دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1397 - 12:07
رئیس شورای شهر تهران:

تمامی اتوبوس‌های تهران باید هیبریدی شوند/ ماجرای مخالفت الویری با توسعه مترو تهران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اتوبوس‌های شهری باید از حالت دیزلی خارج شوند، تأکید کرد: باید در آینده نزدیک، وضعیتی ایجاد شود که اتوبوس‌ها به صورت هیبریدی یا برقی باشند.
کد خبر : 311862

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی صبح امروز در نشست خبری تشریح عملکرد یک‌ساله کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در دوره پنجم، درباره وضعیت اتوبوس‌های شهر تهران اظهار کرد: در شهر تهران باید به سمتی حرکت کنیم که اتوبوس‌ها از حالت دیزلی خارج شوند.


وی با در پاسخ به سؤالی درباره آلودگی هوا در پایانه جنوب ناشی از وجود این اتوبوس‌ها توضیح داد: در آینده نزدیک باید اتوبوس‌ها در شهر تهران با باطری قابلیت تردد داشته باشند.



هاشمی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه چرا خطوط 6 و 7 متروی تهران به کندی پیش‌ می‌رود، اظهار کرد: احداث متروی تهران به سال 52 بازمی‌گردد؛ در آن سال وضعیت ترافیکی تهران نامناسب بود و با توجه به اینکه درآمدهای نفتی بالا و قابل توجه بود قصد داشتند در سطح شهر پروژه‌های زیادی را اجرا کنند.


وی با بیان اینکه در نهایت طرح ترافیک تهران و احداث مترو توسط مشاوران فرانسوی ارائه شد، افزود: به دنبال طرح آنها هفت خط مترو به طول 146 کیلومتر برای تهران در نظر گرفته شد و قرار بر آن بود که ابتداً چهار خط یعنی به حدود 64 کیلومتر طی 11 سال ساخته شود و ادامه خطوط در 11 سال دوم دیگری ساخته شود.


ماجرای مخالفت الویری با ساخت مترو تهران


رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سال 54 شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه تأسیس شد و مجدداً قراردادی با فرانسوی‌ها امضا کردند، اضافه کرد: در آن زمان جزئیات مترو طراحی و 100 میلیون دلار به فرانسوی‌ها پرداخت شد. اولین کلنگ مترو هم اواخر سال 56 در تپه‌های عباس‌آباد به زمین زده شد چرا که آن زمان می‌خواستند به صورت باز مترو را بسازند و ایستگاه متروی میرداماد که در حال حاضر 30 سال از عمرش می‌گذرد، تازه افتتاح شده بود و در زمان انقلاب متروی تهران 300 متر توسعه داشت.


هاشمی با بیان اینکه بعد از انقلاب دلواپسان آن زمان گفتند ما اصلاً مترو نمی‌خواهیم و می‌خواهند پول ملت را به تاراج ببرند، گفت: تکنولوژی‌های آن زمان برای آنها قابل هضم نبود و این حرف‌ها را می‌زدند تا توسعه مترو کنسل شود در نهایت سال 1360 متروی تهران منحل شد و در آن زمان آیت‌الله هاشمی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد و در حالی‌که وی مسئولیت مجمع نمایندگان استان تهران را نیز برعهده داشت در آن مجمع با حمایت‌های دکتر شیبانی از متروی تهران دفاع کردند و تعدادی از دلواپسان آن زمان مانند آقایان الویری و بانکی مخالف احداث مترو بودند، در نهایت طرح مترو به دولت ارسال و در آنجا رأی نمی‌آورد.


هاشمی تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه خطبه‌ای در خصوص مترو می‌خواند که آن خطبه نیز به خطبه مترو معروف است در نهایت بحث مترو در هیأت دولت با حضور رئیس مجلس مطرح می‌شود و این تنها پروژه‌ای است که رئیس مجلس به خاطر آن به هیأت دولت می‌رود زیرا آن زمان استدلال بر این بوده که نباید تمام پول را در تهران هزینه کرد چرا که موجب مهاجرت از سایر شهرها به تهران می‌شود و این پول باید در سایر شهرستان‌ها نیز هزینه شود.


وی تصریح کرد: ‌این طرح با 11 رأی به موافقت هیأت دولت می‌رسد و جالب اینجاست که وزرای اقتصادی آن موقع به این طرح رأی منفی می‌دهند. در مراحل اجرای احداث مترو آیت‌الله هاشمی رفسنجانی موضوع بخش خصوصی را مطرح کرد که برای احداث مترو می‌توان از بانک‌ها وام گرفت و از طریق احداث مجتمع‌های ایستگاهی می‌توانیم پول مترو را پس دهیم. پس از آن بعد از اینکه 100 میلیون دلار از بانک تجارت دریافت شد 5 میلیارد دلار دیگر نیز از یکی دیگر از بانک‌ها دریافت شد تا مترو ساخته شود.


هاشمی تأکید کرد که اولین مدیرعامل مترو فردی به نام مرعشی بوده و وی نیز 13 سال مدیرعامل مترو بوده است.


دست‌خط امام خمینی (ره) برای توسعه مترو


رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از امام خمینی (ره) برای توسعه مترو اجازه گرفتند، گفت: بر این اساس هر چه تراکم در شهر به فروش می‌رسید باید 50 درصدش برای احداث مترو استفاده می‌شد و شرکت مترو نیز بنابر دستور امام (ره) تا کنون هزار میلیارد تومان از شهرداری طلبکار است.


وی ادامه داد: ما مجدداً مشاور فرانسوی را برای توسعه مترو فراخواندیم و قراردادی منعقد و قرار شد تا هشت خط فعلی و چهار خط اکسپرس که برای تمامی شهرهای اقماری است، طراحی شود و در آخر 430 کیلومتر خطوط مترو با 250 ایستگاه به منظور جابجایی 10 میلیون نفر قابلیت اجرا گرفت.


پیشرفت 50 درصدی خطوط 6 و 7 مترو


هاشمی با بیان اینکه خطوط 6 و هفت مترو از نظر پیشرفت کمتر از 50 درصد بوده است، گفت: در دوره گذشته افتتاح‌ها زودرس اتفاق افتاده و این دو خط تجهیزات متحرک ندارند و تنها 20 درصد تونل‌سازی‌ها و اقدامات مربوط به تجهیزات و سیگنالیگ اتفاق افتاده است. نمی‌توان خطی را افتتاح کرد در حالی‌که تجهیزات نداشته باشد.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تذکرش درباره هزینه سه هزار میلیارد تومانی برای افتتاح این خطوط عنوان کرد: ما باید بر اساس اولویت ایستگاه‌ها را افتتاح کنیم اشتباهی که صورت گرفته بود در واقع این بود که 700 میلیارد تومان به تمامی خطوط مترو تزریق شد در صورتی که این پول را می‌توانستیم در بخش‌های اولویت‌دار هزینه کنیم.


وی با بیان اینکه باید این اولویت‌ها مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: نباید وقتی به بودجه شهرداری نیازمند هستیم به سمت ساخت باغ پرندگان و برج میلاد برویم و بعد برای ساخت مترو وام دریافت کنیم.


هاشمی با بیان اینکه در قانون حمایت از حمل و نقل ریلی آمده است که 50 درصد هزینه‌ها باید از سوی دولت پرداخت شود، گفت: اما این موضوع محقق نشده شاید به خاطر این است که آقای روحانی هنوز کمکی به توسعه متروی نکرده است و ما هم این موضوع را از وی نخواسته‌ایم.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مجتمع‌های ایستگاهی می‌تواند راه‌حلی برای توسعه خطوط مترو باشد، گفت: آنها یک منبع بسیار مهم درآمد هستند اگر دو هزار متر پیرامون هر ایستگاه تجاری باشد و از درآمدهای آن برای خود مترو استفاده کنیم حتماً توسعه بهتری خواهیم داشت.


وی با اشاره به کمک وزارت نفت از محل صرفه‌جویی در سوخت اظهار کرد: در گذشته وزارت نفت به ازای هر میزان صرفه‌جویی 25 سنت پرداخت می‌کرد اما هم‌اکنون شنیده‌ام که این میزان را به 9 سنت رسانده است. ما هم‌اکنون بیش از چهار میلیارد دلار در مترو سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که معادل روزانه سه میلیون نفر را جابجا می‌کند. اگر در واقع روزانه 300 هزار دلار صرفه‌جویی شود در سال وزارت نفت 90 میلیون دلار باید هزینه صرفه‌جویی سوخت به ما پرداخت کند.


هاشمی با تأکید بر این موضوع که روزانه 12 میلیون لیتر سوخت مصرف می‌شود، افزود: وزارت نفت موظف است در این راستا کمک کند اما تا به امروز به دنبال صرفه‌جویی در سوخت حتی یک ریال هم به شهرداری تهران نداده است و متأسفانه شهرداری هم این موضوع را پیگیری نمی‌کند. شرکت نفت به افرادی که وام بگیرند و در سوخت صرفه‌جویی کنند کمک می‌کند اما این کار را برای شهرداری انجام نداده است.


انتهای پیام/4009/4039/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته