دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جهانگیری خبر داد؛

تدابیر جدید دولت برای تسهیل و تسریع در واردات کالا

معاون اول رئیس‌جمهور از تدابیر جدید دولت برای ترخیص فوری برخی از کالاهایی خبر داد که به دلیل برخی مقررات و قوانین دست و پاگیر روند ترخیص این کالاها به‌کندی پیش می‌رود و یا امکان ترخیص از گمرک را ندارند.
کد خبر : 312685

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از گمرک ایران، اسحاق جهانگیری پس از بازدید از انبارهای گمرک تهران در جلسه بررسی مشکلات واردات و صادرات به بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور داد تا در سریع‌ترین زمان ممکن موانع پیش روی ترخیص کالا و مقررات زائد را بردارند و گفت: گمرک انصافاً در سال‌های اخیر تغییر و تحولات مثبتی را ایجاد و تسهیلات مناسبی برای صادرکنندگان و واردکنندگان کشور فراهم کرده است.


وی افزود: در شرایط جدید پیش رو نیز متصدیان گمرک همراهی مثبت و سازنده‌ای از خود نشان داده‌اند که البته از مدیران واقعی انتظار می‌رود که در این‌گونه مواقع ریسک‌پذیری داشته باشند و تصمیمات سریع اتخاذ کنند.


معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بخش خصوصی انتظار دارد با توجه به شرایط دشوار پیش روی کشور، موانع فراروی ترخیص کالا برطرف شود، امیدواریم با تصمیمات اتخاذشده از سوی دولت، شاهد سرعت بخشیدن به روند رو به رشد ترخیص کالا از گمرک باشیم.


وی در این جلسه بر ضرورت تلاش جدی در جهت سرعت بخشیدن به رویه‌های گمرکی و بهبود جریان ترخیص کالا تأکید کرد.


جهانگیری با یادآوری فضاسازی‌های منفی علیه بازرگانان و بخش خصوصی کشور اظهار داشت: حساب کسانی که به دنبال سوءاستفاده هستند و به نام بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، از بخش خصوصی واقعی و سالم جداست و باید با آن‌ها برخورد شود.


معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: بخش خصوصی واقعی کشور سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی پیش رو هستند که باید از آن‌ها حمایت کنیم و اجازه ندهیم عملکرد نادرست برخی افراد سوءاستفاده‌گر، موجب بدنامی بخش خصوصی خوش‌نام کشور شود.


وی در ادامه به بازدید خود از انبارهای گمرک تهران و وفور کالا در این انبارها اشاره کرد و گفت: حجم قابل‌توجهی از کالاها نسبت به سال گذشته در انبارهای گمرکات کشور وجود دارد و این یعنی با محدودیت واردات کالا به کشور روبرو نیستیم.


جهانگیری تصریح کرد: میزان واردات کالا در سال 97 نسبت به سال گذشته اگر بیشتر نشده باشد، کمتر نیست و اگر در برخی کالاها میزان واردات کاهش‌ یافته به دلیل تصمیمات و صلاحدید دولت بوده است.


وی با بیان اینکه در دو ماه اخیر بخش قابل‌توجهی از کالاها در انبارهای گمرکی مانده است، به تصمیمات اخیر دولت برای حل مشکلات ترخیص کالا اشاره و خاطرنشان کرد: با تصمیمات اتخاذشده بسیاری از موانع و مشکلات پیش روی ترخیص کالا برطرف شده و روند ترخیص کالا روال عادل خود را طی می‌کند.


معاون اول رئیس‌جمهور افزود: البته با وجود تصمیمات و راهکارهای اتخاذشده، هنوز حدود 30 درصد رسوب کالا در انبارهای گمرکی وجود دارد که باید به‌سرعت تصمیمات لازم برای حل موانع پیش رو و ترخیص این کالاها اتخاذ شود.


وی یادآور شد: برخی کالاها که برای واردات آن‌ها ثبت سفارش انجام‌ شده هم‌اکنون در انتظار تخصیص ارز از سامانه نیما هستند.


جهانگیری از رئیس‌کل بانک مرکزی خواست پیشنهاد و برنامه‌ای برای حل مشکلات این‌گونه کالاها که اغلب کالاهای مورد نیاز و ضروری هستند، تدوین کند تا در روند ترخیص این‌گونه کالاها تسریع شود.


وی همچنین با اشاره به توقیف برخی انبارها به دلیل احتکار کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تصریح کرد: توقیف این انبارها باعث شده که بخش خصوصی نسبت به ترخیص کالاهای وارداتی خود و انتقال این کالاها از گمرک به انبارها احساس نگرانی کند اما باید دقت شود که تعرضی نسبت به انبارهایی که کالاهای وارداتی به‌صورت رسمی در آن قرار داده‌شده صورت نگیرد.


معاون اول رئیس‌جمهور افزود: پُر بودن انبارها معنای بدی ندارد بلکه به معنای وفور کالا در کشور است و انتظار داریم صداوسیما و رسانه‌ها تلاش کنند تا بخش خصوصی و واردکنندگان کالا برای انتقال کالا از گمرکات کشور به انبارهای خود دغدغه‌ای نداشته باشند.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته