دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سنت دیرینه سوگواری آذری‌ها از گذشته تاکنون

آیین‌های عزاداری برای امام حسین(ع) در مناطق مختلف کشور از تنوع فراوانی برخوردار است و این تفاوت در هر کدام از سنت‌ها از گذشته تاکنون به چشم می‌خورد.
کد خبر : 312437

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، عزاداری حسینی در ایران بخصوص در شهرهای مختلف ایران با هم متفاوت بوده و تنها شباهتش به موضوع عزاداری یعنی سید و سالار شهیدان باز می‌گردد.


عزاداری تهرانی‌ها، عرب‌ها، خراسانی‌ها، آذری‌ها، زنجانی‌ها، کاشانی‌ها، یزدی‌ها و کرمانی‌ها متفاوت و هر یک به شکلی بازگوکننده قیام عاشورا است. همه این شهرها برای خود آیینی دارند، اما افرادی که از آنجا به پایتخت مهاجرت کرده‌اند و در این شهر زندگی می‌کنند، به دنبال این هستند که این سنت‌های دیرینه را در تهران هم ادامه دهند. آنها معمولاً با همشهریان خود در تهران حسینه یا مساجدی ایجاد کرده‌اند و در ایام محرم و مناسبت‌های مختلف به سوگواری می‌پردازند.


یکی از این آیین‌ها، رسم آذری‌زبان‌های روستای آقاباقری‌های اردبیل در مسجدی به نام حضرت محمدباقر(ع) است. شیوه سوگواری در این مسجد نسبت به سایر مساجد متفاوت است. در سیزده شب محرم شاهد عزاداری آنها و اعلام عشق و ارادتشان به شهید کربلا هستیم.


اهالی روستای آقاباقری‌ها در اطراف اردبیل در این مسجد فعال هستند که عزاداری‌هایشان از زمان طشت‌گذاری در شب اول محرم تا روز سوم شهادت امام حسین(ع) زبانزد است. مجالس عزاداری حضرت سید‌الشهدا‌(ع) در شب‌های محرم با سنت دیرینه‌ای برگزار می‌شود. شب‌ها جوانان به صف در ردیف‌های چندتایی به زنجیرزنی می‌پردازند.


جوانان ابتدا به زنجیرزنی پرداخته و سپس ریش سفیدان در وسط مسجد ایستاده و به صورت دایره‌ای سینه‌زنی می‌کنند. در انتها نیز با یک نوحه‌خوانی مراسم را به پایان می‌برند. عزاداری و سینه‌زنی در شب شام غریبان هم با روشن کردن شمع در دور تا دور مسجد ادامه می‌یابد. تلاش عزاداران مسجد محمد‌باقر‌(ع) بر این است که رسم دیرین سوگواری روستاهای اردبیل را با قوت ادامه دهند.


یکی از خادمان مسجد معتقد است که اگرچه امسال هم حضور عزاداران پرشور بوده است، اما به دلیل تعطیلات آخر تابستان عده‌ای از عزاداران این مسجد ترجیح‌ داده‌اند تا محرم و عاشورای امسال را در زادگاهشان باشند و عزاداری سنتی را در آنجا برگزار کنند.


علی محمدی حضور در مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان را افتخار دانسته و می‌گوید: دسته‌جات این هیأت با نظم خاصی که زبانزد آذری‌های مقیم تهران است، به عزاداری می‌پردازند و شاید این انسجام باعث شده که نسبت به سایر هیأت‌ها متفاوت جلوه کنند.


وی گفت: آیین سنتی عزاداری روستاهای اردبیل سال‌هاست به همان شیوه در تهران دنبال می‌شود و مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی در این مسجد متفاوت است.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته