اتمام 35 پروژه ریلی در گرو تأمین اعتبار 28 میلیارد دلاری
سید میثم لاجوردی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه صنعت واگنسازی در ایران با مشکلات متعددی روبهروست، گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز بهطور قطع هزینههای تولید از واردات بیشتر خواهد شد که با این اتفاق شاهد عدم تولید واگنهای ایرانی در آیندهای نهچندان دور خواهیم بود.
کارشناس حوزه حملونقل با اشاره به اینکه تولید واگنهای مسافری قطار در کشور با چالشهای متعددی روبهروست، گفت: در شرایط کنونی که بازار ارز نوسانات شدیدی دارد واردات واگن به کشور صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به تولید آن دارد.
وی تصریح کرد: ایران در زمینه واگنسازی تا 50 درصد به خودکفایی رسیده است اما در بعضی از موضوعات که شامل فناوریهای روز است مشکلات متعددی داریم که باید این معضلات مرتفع شود.
لاجوردی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی 35 پروژه ریلی ناتمام در کشور وجود دارد که برای اتمام آنها به 28 میلیارد دلار اعتبار نیاز است، گفت: متأسفانه در بعضی از پروژههای ریلی شاهد اولویتبندی نادرست هستیم که این اقدام موجب میشود تا سایر پروژههای ریلی ناتمام به اتمام نرسند.
کارشناس حوزه حملونقل ریلی اضافه کرد: اگر من میگویم اولویت نادرست، منظورم پروژههایی همچون راهآهن رودهن- آمل است که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ردیف بودجه قرارگرفته است که این اقدام موجب شده است تا سایر پروژههای ریلی کشور برای اتمام نیازمند تخصیص اعتبار بیشتری باشند.
وی گفت: اقتصاد پروژه همان بازگشت سرمایه در مدتی معین است هرچند نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که بخش خصوصی بهمنظور حضور در پروژههای ریلی رقابت ناسالمی با بخش دولتی دارد بهطوریکه نقش بخش خصوصی در پروژههای مختلف ریلی نسبت به گذشته کم شده است.
انتهای پیام/4083/
انتهای پیام/