مدرسه جایگاه علم، تربیت، مهارت آموزی و آمادگی برای ورود به جامعه است
به گزارش حوزه دولت خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی صبح امروز در مراسم بازگشایی مدارس و آغاز سال جدید تحصیلی که در دبیرستان دخترانه نمونهدولتی عترت در تهران برگزار شد، گفت: آغاز ماه مهر هر سال باید روز نشاط دانشآموزان باشد و آموزش و پرورش باید در عمل به جامعه نشان دهد، بین مرد و زن تفاوتی وجود ندارد.
رئیسجمهور اظهار کرد: امسال بازگشایی مدارس مصادف با ایام گرامیداشت فداکاریهای سالار آزادگان و یاران باوفایش بود که مردم آن را پرشورتر از همیشه برگزار کردند. همچنین بازگشایی مدارس همه ساله با ایام گرامیداشت قهرمانیهای رزمندگان کشورمان در دوران دفاع مقدس، مصادف است که یاد آنان را نیز گرامی میداریم. همچنین به مردم پرآوازه اهواز، شهری که در طول سالهای دفاع مقدس قهرمانانه ایستاد و مردم این استان دلاورانه مقاومت کردند و اجازه ندادند که حتی یک خیابان از شهرشان در تصرف عفلقیان قرار بگیرد، درود میفرستیم. مردمی که متأسفانه دیروز بار دیگر مورد حمله عواملی قرار گرفتند که پول، سلاح، سیاست و تبلیغات آنها از سوی همسایگان ما در جنوب خلیجفارس تأمین میشود و آنان با این پول و سلاحها مردم و نوجوانان و کودکان ما را به خاک و خون کشیدند؛ نوجوانان و کودکان عزیزی که یا امسال یا در سالهای آینده باید به مدرسه میرفتند و پدر و مادرهایی که باید امروز برای رفتن فرزندانشان به مدرسه شاد میبودند.
رئیسجمهور در ادامه سخنانش روز اول مهر را به دلیل بازگشایی مدارس، روزی مهم عنوان کرد و اظهار داشت: در ابتدای مهر فعالیت دانشآموزان برای یادگیری و آموختن مهارتهای زندگی، آغاز میشود.
روحانی با بیان اینکه اگر بگوییم، همه چیز برای افراد از خانه و مدرسه آغاز میشود، سخن گزافی نیست، تصریح کرد: ایمان، اعتقاد، راه و سبک زندگی، نحوه معاشرت و ارتباطگیری، زبان، اخلاق، رفتار و توانمندیهای علمی و اخلاقی انسانها همه پایه در خانه و مدرسه دارند و اینجاست که مربیان، معلمان و برنامهریزان جامعه باید بدانند که فاصله خانه و مدرسه بایستی بیش از پیش کوتاه شود. اگر نوجوان ما در محیط خانه بهگونهای میاندیشد و به شکلی زندگی میکند و وقتی وارد مدرسه میشود، با شکل دیگری از زندگی و اندیشیدن مواجه میشود، این فاصله و احیاناً تناقض برای جامعه به لحاظ اخلاقی، ارزشی، رفتاری و ارتباطی، مشکلآفرین خواهد بود.
روحانی خاطرنشان کرد: اگر دانشآموزان ببینند آنچه در خانه و مدرسه ارزش محسوب شده و باید آنها را مراعات کند، در یک راستا نبوده و خدایی ناکرده متناقض باشند، برداشت او برای زندگی آیندهاش توأم با ابهام شده و این اولین تردیدهای یک کودک و نوجوان جامعه در زندگیاش خواهد بود. دانشآموز نباید مردد بماند که آنچه در مدرسه گفته میشود، درست است یا آنچه در خانه میبینند؟ آنچه معلم میگوید درست است یا آنچه پدر و مادرش میگویند؟ آنچه از همشاگردیهایش میشنود صحیح است یا آنچه از دوستان یا اقوامش میشنود و میبیند؟ و این قاعده شامل همه جامعه، رسانهها، تلویزیون و اقشار مختلف دیگر میشود.
روحانی با بیان اینکه مدرسه باید دانشآموز را به دیروز، امروز و فردای جامعه وصل کند، اضافه کرد: مدرسه اگر نتواند دانشآموزان را با تاریخ قرنهای گذشته کشور آشنا کند و یا نتواند آنان را به دنیای امروز متصل کرده و ارتباط دانش آموزان را با جهان آینده برقرار کند، نتوانسته به خوبی از عهده وظایف خود برآید. دانشآموزان درس میخوانند تا در آینده بار اداره جامعه را بر عهده گیرند. تحولات زیادی باید در مجموعه آموزشوپرورش انجام شود، چرا که این بخش بار سنگینی نسبت به آینده جامعه برعهده دارد و معلمان مسئولیت بزرگی دارند. بخش بزرگی از پیشرفت، مقاومت و ایستادگی جامعه در سایه اخلاق و رفتاری شکل میگیرد که در مدرسه ساخته میشود. لذا مدرسه و آموزش از هر لحاظ بسیار مهم و تأثیرگذار است.
رئیسجمهور خاطرنشان کرد: خیلی مهم است که آغاز مهر هرسال روز نشاط دانشآموزان باشد، یا اینکه در این روز غصه و غم، دانشآموزان را فرا بگیرد. این بسیار مهم است و همه معلمان، مسئولان آموزشی، وزارت آموزشوپرورش، دولت، پدران و مادران و دیگر بخشهای جامعه باید تلاش کنند که دانشآموزان از فرارسیدن مهر و بازگشایی مدارس با خوشحالی استقبال کنند. دانشآموزان باید همانگونه که از نوروز و آغاز سال نو خوشحال میشوند بیش از آن از آغاز سال تحصیلی و شروع کلاس و درس جدید و توانمند شدن برای ساختن بهتر ایران خوشحال شوند.
روحانی با تأکید بر اینکه آموزشوپرورش باید در عمل نشان دهد که در جامعه بین زن و مرد تفاوت وجود ندارد، گفت: نهادینه کردن این موضوع در جامعه به صرف گفتن و تکرار آن انجام نخواهد شد. اینکه رئیسجمهور و دیگر مسئولان، رسانهها، کتابها و مدارس، صرفاً بر این موضوع تأکید کنند، این اتفاق محقق نخواهد شد، بلکه باید در خود مدارس و در مجموعههای آموزشی و سلسلهمراتب آموزشی این موضوع بهطور عملی آموزش داده شده و عملیاتی شود، تا در همه جا ارج نهادن به مقام والای زنان را شاهد باشیم. نکته مهم دیگر این است که باید احترام گذاشتن به یکدیگر را در مدارس آموزش دهیم و از همان محیط مدرسه این مهم را بیاموزیم. بر اساس گزارش مقایسهای که اخیراً مطالعه کردم، نحوه گفتگو و انتقاد کردن در فضای مجازی در کشورمان نسبت به دیگر کشورها اصلاً قابلقبول نیست.
رئیسجمهور ادامه داد: نگاهی به وضعیت لحن و بیان جامعه در بخشهای مختلف از جمله در ورزشگاهها نشان میدهد که وضعیت خوبی از این لحاظ نداریم. همه اینها نشان میدهد که باید احترام گذاشتن به یکدیگر را بیاموزیم. باید یاد بگیریم همانطور که خوردن مال دیگران و دروغ گفتن به یکدیگر را گناه میشماریم، به همان نسبت اهانت به یکدیگر را نیز گناه بشماریم.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مهارتآموزی در مدارس نکته مهم دیگری است که باید مدنظر باشد، اظهار کرد: سؤال مهر امسال همین است که «پارسال چه مهارتهایی را در مدرسه آموختید و امسال چه انتظاراتی در این زمینه دارید؟» دانش آموزان پاسخ دهند که چه کسی و کدام معلم بیشتر به آنها در زمینهٔ مهارتآموزی کمک کرد و به نظر آنها کدام مهارتها بیشتر برای آینده زندگی آنها مفید بوده و به کار میآید و مهم است؟
رئیسجمهور مدرسه را جایگاه علم و مهارتآموزی و کسب آمادگی برای ورود به جامعه معرفی و تصریح کرد: باید در کنار نمراتی که در کارنامه هرسال دانش آموزان درج میشود، جایی نیز برای ارزیابی و ذکر مهارت یا مهارتهای جدیدی که آنان در سال تحصیلی سپریشده آموختند در نظر گرفته شود.
روحانی با تأکید دوباره بر اهمیت مهارتآموزی در مدارس خاطرنشان کرد: به یاد دارم که در زمان تحصیل بنده در مدرسه، اگر معلمی غیبت داشت، دانش آموزان بااستعدادی که در کلاسهای بالاتر تحصیل میکردند، به جای او در کلاس تدریس میکردند. فکر نکنیم که دانش آموزان امروز چنین توانایی ندارند، باید چنین چیزی را در نظام آموزشی مدنظر قرار دهیم. دانش آموزان بااستعدادی هستند که گاهی به اندازه یک معلم و پا به پای معلم میتوانند کلاس درس را اداره کنند. باید به دانش آموزان اعتماد کنیم و به آنان شخصیت انجام کارهای بزرگ و مهم را بدهیم. باید کاری کنیم که دانشآموز حس کند میتواند کارهای بزرگ را انجام دهد. دانشآموز باید در مدرسه انواع کارها را یاد بگیرد. باید نقاد باشد و ذهن او کارگاه عقل، تدبیر و خلاقیت و مهارتآموزی باشد، نه صرفاً پر کردن مخزن این ذهن از کتابهای درسی؛ دانش آموزان باید در مدارس فکر کردن و نقد و نظر کردن را یاد بگیرند. باید کاری کنیم که دانش آموزان بتوانند کتابهایشان را پس از مطالعه نقد کنند و برای هر نقدی که صحیح باشد جایزه در نظر بگیریم تا دانش آموزان کتابهای درسیشان را بخوانند و نقد و تصحیح کنند؛ این کار از عهده دانش آموزان برمیآید.
پیش از سخنان رئیسجمهور سید محمد بطحایی وزیر آموزشوپرورش در سخنانی با اشاره به اینکه وزارت آموزشوپرورش در گسترهای با حدود 107 هزار مدرسه فعالیت میکند، گفت: ضرورت توجه هر چه بیشتر به آموزشوپرورش ایجاب میکند که این مجموعه بزرگ با بدنه جامعه و مردم ارتباط تنگاتنگ داشته باشد تا بتواند از همه ظرفیتها و امکانات برای پیشبرد امر خطیر آموزشوپرورش استفاده کند.
انتهای پیام/4071/4079
انتهای پیام/