موضوعات تخصصی شهری هیچ جایگاهی در عملکرد ۴ ساله شورای شهر تهران نداشت/ ریشه گرانی مسکن در پایتخت به شهرداری برمیگردد
مهدی وکیلپور در گفتوگو با خبرنگار شهری گروه جامعه خبرگزاری آنا در مورد کارنامه و عملکرد شورای شهر دوره پنجم، گفت: این شورا در فضایی انتخاب شد که به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری تحت تأثیر همان شعارهایی که دولت مطرح کرد قرار گرفت. یعنی شورای پنجم به صورت یک شورای سیاسی و سیاست زده شکل گرفت. نگاهها و رویکرد سیاسی که حاکم بر فضای شورای پنجم است، نکته مهم این شورا است. وقتی به خروجی این شورا دقت میکنید، میبینید که یک شورای شعارزده و سیاستزده است.
وی با اشاره به اینکه سیاستزدگی و شعارزدگی در کارنامه چند ساله این شورا مشهود است عنوان کرد: به قدری فشار برای انتصابات حتی روی شهردار تهران بوده که حناچی میگوید، از همان ابتدا زیر فشار گروههای اصلاحطلب بودم تا در انتصاباتم از آنها استفاده کنم.
وکیلپور با بیان اینکه مصاحبهها و موضعگیریهای بعضی از اعضای این شورا اصلاً ارتباطی با شهر ندارد و فقط شورا و شهر را دچار چالش بیشتری کرده است، افزود: اینکه اعضای شورا درباره حصر و موضوعات فتنه و ... در صحن شورا صحبت کنند، نشاندهنده این است که اینها به دنبال بحثهای تخصصی و موضوعات و مسائل شهری نیستند بلکه دنبال این هستند که بر همان فضای سیاستزده قبلی خودشان تمرکز داشته باشند.
این فعال حوزه شهری با طرح سوالی مبنی بر اینکه کارنامه شورای پنجم تا چه اندازه برای مردم قابل قبول بوده است؟ گفت: برای مثال در بحث حمل و نقل، ادعا دارند که هیچ شورایی به اندازه ما در حوزه مترو کار نکرده است و معتقدند عمدهترین کار و تمرکز شورای پنجم در بحث مترو بوده است. اما آمارها نشان میدهد تنها سالی ۵ کیلومتر افزایش خطوط مترو داشتهایم که در مقایسه با شورای سوم و چهارم حتی یک سوم رکورد دورههای قبل نیست؛ این در شرایطی است که هر دو شورا در وضعیت تحریم بودهاند و حتی شهرداری قبلی بر خلاف این شورا با دولت همراه نبود.
عضو شورای وحدت با اشاره به اینکه خیلی از افتتاحهای این دوره در حوزه مترو و مقوله حمل و نقل، در حقیقت همان کارهای نیمهتمام دورههای قبلی بود افزود: تا جایی که حتی خیلی از پروژههایی که افتتاح شده بود را تعطیل کردند و دوباره با یک وقفه طولانی که در بحث خدمترسانی به مردم هم با وقفه حاصل شده، بار دیگر اینها را افتتاح کردهاند. در این دوره ۲۰ کیلومتر خطوط مترو باز افتتاح بوده است.
وی با تاکید بر موضوع همراهی شورای پنجم و دولت تصریح کرد: اگر این شورا دغدغه مردم را داشت میتوانست از این امکان بهره گیرد و مطالبات شورا و شهرداری را از دولت پیگیری و در زمینه حمل و نقل، بافت فرسوده که معضل جدی شهر است استفاده کند.
وکیلپور با بیان اینکه میانگین عمر شهرداران تهران زیر هشت ماه بوده گفت: در این چهار سال، سه شهردار و دو سرپرست عوض شده و به قدری تغییرات مدیریتی اتفاق افتاد که آن شهردار نتوانست روی شهر تمرکز کند و ببیند راهبرد چیست؟ زیرا پیوسته درگیر موضوعات داخلی خود شهرداری بوده است. در انتصابات هم عرصه مدیریت شهری تبدیل به کارگاه رزومه سازی برای برخی جریان های سیاسی بوده است.
این فعال حوزه شهری با اشاره بر گرانی مسکن که در این شورا اتفاق افتاد بیان کرد: یک پای گرانی مسکن در تهران، شهرداری تهران است. قیمت امروز مسکن در تهران بالاست و تا یکی دو ماه آینده که رتبه بندی جدید شهرهای جهان منتشر می شود، حتماً تهران به عنوان دو شهر اول گران جهان محسوب خواهد شد که ریشههای آن مربوط به مدیریت شهری است؛ میزان افزایش قیمت عوارض در حوزه ساخت مسکن در شورای قبل رشد ۳۰ درصدی داشته ولی از سالی که شورای پنجم مستقر شده، عوارض ساخت و عوارضی که برای پروانه از مردم میگیرند تقریباً چندین برابر شده است.
وی ادامه داد: با گران کردن عوارض ساخت و نوسازی، ما در حوزه ساخت و ساز در شهر دچار رکود شدیم. یعنی علاوه بر آن مسائل کلی که در بحث اقتصاد داشتیم، بحث تحریم و شیوع کرونا هم مزید بر علت شد و یکی از موضوعاتی که الان باعث گرانی مسکن است، تصمیماتی است که در شهرداری تهران گرفته شد.
وکیلپور در مورد احداث مسیر پیادهروی و دوچرخهسواری این شورا که بسیار روی آن مانور میدهند عنوان کرد: معتقدم در بحث دوچرخهسواری که شهردار هم سهشنبهها را روز بدون خودرو اعلام کرد و خودش در شهر دوچرخهسواری میکند باید ببینیم آیا در فرهنگ تهران از قدیم مقوله دوچرخهسواری وجود داشته یا نه؟ شاید این موضوع دوچرخهسواری برای تهرانی که کوهپایهای است و شمال و جنوبش از نظر سطح ارتفاع بسیار متفاوت است، اصلاً تناسب نداشته باشد. همچنین باید به این سوال پاسخ دهند که چرا به جای تمرکز بر توسعه ناوگان مترو و اتوبوس رانی این قدر بر این طرح اصرار هست؟ به اذعان خودشان و با تمام تبلیغات صورت گرفته در این مدت میزان استفاده از دوچرخه در تهران از ۳/۰ درصد به یک درصد رسیده است. چقدر این طرح باعث کاهش ترافیک شهر و یا آلودگی هوا شده است؟
عضو شورای وحدت در خصوص اقدامات فرهنگی در این دوره که بودجه زیادی هم به آن اختصاص داشت خاطرنشان کرد: فرهنگسازی در مقولات و موضوعات شهری یک کار فرهنگی اجتماعی است و ما در زمینههای پسماند، حمل و نقل، ترافیک، آلودگی هوا و بسیاری از موضوعاتی که بحث شهریمان است باید راهبردها و برنامههای فرهنگیمان را بر همین حوزه متمرکز کنیم.
این فعال حوزه شهری همچنین در مورد لیستهای انتخاباتی که در شبکههای اجتماعی منتشر می شود عنوان کرد: وحدت نیروهای انقلابی و اصولگرا در انتخابات شورای شهر ششم موضوع مهمی است که همه جریانها باید به آن توجه کنند. هر حرکت و مکانیسم و صدایی که علیه وحدت باشد، علیه خدمت خالصانه و صادقانه به مردم نجیب و وفادار تهران است. برخی حرکت های وحدت شکن در قالب موضع گیری، اخبار و ... باعث نگرانی است. این حرکتها، بازی در پازلی است که دنبال ادامه و تمدید جریان ناکارآمدی در اداره شهر و کشور است.
وکیل پور با تاکید بر این که مردم تهران به دنبال پیشرفت و تعالی هستند، افزود: وظیفه جریان نیروهای انقلابی و اصولگرا در انتخابات پیش رو بسیار سنگین است. باید دست از تک روی و خودمحوری در جبهه نیروهای انقلاب برداشت. زیرا باید از این سرمایه عظیم که همان اعتماد و اقبال مردم به نیروهای کارآمد، متخصص، انقلابی و اصولگرا است مراقبت و از این سرمایه حفاظت کنند. عده ای با خودمحور پنداری و تاکید بر ترکیب هایی که ریاست خودشان را تضمین کنند به دنبال آسیب به وحدت و همبستگی نیروهای ارزشی و انقلابی هستند. این گناه وحدت شکنی نابخشودنی است.
انتهای پیام/۴۱۶۱
انتهای پیام/