دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1397 - 15:20
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفتگو با آنا؛

همراهی با تحریم ایران، وجه‌المصالحه امنیت لهستان است

سفیر سابق ایران در لهستان با اشاره به تمایل دولت لهستان برای هم‌صدایی با آمریکا در تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران گفت: لهستانی‌ها با هدف تأمین امنیت خود در برابر تعهدات روسیه به سمت آمریکا تمایل دارند و تلاش دارند اتحادیه اروپا را برای تحریم ایران با آمریکا همراه کنند.
کد خبر : 312112

رامین مهمان‌پرست، سفیر سابق ایران در لهستان در گفتگو با خبرنگار حوزه دیپلماسی گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا با اشاره به همراهی دولت لهستان با آمریکا برای اجرایی شدن تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران بعد از خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: مقامات لهستانی اظهار می‌کنند که دل‌نگرانی‌های امنیتی در موضوع روسیه دارند. سابقه بد ارتباط با روسیه چه در زمان جنگ جهانی دوم و بعدازآن حکومت کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی برای لهستانی‌ها به نحوی یک حس بدبینی و نفرت به اقدامات روسیه ایجاد کرده است.


مهمان‌پرست ادامه داد: به‌خصوص بعد از بحران اوکراین و الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه این احساس در میان لهستانی‌ها ایجاد شده که آنان به یک نیروی قوی‌تر در مقابل روسیه نیاز دارند. ازاین‌روست که با آمریکا همراهی بیشتری نشان می‌دهند و حتی خواستار استقرار سریع‌تر سپر دفاع موشکی آمریکا در خاک لهستان هستند.


سفیر سابق ایران در لهستان با تأکید بر اینکه لهستانی‌ها معتقدند برای حفظ امنیت خود تنها می‌توانند به آمریکا تکیه کنند تصریح کرد: لهستانی‌ها برای تأمین امنیت خودشان است که علیه روسیه در اروپا موج ایجاد می‌کنند. بعد از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا که دیدگاه‌های خاصی درباره ایران داشت، به دلیل احتیاج لهستان به آمریکا و حس امید به این کشور بیشتر صلاح دیدند تا با مواضع اتحادیه اروپا همراهی نکنند و به سمت آمریکا گرایش یابند.


وی تأکید کرد: البته ما هم پاسخ داده‌ایم و اشکال این موضع‌گیری را به مسئولان لهستانی ابراز کرده‌ایم، اما به‌هر صورت آن‌ها به ما می‌گویند که ما دغدغه امنیتی داریم و ما را درک کنید.


مهمان‌پرست در پایان با بیان اینکه موضع لهستان در اتحادیه اروپا درباره اجرایی شدن فاز دوم تحریم‌ها از چهار نوامبر (13 آبان) با توجه به فشاری که لهستان به اتحادیه اروپا می‌آورد گفت: در خصوص ادامه روند مذاکرات برجام موضع سه کشور اثرگذار در اتحادیه اروپا که در جریان مذاکرات هم قرار دارند، یعنی فرانسه، آلمان و انگلستان هم که هنوز از اتحادیه اروپا خارج نشده است مهم و نهایی کننده تصمیم اروپا خواهد بود؛ ولی بهتر است که کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک موضع واحد داشته باشند.


انتهای پیام/4077/4068/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته