بسیار مهم است، امسال هر جای یک مورد ویزای جعلی رؤیت شد بلافاصله به معاون سیاسی امنیتی خبر دهند.

وی تصریح کرد: ویزاهایی که خارج از منابع رسمی و دفاتر مجاز تهیه شده غیرمجاز است و معتبر نیست و به مردم اعلام کنید که پول ندهند و در این شرایطی که امنیت با مسائلی روبه‌رو است با متخلفان و خاطیان برخورد می‌شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه از اقدامات دولت و بانک مرکزی درباره انجام هماهنگی‌های لازم ارزی برای مراسم اربعین تشکر می‌کنیم، عنوان کرد: در بحث هزینه، حمل‌ونقل باید توجه شود نرخ‌های وسایل نقلیه افزایش پیدا نکند، هرچند ما سال‌های گذشته نرخ تعیین کردیم ولی این موارد رعایت نشد و بسیاری از زائران با مشکلاتی مواجه بودند.

وزیر کشور با اشاره به قیمت بلیت هواپیما در اربعین نیز گفت: هواپیما به دلیل اینکه به قیمت ارز آزاد محاسبه می‌شود، با وزیر راه و شهرسازی صحبتی صورت گرفت تا در صورت امکان گشایشی برای کاهش این هزینه داشته باشند زیرا در هیأتی که در مراسم عزاداری امام حسین (ع) حضور داشتیم به ما می‌گفتند امکان تردد با هواپیما برای ما وجود ندارد و این مورد مشکل نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه نیت زیارت اربعین به‌صورت پیاده‌روی است، اظهار کرد: هرچند ما تلاش خود را برای کاهش قیمت هواپیما انجام می‌دهیم ولی به آن عزاداران گفتم نیت اربعین برای پیاده‌روی است و اصل ثواب آن به این موضوع ارتباط دارد گرچه امیدواریم زمینه گشایش برای کاهش قیمت هواپیما فراهم شود، زیرا اعتراضاتی وجود دارد و ما نیز باید پاسخ‌های قانع‌کننده دهیم.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه باید از ترددهای غیرمجاز جلوگیری می‌شود، تصریح کرد: امسال از ترددهای غیرمجاز جلوگیری خواهد شد. 

رحمانی فضلی تأکید کرد: ما دو سال قبل می‌گفتیم باید از استان کرمانشاه بازرسی‌ها صورت گیرد، زیرا سال‌های گذشته افراد پاکستانی برای حضور در مراسم اربعین و عزاداری کنار مرزهای ورودی عراق در کشور ما گریه و زاری کرده و در نظم اخلال ایجاد می‌کردند تا عبور کنند و این مورد، مسائل را بسیار سخت کرده بود به حدی که نیروهای نظامی در عراق آرایش نظامی گرفته بودند.

وزیر کشور درباره زائران کشورهای افغانستان و پاکستان نیز گفت: باید سعی کنیم تجمع زیادی در مبادی ورودی به کشور عراق به‌وجود نیاید تا امورات به‌درستی انجام شود زیرا نیروی انتظامی سال‌های گذشته بسیار مورد اهانت قرار گرفت. 

رحمانی فضلی اضافه کرد: با تجارب سال‌های گذشته، امکانات موجود و دوربین‌ها توقع داریم زائران افغانستان و پاکستان پیش از ورود به مرز بررسی شوند و تنها عده‌ای که مجاز هستند، وارد شوند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته