دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا/

خریداران خودرو نقره‌داغ می‌شوند؟

آیا مردمی که با هجومی بی‌سابقه اقدام به ثبت‌نام اینترنتی خودرو کردند به علت کمبود و نبود قطعه در آینده نقره داغ می‌شوند؟
کد خبر : 313803

به گزارش خبرنگار صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اخیراً افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد خریداران را شوکه کرد و تب خرید را در میان خریداران افزایش داد، این درحالی‌ است که علت‌های مختلفی برای این افزایش‌ها مطرح می‌شد.

اما اصلی‌ترین علت افزایش قیمت خودرو نبود و کمبود قطعه برای تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار بود.

محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، گفته بود: یکی از علت‌های عرضه نکردن خودرو توسط تولیدکنندگان نبود و یا کمبود قطعات است؛ اگر خودرویی یک قطعه نداشته باشد، ناقص محسوب شده و امکان تحویل آن به مشتری وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه با کمبود قطعه در صنعت خودروسازی روبه‌رو هستیم، تصریح کرده بود: گمرک از ترخیص برخی قطعات واردشده به علت قوانین و مقررات جلوگیری کرده است؛ مشکل دیگر پرداخت نکردن پول قطعه‌سازان توسط خودروسازان است، به همین علت آن‌ها نتوانستند قطعه موردنیاز را تولید کنند؛ همچنین علت دیگری که به این کمبود قطعه دامن زد، نبود امکان ثبت سفارش توسط قطعه‌سازان بود، به دلیل آنکه قطعه‌سازان نتوانستند ثبت سفارش کنند و قطعات موردنیاز را وارد کنند، دچار کمبود قطعه در بازار شدیم.

در همین راستا سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی قبلاً گفته بود: علت انباشت خودروها در پارکینگ شرکت‌های خودروساز کمبود قطعه در تولید خودرو است.

سخنگوی سازمان تعزیرات با بیان اینکه فقدان تهیه قطعات اولیه توسط شرکت تأمین‌کننده قطعات دلیل انبار شدن این خودروها شده است، افزوده بود: قطعاتی مانند سنسور، ACU و IUC، دسته سیم و جلو آمپر توسط شرکت تأمین‌کننده قطعات تولید خودرو به خودروسازان داده نشده و به همین دلیل 70 هزار دستگاه خودروی تولیدشده در تیرماه و مردادماه سال جاری به پارکینگ رفته است.

این درحالی‌ است که شرکت‌های خودروساز داخلی در چند هفته گذشته اقدام به ثبت‌نام و پیش‌فروش 90 هزار خودرو کرده‌اند و قرار است که این خودروها تا پایان سال 98 تحویل مشتریان شود.

این نکته قابل‌تأمل است که وقتی شرکت‌های خودروساز داخلی به علت نبود قطعه امکان عرضه و تحویل خودرو در حال حاضر را ندارند و علت التهاب در بازار شده‌اند؛ چگونه قرار است که در آینده (تا پایان سال 98) این قطعات را تأمین و خودرو تولید کنند؟

نکته دیگری که در این التهابات بازار خودرو در نظر گرفته نمی‌شود این است که پس از تحویل در زمان مقرر اگر این خودروها دچار نقص فنی و مشکل در قطعات شوند در آن زمان تکلیف مشتریان چیست؟ و قرار است چگونه خودرویی که ابتدا به علت کمبود قطعه امکان تحویل توسط خودروساز را نداشته بعد از تحویل به مشتریان خدمات پس از فروش و تأمین قطعات آن صورت گیرد.

با این شرایط خریداران و ثبت‌نام کنندگان خودرو شاید در حال حاضر موفق به ثبت‌نام‌ شده و در َنهایت در موعد مقرر خودروی خود را تحویل بگیرند، اما این خریداران پس از تحویل خودرو نقره‌داغ خواهند شد، چراکه اگر بعد از تحویل، این خودروها دچار مشکل شوند و نیاز به قطعات یدکی داشته باشند صنعت خودروسازی با کمبود قطعه روبه‌رو است و برای تأمین قطعات همانند امروز دچار مشکل است.

پس بعد از گذر صنعت خودروسازی داخلی از بحران عرضه خودرو صفرکیلومتر به خریداران آن‌هم با موعد مقرر تحویل تا یک سال و نیم دیگر در آینده، این صنعت دچار بحران تأمین قطعه نیز خواهد شد.

انتهای پیام/۴۰۸۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته