چرا مردم به جای سهام طلا میخرند
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، کامران ندری درباره گرایش مردم به خرید سکه و ارز به جای روی آوردن به سمت سرمایهگذاری در بازار سهام، اظهار کرد: در سالهای اخیر شاهد نوسان بازارهای مالی و انتخابهای درست یا غلط جامعه برای حفظ ثروت خود بودهایم و این تجربه نشان میدهد که مردم به دنبال تبدیل ثروت خود به داراییهای قابل اعتماد هستند.
وی افزود: این موضوع به میزان دارایی افراد نیز بستگی دارد و دامنه خرید اشتباه آنها حتی به زمین، مسکن و خودرو نیز کشیده میشود، این قبیل از خریدها زمانی بیشترین آسیب را به بدنه اقتصاد وارد میکند که شرایط اقتصادی وارد مرحله سخت و بحرانی شده باشد.
این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: ضمن اینکه عموم مردم با سرمایهگذاری در بورس آشنا نیستند. این امر به کمکاری مسئولان حوزه بورس در آموزش جامعه برای حضور در عرصه بازار سرمایه نیز باز میگردد.
وی افزود: در حال حاضر افرادی که وارد بورس شدهاند فعالانی هستند که سالهاست با کسب تجربه و پیشبینیها میتوانند روزهای سقوط و صعود این بازار را بررسی کنند. حضور افراد مبتدی بدون آگاهی و آموزش قطعاً موجب زیان در این زمینه خواهد شد.
ندری در تشریح اینکه چرا مردم به سمت بازار سرمایه ( بورس ) نمیروند یا به عبارت سادهتر چرا سهام نمیخرند، گفت: دلیل این امر عدم اعتماد مردم به این بازار و احساس ناامنی در آن است زیرا در برخی از روزها شاخص به یکباره سقوط کرده و این تفکر را به مردم القا میکند که زیان بسیار خواهند کرد در صورتی که چنین نیست.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نقدینگی که این روزها چندین برابر شده است به علت تبدیل داراییها به ارز و سکه و کسب نقدینگی بیشتر است و این چرخش تنها بین فروشنده و مصرفکننده کالاهای بدون ارزش افزوده رد و بدل میشود.
چه راهی برای ورود به بازار سرمایه وجود دارد؟
وی ابراز کرد: تنها دلیل مقاومت مردم برای ورود به بازار سرمایه، بیاعتمادی به این بازار است در واقع وقتی فرد سکه یا ملکی را خریداری میکند این اطمینان را دارد که در آینده این دارایی چند برابر شده و متضرر نمیشود اما این آگاهی و اطمینان را درباره بازار سرمایه ندارد.
ندری در پایان تصریح کرد: دو راه حل برای سوق نقدینگی به بازار سرمایه وجود دارد یکی از این راهها آگاهی بخشی و دیگری ایجاد محیط امن و قابل اعتماد است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/4028
انتهای پیام/