دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حسینیه سادات اخوی، میزبان قدیمی عزاداران حسینی در روز تاسوعا

حسینیه سادات اخوی از سرمایه‌های معنوی عزاداری سنتی است که به عزاداری روز تاسوعایش معروف است.
کد خبر : 312338

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، برگزاری عزاداری محرم با سبک و شیوه سنتی ازجمله سرمایه­‌های معنوی کشور محسوب می‌شود. توجه به سنت‌­ها چه در فضاسازی و ابزارها و چه در محتوای اشعار و سخنرانی‌ها هم جاذبه بیشتری برای مخاطبان دارد و هم فرآیند انتقال معنا را روان‌تر می‌سازد. ضمن این‌که می‌تواند سالیان سال خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در اذهان باقی بگذارد.


حسینیه سادات اخوی یکی از همین سرمایه‌های معنوی است. بنایی با حدود دو قرن قدمت که در خیابان شهید مصطفی خمینی (عودلاجان) واقع‌ شده و سال‌هاست که در مناسبت‌های مختلف و ازجمله دهه اول محرم شاهد برگزاری آیین‌های مذهبی است.


دهه اول محرم هر سال حسینیه سادات اخوی از ساعت هفت صبح تا حدود وقت اذان ظهر با حضور چندین سخنران، مداح و ذاکر اهل بیت (ع) میزبان عزاداران حسینی است. هر کدام از سخنرانی‌ها و مداحی‌ها به صورت مستقل اجرا می‌شود و افرادی که در ساعت‌های مختلف (از صبح تا ظهر) وارد مجلس می‌شوند، می توانند از این سخنرانی‌ها بهره‌مند شوند و آنها را از دست نخواهند داد. معماری خاص این بنا که در عین قدمت، زیبا و باطراوت مانده است در کنار عناصر سنتی تزئین دیوارها، آن را به بنایی متفاوت از نمونه‌های مشابه تبدیل کرده است.


امسال هم مانند سال‌های گذشته عزاداری 13 روز اول محرم با حضور دوستداران اهل بیت (ع) در این حسینیه برگزار شد که اوج آن در صبح تاسوعای حسینی بود. مراسمی که حضور گسترده عزاداران در آن باعث شد تا بخش عمده‌ای از جمعیت از فضای کوچه‌های اطراف برای نشستن استفاده کنند. شور و حزن عزاداران حسینی و به‌ویژه بانوان که به سبک قدیم در حیاط ساختمان و زیر سقف خیمه‌گون آن نشسته‌اند در دو روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود می‌رسد و هر بیننده‌ای را متأثر می‌سازد.


پذیرایی با چای و قهوه آن هم در استکان‌های سنتی به همراه تکه‌های نان قندی هم از دیگر ویژگی‌های خاص این حسینیه قدیمی پایتخت محسوب می‌شود.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب