دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1397 - 11:49
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به آنا:

وعده نوسازی اتوبوس‌های درون شهری محقق نشده است/ حمایت دولت از نوسازی ناوگان برون شهری

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوس در درون و برون شهر، بسته حمایتی مطرح کرده است اما این وعده محقق نشده است.
کد خبر : 311857

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد علیخانی صبح امروز در نشست خبری تشریح عملکرد یک‌ساله کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در دوره پنجم، با اشاره به برخی از انتقادهایی که از سوی وی نسبت به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مطرح می‌شود، اظهار کرد: در برخی از زمینه‌ها ناهماهنگی‌هایی وجود دارد، البته همفکری‌هایی که با شورا هم انجام می‌شود، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا درباره وضعیت نامطلوب اتوبوس‌های شهری اضافه کرد: دولت هم‌اکنون به این موضوع ورود پیدا کرده و برای نوسازی این ناوگان در درون و برون شهر بسته حمایتی را مطرح کرده است.


علیخانی با بیان اینکه اخیراً احساس کردیم این بسته حمایتی به سوی اتوبوس‌های برون شهری سوق داده می‌شود، اضافه کرد: به‌همین منظور، شورای شهر نامه‌ای را برای یادآوری این موضوع به شخص رئیس‌جمهور ارسال کرد تا حمایت‌های لازم از نوسازی ناوگان درون شهری منظور شود.


وی با بیان اینکه وعده نوسازی ناوگان شهری محقق نشده است، عنوان کرد: نوسازی این ناوگان با وزارت کشور و سازمان شهرداری‌هاست و تنها مختص تهران هم نیست.


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه طی روزهای اخیر و به‌مناسبت آغاز ماه مهر، ٣٠٠ دستگاه اتوبوس درون شهری بازسازی (اورهال) شده است، گفت: همچنین اتوبوس‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان و دانشجویان در نظر گرفته شده و بر مبنای مصوبه شورای شهر این افراد می‌توانند با تخفیف 50 درصدی از این اتوبوس‌ها استفاده کنند.


وی با اشاره به جلسه شورای شهر تهران با رئیس جمهور مبنی‌بر نوسازی اتوبوس‌های درون شهری تصریح کرد: آقای رئیس جمهور برای نوسازی اتوبوس‌های درون شهری به ما قول مساعد دادند اگر چه هنوز یارانه بلیت مترو و اتوبوس هم عملی نشده است. در واقع باید سالانه از این منبع 70 میلیارد تومان به شهرداری تهران پرداخت شود که از سال‌های گذشته این اتفاق نیفتاده است و ما امیدواریم با توجه به حضور شهردار تهران در هیأت دولت شاهد این اتفاق باشیم.


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار آنا مبنی‌بر آخرین وضعیت اجرای طرح ال‌آر‌تی در پایتخت و مطالعاتی که به کندی انجام می‌شود، گفت: کمیسیون عمران تا پایان شهریور مطالعات مربوط به این بخش را به پایان می‌رساند و در نهایت تصمیم می‌گیرد که این خطوط در کجا اجرایی شود. هم‌اکنون به دنبال نظر مشاور سه خط برای این موضوع در نظر گرفته شده که اگر در شورای شهر به تصویب برسد آن را به شورای عالی ترافیک کشور ارسال خواهیم کرد.


علیخانی با اشاره به لایحه شهرداری به منظور تعیین نرخ سرویس مدارس اظهار کرد: پیشنهاد مشترک کمیسیون‌های برنامه و بودجه و حمل و نقل بر این بود که سرویس مدارس استثنایی هزینه‌های خود را به صورت 50 درصد از شهروندان دریافت کنند. پیش از این خدمات بهصورت رایگان بود و در آن زمان بودجه در نظر گرفته شده 12 میلیارد تومان عنوان شده بود اما امروز میزان آن به 6/5 میلیارد تومان رسیده است و ما با کسری بودجه مواجه هستیم. البته در همان کمیسیون سه نفر به رایگان شدن این خدمات رأی دادند که مجدداً بنابر این شد تا در جلسه بعدی شورای شهر مطرح شود تا سرویس مدارس استثنایی رایگان باشد.


شهرداری نمی‌تواند عوارض زوج و فرد بگیرد


وی با بیان اینکه شورا فقط برای محدوده طرح ترافیک عوارض در نظر گرفته است و این موضوع شامل طرح زوج و فرد نمی‌شود، گفت: بنابر این بود که لایحه‌ای در این خصوص در شورای شهر بررسی شود و پس از تأیید، آن‌را به شورای‌عالی ترافیک بفرستیم.


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر پلیس می‌تواند جریمه‌های زوج و فرد را اعمال کند و گرفتن عوارض و جریمه از طرف شهرداری برای طرح زوج و فرد غیر قانونی خواهد بود. این طرح باید در شورا بررسی شود و سپس نرخ‌گذاری‌های مناسب را انجام دهیم و در نهایت به شورای‌عالی ترافیک بفرستیم.


بی‌اطلاعی شورای شهر از اجرای آخرین طرح ارتقای دوچرخه‌سواری در پایتخت


علیخانی با بیان اینکه شورای شهر از طرحی که معاونت حمل و نقل شهرداری تهران درباره افزایش استفاده از دوچرخه‌سواری و وارد کردن پنج هزار دستگاه دوچرخه داشته بی‌خبر بوده است، گفت: پلیس نیز موضوعاتی را نسبت به ایمنی خیابان‌ها برای دوچرخه‌سواری مطرح کرده است. مسیرهای تعیین شده دارای ایمنی اختصاصی نیستند به همین دلیل بین شهرداری و پلیس اختلافاتی به‌وجود آمده است که اگر پلیس با این موضوع موافق نباشد حتماً هزینه 180 میلیارد تومانی بی‌نتیجه خواهد ماند.


وی درباره تغییرات نرخ ارز و اثر آن بر توسعه مترو گفت: در حال حاضر تغییری در وضعیت توسعه مترو با توجه به این موضوع اتفاق نیفتاده است اما نکته حائز اهمیت این است که باید حتماً ارزی که در این باره به مترو ارائه می‌شود با نرخ دولتی باشد. اگرچه مطلع شده‌ایم که سیگنالیگ خطوط 6 و هفت اجرایی شده و هم‌اکنون قابلیت تولید داخل آن را داریم اما برای توسعه به‌طور حتم نیازمند ارز دولتی خواهیم بود.


تاکسی‌های اینترنتی ضوابط خاصی را دنبال نمی‌کنند


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه تاکسی‌های اینترنتی سال‌های طولانی است که فعالیت می‌کنند اما ضوابط خاصی را دنبال نمی‌کنند، تصریح کرد: اخیراً در وزارت کشور آیین‌نامه‌ای در این مبحث نوشته شده البته این آیین‌نامه باید کشوری باشد اگر چه در گذشته آیین‌نامه‌ای وجود نداشت اما معاونت فناوری ریاست جمهوری موضوع مربوط به تاکسی‌های اینترنتی را دنبال می‌کرد و در این راستا به قانون حمل بار و مسافر که مربوط به شهرداری‌هاست، توجهی نشده بود.


علیخانی اضافه کرد: به همین دلیل به یک باره هزاران خودروی فرسوده از شهرستان‌ها وارد تهران شدند و چون ضوابطی را که باید تاکسی‌ها رعایت می‌کردند نسبت به آن بی‌توجه بودند ما با حجم زیادی از مشکلات مواجه شدیم. این در حالی است که رانندگان آنها تأیید صلاحیت هم نمی‌شوند.


انتهای پیام/4009/4039/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته