دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1397 - 12:44
کارشناس والیبال ایران در گفتگو با آنا:

کادر فنی در شرایط بحرانی درست تصمیم نمی‌گیرد/ آنالیزورها جایی در تیم ملی ندارند

کارشناس والیبال گفت: مربیان به جای اینکه به آنالیزورها اعتماد و ثانیه به ثانیه شرایط تیم را بررسی و تصمیمات مهم بگیرند، محو تماشای بازی می‌شوند.
کد خبر : 312621

ناصر شهنازی در گفتگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا درباره عملکرد تیم ملی والیبال در رقابت‌های قهرمانی جهان گفت: من ابتدای صحبت‌هایم به نوع آماده‌سازی تیم ملی والیبال اشاره می‌کنم. تیم ما در جام ملت‌ها شرایط ایده‌آلی نداشت و بعد از آن طبق سیاست‌هایی که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در نظر داشتند، تیم ملی به بازی‌های آسیایی‌ جاکارتا اعزام شد و مدال طلای این رقابت‌ها را به دست آورد.‌ سطح بازی‌های آسیایی آنقدر بالا نبود و به نظرم کادر فنی می‌توانست از بازیکنان ذخیره استفاده کند. اما به خاطر رکورد و کسب مدال طلا، از بازیکنان اصلی استفاده کرد، همین موضوع هم باعث خستگی بازیکنان شد.


وی ادامه داد: بعد از بازی‌های آسیایی، تیم ما به یک تورنمنت چهارجانبه در اسلوونی اعزام شد. در این تورنمنت کولاکوویچ باید از بازیکنان اصلی استفاده می‌کرد، اما به جای آن از جوانان استفاده کرد. من گاهی اوقات از تصمیماتی که این مربی می‌گیرد متعجب می‌شوم، چرا که تورنمنت چهارجانبه اسلوونی بهترین فرصت برای بازیکنان اصلی بود تا بر روی نقاط ضعف خود کار کنند اما با میدان دادن به بازیکنان جوان، این فرصت طلایی از دست رفت.


شهنازی در ادامه صحبت‌هایش به باخت ایران مقابل بلغارستان در بازی دیشب اشاره کرد و گفت: در مرحله مقدماتی ما موفق به شکست بلغارستان با نتیجه سه بر یک شدیم، اما در مرحله دوم بلغارستان همان تیم بود ولی ما مقابل این تیم سه بر صفر شکست خوردیم. این نوسان نتیجه به نظر من از بازی با لهستان برای تیم ملی به وجود آمد. در واقع ما نتوانستیم از بازیکنان نهایت استفاده را ببریم و اگر بازیکنان بعد از باخت با لهستان، مقابل فنلاند به پیروزی رسیدند به خاطر توانایی‌های فنی خودشان بود. در تیم ملی دو آنالیزور داریم که جزء بهترین‌ها هستند، اما متأسفانه کادر فنی به آنها اعتماد نمی‌کند.


وی گفت: مربیان تیم‌های لهستان، فنلاند و بلغارستان با توجه به آنالیزورهایی که در اختیار دارند، توانستند در شرایط بحرانی بهترین تصمیم را بگیرند، اما در تیم ما چنین اتفاقی نیفتاد. شب گذشته دیدیدم که مربیان به جای اینکه به آنالیزورها اعتماد و ثانیه به ثانیه شرایط تیم را بررسی و تصمیمات مهم بگیرند، محو تماشای بازی شده بودند.


این کارشناس والیبال عنوان کرد: من خودم مربی هستم و به هیچ عنوان دوست ندارم عملکرد همکارانم را زیر سؤال ببرم، اما با توجه به اتفاقاتی که افتاد بیشتر از این سکوت را جایز نمی‌دانم. در تیم ملی ما بازیکنانی داریم که پتانسیل خیلی بالایی دارند، اما متأسفانه از توانایی آنها استفاده کمی می‌شود. در بازی شب گذشته، تفاوت ایران و بلغارستان در شناخت تیم‌ها بود. ما در این بازی سرویس‌های خوبی نزدیم و ضعیف عمل کردیم، اما به جای آن تیم بلغارستان به خاطر اینکه به خوبی تیم ما را آنالیز کرده بود از این فرصت استفاده کرد و همین موضوع باعث باخت تیم ما شد. اگر بازیکنان تیم ملی سرویس کار کرده بودند و درست اجرا نمی‌کردند، می‌گفتیم این قصور از طرف بازیکنان است، اما وقتی که نقاط ضعف شناسایی نمی‌شود و از آن طرف بازیکنی که خوب کار نمی‌کند ‌به درستی جابه‌جا نمی‌شود، نتیجه‌اش همین نتیجه‌ای است که به دست می‌آید. در تیم ما بهترین پاسور دنیا حضور دارد که همه تیم‌ها آرزو می‌کنند این بازیکن را داشته باشند، اما وقتی دریافت‌های خوبی نداریم که به پاسور برسد، مشخص است تیم نتیجه نمی‌گیرد. در این بازی‌ها فرهاد قائمی دریافت‌کننده است اما کمترین استفاده از این بازیکن می‌شود.


شهنازی تأکید کرد:‌ به نظر من ایراد اصلی تیم والیبال بدون برنامه بودن آن است. تیم ملی اگر موفقیتی هم به دست آورده به دلیل قابلیت فردی بازیکنان بوده وگرنه ما در سرویس و همچنین دفاع روی تور برنامه نداریم و از طرفی کادر فنی هم به جای اینکه آنالیزورها را محور قرار بدهد به آنها اعتمادی نمی‌کند. بازیکنان ما توانایی‌های قابل قبولی دارند، اما به آنها باید از بیرون کمک کنند تا در شرایط بحرانی بهترین عملکرد را داشته باشند.


این کارشناس والیبال همچنین به صعود ایران به مرحله سوم رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان اشاره کرد و گفت: من اظهارنظر برخی کارشناسان و مربیان را در این چند روز اخیر دیدم، مبنی بر اینکه آنها گفته بودند باخت ایران مقابل لهستان در مرحله مقدماتی به نوعی استراتژی بود تا تیم ایران در مرحله دوم با تیم‌های راحت‌تری هم‌گروه شود، در صورتی که چنین چیزی به هیچ عنوان درست نیست. بدون شک اگر ما بدون باخت به مرحله دوم صعود می‌کردیم شرایط بهتری داشتیم. در هر حال هنوز شانس صعود به مرحله سوم برای والیبال ایران از بین نرفته است. ما اگر بتوانیم هوشمندانه بازی کنیم و از تمامی توانایی‌های بازیکنان استفاده کنیم‌، از طرفی آنالیزورها هم محور برنامه‌ قرار دهیم، موفق به شکست کانادا خواهیم شد.


وی به دو حریف ایران، تیم‌های کانادا و امریکا در مرحله دوم اشاره کرد و گفت: دو تیم ایران و کانادا از بهترین تیم‌ها هستند. تیم کانادا با توجه به اینکه در بازی نخست خود در مرحله دوم رقابت‌ها مقابل آمریکا شکست خورد، تمام توانش را به کار می‌گیرد تا در بازی امروز مقابل ایران، پیروز میدان شود. بنابراین کار ایران خیلی سخت است. تیم امریکا هم اگر بتواند بلغارستان را شکست دهد، صهودش به مرحله سوم حتمی خواهد بود، بنابراین برای بازی آخر با تیم ایران به احتمال زیاد به بازیکنان اصلی خود استراحت می‌دهد تا آنها دچار آسیب‌دیدگی یا خستگی نشود، بنابراین کار ایران راحت‌تر خواهد بود.


انتهای پیام/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته