دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1394 - 13:18
در مصاحبه با شبکه «العالم»

امیرعبداللهیان: پیام‌های مثبتی از عربستان دریافت کرده‌ایم

معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه برنامه‌ای برای کار مشترک با آمریکا علیه داعش نداریم، گفت در آینده صرفا ما با کشورهای منطقه که در معرض تهدیدهای تروریستی قرار دارند، در مبارزه با تروریسم کمک خواهیم کرد.
کد خبر : 31240

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «حسین «امیرعبداللهیان»» معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العالم»، پیامدهای تفاهم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با ۱+۵ و نیز مهمترین تحولات منطقه را بررسی کرد.


««امیرعبداللهیان»» در این مصاحبه اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تعامل با همسایگان و منطقه دانست و تصریح کرد: پس از پشت سر گذاشتن مشکل موقت هسته‌ای به اولویت‌های اصلی به‌ویژه تعامل با کشورهای همسایه و منطقه باید بیش از پیش توجه شود و دولت یازدهم در همین راستا از گذشته طرح‌ها و اقداماتی را در منطقه دنبال کرده است. این طرح‌ها و اقدامات به‌طور مختصر شامل تعمیق روابط همه جانبه میان ایران و کشورهای منطقه از سطح موضوعات زیست‌محیطی تا عالی‌ترین سطوح سیاسی و امنیتی می‌شود. هم اکنون فرصت مناسبی پیش روی همه کشورهای منطقه برای برون‌رفت از بحران‌های منطقه فراهم شده است.


به‌گفته «امیرعبداللهیان»، جمهوری اسلامی ایران با کشورهای گروه 1+5 صرفاً در موضوع هسته‌ای گفت‌وگو کرد و وزارت امورخارجه ایران هیچ دستورالعملی برای مذاکره با گروه 1+5 درباره موضوعات منطقه نداشته است، زیرا ایران معتقد است که موضوعات منطقه به کشورهای منطقه مربوط می‌شود.


تجاوز عربستان به یمن، خطای راهبردی بود








حرف‌های مثبتی از آقای «عادل جبیر» در این باره شنیدیم که امیدواریم در آینده شاهد ترجمه عملی این حرف‌ها باشیم. امیدواریم که سعودی‌ها با فاصله گرفتن از روش‌های خشونت و توسل به زور فرصت راهکار سیاسی در یمن، سوریه، لبنان و سایر کشورهای منطقه را فراهم کنند.

معاون وزیر امورخارجه درباره روابط فعلی ایران و عربستان تصریح کرد: ما معتقدیم که توسل عربستان به زور برای حل مشکلات منطقه به‌ویژه مشکل یمن خطایی استراتژیک است و هر چند این روش و رویکرد عربستان را قبول نداریم ولی معتقدیم که روابط تهران و ریاض باید به روابطی طبیعی و قابل قبول برگردد. ایران و عربستان ظرفیت‌هایی دارند که می‌توانند با همکاری و تعامل سازنده علاوه بر حل مشکلات فی‌مابین بحران‌ها و مشکلات منطقه را نیز حل و فصل کنند. در همین راستا وزیر امور خارجه ایران هم‌زمان با آغاز به کار وزیر امورخارجه جدید عربستان پیام تبریکی برای ایشان فرستادند و این در حالی است که ایران تجاوز عربستان به یمن را محکوم کرده بود.


پاسخ «عادل جبیر» را صریح و شفاف دادم


«امیرعبداللهیان» افزود: من در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی در جده با «عادل جبیر» وزیر امورخارجه جدید عربستان دیدار کردم و مطالب صریح و شفافی از آقای «جبیر» درباره موضوعات منطقه شنیدم و جواب‌ها با همان صراحت و شفافیت به ایشان داده شد. ما در این مذاکرات تأکید کردیم که برون‌رفت از سوء تفاهم‌ها و وضع موجود منطقه و کمک تهران و ریاض برای حل مشکلات منطقه از طریق سیاسی ضروری است و ایران و عربستان باید گفت‌وگوهای صریح و سازنده و مؤثری را شروع کنند و همه نقش سازنده‌ای را برای مبارزه با افراط گری و تروریسم و دستیابی به منطقه‌ای امن، باثبات و پایدار ایفا کنند. حرف‌های مثبتی از آقای «عادل جبیر» در این باره شنیدیم که امیدواریم در آینده شاهد ترجمه عملی این حرف‌ها باشیم. امیدواریم که سعودی‌ها با فاصله گرفتن از روش‌های خشونت و توسل به زور فرصت راهکار سیاسی در یمن، سوریه، لبنان و سایر کشورهای منطقه را فراهم کنند.


رفتار عملی عربستان برای ما ملاک است


معاون وزیر امورخارجه اظهار کرد: ما برخی از اشارات مثبت را از عربستان در حد پیام دریافت کرده‌ایم، اما رفتار عملی عربستان سعودی برای ما ملاک است. پاسخ رفتار عملی عربستان در صورتی که نقش سازنده‌ای ایفا کند با قدم‌های سازنده خواهیم داد. نکته مهم این است که عربستان باید با بصیرت عمل کند، از جنگ فاصله بگیرد، کشتار مردم در منطقه به ویژه زنان و کودکان در یمن و محاصره انسانی یمن را متوقف کند و در همه پرونده‌های منطقه‌ای به رویکرد سیاسی تمرکز یابد.


اگر بحرین مستنداتی دارد ارائه کند


وی درباره سفر «ظریف» به کویت و منطقه و مطرح شدن هم‌زمان اتهاماتی به‌وسیله بحرین علیه ایران از جمله اتهام قاچاق سلاح به بحرین گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران بنای مداخله در بحرین داشت وضع بحرین اکنون چیز دیگری بود، اقدامات و سناریوهای تکراری امنیتی بحرین صرفا با هدف سرکوب خواسته‌های مردم این کشور صورت می‌پذیرد، این ادعای بی اساسی که وزارت کشور بحرین دنبال کرد. اگر بحرینی‌ها مستنداتی دارند می‌توانند در سطوح امنیتی گفت‌و‌گو کنند، نمایش چند اسلحه و دستگیری فرد و اتهام زدن به وی ساده‌ترین کاری است که یک سرویس امنیتی می‌تواند در یک کشور انجام دهد، متاسفانه رویکرد بحرین در این موضوع سازنده نبود، هرچند ما همواره از گفت‌و‌گوی ملی و راهکار سیاسی در بحرین حمایت می‌کنیم.


«ولید معلم» و «بوگدانوف» در راه تهران


معاون وزیر امورخارجه درباره آخرین تحولات بحران سوریه و سفر معاون وزیر امور خارجه روسیه و وزیر امورخارجه سوریه به تهران گفت: خوشبختانه تغییر استراتژیکی در نگاه بازیگران منطقه‌ای در قبال سوریه رخ داده است. اگر در چهار سال گذشته بسیاری از بازیگران خارجی توسل به جنگ را راهکار سوریه می‌دانستند اکنون بخش عمده‌ای از بازیگران توسل و تمرکز بر راه‌حل سیاسی را مناسب‌ترین روش برای حل بحران سوریه می‌دانند.








تهران و آنکارا از روابط راهبردی برخوردارند. البته در این روابط راهبردی ما در موضوع آینده سیاسی سوریه، با دوستانمان در ترکیه، دارای تفاوت دیدگاه هستیم.

وی افزود: با آقای «دی‌میستورا» گفت‌و‌گوهای خوبی داشتیم، وی ایده‌هایی دارد که به زودی در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح خواهد شد. ما دیدگاه‌های خود را به صراحت در این‌باره به نماینده دبیرکل اعلام کردیم و قرار است جلسه‌ای در شهر دوحه در سطح برخی از وزیران امورخارجه مانند وزیر امورخارجه روسیه برگزار شود.


«امیرعبداللهیان» تصریح کرد: «بوگدانف» نماینده «پوتین» در امورخاورمیانه به تهران سفر می‌کند و ما درباره آخرین وضعیت منطقه و راهکار سیاسی در سوریه با یکدیگر گفت‌و‌گو خواهیم کرد. «ولید معلم» وزیر امورخارجه سوریه نیز اواخر هفته جاری در تهران خواهد بود. این فرصتی است که درباره امور سوریه و پیگیری راهبرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به حل بحران سوریه از طریق سیاسی مشورت‌های بیشتری را در حاکمیت سوریه داشته باشد.


توافق هسته‌ای الگویی برای حل بحران‌های منطقه


به‌گفته «امیرعبداللهیان»، توافق هسته‌ای از مسیر گفت‌وگو و مذاکره، هر چند نفس‌گیر و طاقت فرسا بود، ولی پیام مهمی داشت و آن اینکه مفهومی را که مدت‌ها به فراموشی سپرده شده بود در ادبیات روابط بین‌المللی احیا کرد؛ اینکه دیپلماسی و مذاکره قدرت حل پیچیده‌ترین پرونده های سیاسی را خواهد داشت، اگر اتفاق نظر شود در توسل به این روش. این توافق این پیام را تا زمان حاضر توانسته است در نظام کنونی بین‌المللی تقویت کند که می‌توان از مسیر جنگ فاصله گرفت و در مسیر مذاکره دیپلماتیک به حل سیاسی دست یافت. این قطعا می‌تواند به عنوان الگویی برای کشورهای منطقه مورد توجه قرار گیرد و کشورهای منطقه بدون مداخله خارجی از مسیر مذاکرات دیپلماتیک سازنده نسبت به حل یکایک بحران‌های منطقه ای اقدام کنند.


ترکیه نباید حاکمیت کشورهای همسایه را نقض کند


«امیرعبداللهیان» درباره تحرکات اخیر ترکیه همچون اعلام فعالیت در ائتلاف مبارزه با داعش و حمله به پایگاه‌های کردهای حزب کارگران کردستان و در اختیار گذاشتن پایگاه «اینجرلیک» تحت تصرف آمریکا برای حمله به داعش نیز گفت: اولا مایلم تاکید کنم که تهران و آنکارا از روابط راهبردی برخوردارند. البته در این روابط راهبردی ما در موضوع آینده سیاسی سوریه، با دوستانمان در ترکیه، دارای تفاوت دیدگاه هستیم. امنیت ترکیه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، اما از اقداماتی که منجر به تعرض به حاکمیت همسایگان ترکیه شود، حمایت نمی‌کنیم.


پس از توافق، اسرائیل ضعیف‌تر از همیشه است


وی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: جنگ 33 روزه در لبنان و جنگ‌های 22 روزه، 8 روزه و 51 روزه در غزه، به‌ویژه جنگ‌های غزه که در پیچیده‌ترین و سخت‌ترین تحولات در منطقه ما صورت گرفت، نشان داد که اسرائیل در ضعیف‌ترین وضعیت خود قرار دارد. بسیاری از اظهارنظرهای مقام‌های اسرائیل از روی ضعف و ترس و نگرانی این رژیم ایراد می‌شود.


«امیرعبداللهیان» تاکید کرد: البته، توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران نگرانی‌های اسرائیل را افزایش داده است. با وجود اینکه برخی مقام‌های غربی و آمریکایی دائما تکرار می‌کنند که این توافق، امنیت اسرائیل را بیشتر کرد، اما واقعیت آن است که اسرائیل در وضعی قرار دارد که ضعیف‌ترین جایگاه این رژیم محسوب می شود.


انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان ظرف چند هفته


وی درباره لبنان نیز گفت: آینده سیاسی و امنیت لبنان برای جمهوری اسلامی ایران مهم است. ما از تکمیل فرایند سیاسی در لبنان حمایت می‌کنیم، از یک سال گذشته برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان و همچنین سوئیس، این ایده را دنبال می‌کردند که کمک کنیم به تسریع در انتخاب رئیس‌جمهوری در لبنان. ما همواره به دوستانمان در لبنان در این باره توصیه و در تمام رایزنی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، از این ایده که انتخاب رئیس‌جمهوری در لبنان انجام شود، حمایت کردیم.


وی ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها در چند هفته به نتیجه دست یابد و لبنان با نشاط و با امنیت بیشتر، در مسیر تقویت روند سیاسی گام بردارد.


نوبت مصری‌هاست که درباره روابط با ایران تصمیم بگیرند


«امیرعبداللهیان» روابط ایران و مصر را روابطی دانست که نه پیشرفت و نه پسرفت داشته است و گفت: ما همواره از برقراری روابط پایدار و سازنده با مصر استقبال کرده‌ایم، این مصری‌ها هستند که باید در مجموعه مشکلات خود نسبت به توسعه روابط خود با جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند و ما این را به مصری‌ها واگذار می‌کنیم. در سطوح سیاسی هم گفت‌وگوهایی بین دو کشور جریان دارد، مواضع مصر در مقابله با افراط گرایی و تروریسم در منطقه، مواضعی هستند که مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است، اما ما امیدواریم آنچه در جامعه مصر جریان دارد و چالش‌هایی که در درون جامعه مصر جریان دارد در راستای تحقق مطالبات مردم انقلابی مصر به سرانجام برسد.


با آمریکا علیه داعش کار مشترک نمی‌کنیم


معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه کشورمان تاکید کرد: ما برای مبارزه با تروریسم و داعش در منطقه، جزو اولین کشورهایی بودیم که به عراق و سوریه و کشورهای در معرض حملات داعش کمک کردیم، هیچ برنامه‌ای برای کار مشترک با آمریکا علیه داعش نداریم، بلکه برای مبارزه با داعش، بنا به درخواست دولت‌های عراق و سوریه، کمک ها و رایزنی‌های خود را ادامه خواهیم داد. البته آمریکایی‌ها هم برنامه‌هایی برای مبارزه با داعش اعلام کرد. همچنان سیاست آمریکا در مقابله با تروریسم، سیاست استاندارد دوگانه هست، ما هیچ تماس و گفت‌وگو و همکاری مشترکی برای مبارزه با داعش، با آمریکا نداریم.


وی افزود: در آینده هم صرفا ما با کشورهای منطقه که در معرض تهدیدهای تروریستی قرار دارند، در مبارزه با تروریسم کمک خواهیم کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته