دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1397 - 09:11
آنا گزارش می‌دهد؛

جدال دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با چاشنی ترامپ

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا قرار است نزدیک به یک ماه و نیم دیگر برگزار شود، میدان رقابتی که بهانه‌ای شده تا دونالد ترامپ برای انتخاب و رأی‌آوری هم‌حزبی‌هایش دست به کار شود تا اکثریت کنگره و سنا از آنِ جمهوری‌خواهان باشد.
کد خبر : 311593

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، 15 آبان امسال (6 نوامبر) قرار است برای 435 کرسی مجلس نمایندگان آمریکا تعیین تکلیف شود. انتخاباتی شبیه به یک میدان رقابت برای تصاحب تمامی 435 کرسی مجلس نمایندگان آمریکا که دوره‌ای دوساله دارند، همچنین قرار است برای به دست آوردن حدود یک‌سوم اعضای سنای آمریکا نیز در انتخابات سال جاری با رأی مردم نمایندگانی برگزیده شوند.


انتخاباتی با دور هر چهار سال یک‌بار که این نخستین باری است که دونالد ترامپ تغییراتش را احساس می‌کند. رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهی که تمایلش بیشتر بر این است که رنگ و چهره کنگره هم به آنچه در دولت و کاخ سفید حاکم است، شبیه باشد.



اگر شرایط بر وفق مراد رئیس‌جمهور آمریکا نچرخد و اکثریت مجلس این دوره به دست دموکرات‌ها بیافتد کار برای ساکن کاخ سفید که در حال حاضر اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را در اختیار دارد، کمی با بدقلقی جلو خواهد رفت.


در حال حاضر از 435 کرسی مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوری‌خواهان با در اختیار داشتن 240 کرسی در برابر 194 کرسی حزب دمکرات، از اکثریت برخوردارند.


این در حالی است که اگر دموکرات‌ها بتواند در این انتخابات بر 24 کرسی جمهوری‌خواه‌ها تکیه بزنند برنده این میدان خواهند بود.


انتخاباتی که هر چهار سال یک‌بار و دو سال پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود این بار برای رئیس‌جمهور آمریکا سرنوشت‌ساز است، به‌نوعی پیشبرد اهداف و قول‌های انتخاباتی ترامپ و عملی شدن وعده‌هایش درگرو باقی ماندن جمهوری‌خواه‌ها در مجلس نمایندگان است.


اما اگر حزب رقیب جایگزین شود، احتمالاً تلاش‌های آقای رئیس‌جمهور برای کمرنگ کردن برخی اصلاحات باراک اوباما و حتی رؤیای ساخته‌شدن دیواری حائل بین آمریکا و مکزیک به باد خواهد رفت.


دونالد ترامپ اخیراً دریکی از سخنرانی‌های خود در مورد انتخابات ماه نوامبر گفت: رأی به دموکرات‌ها رأی به مرزهای باز و جنایت است.



او پیروزی در سنا و کنگره را محتمل می‌داند چراکه معتقد است وضعیت و اوضاع اقتصاد در آمریکا خوب است و مردم رضایت دارند.


هرچند در کنار امیدواری‌ها و تلاش‌های ترامپ و اطرافیانش برای پیروزی در انتخابات کنگره، دل‌نگرانی‌هایی نیز وجود دارد، برخی دولتمردان آمریکایی معتقدند چند کشور در آن‌طرف دنیا مانند چین، کره شمالی، روسیه و ایران درصدد هستند در این انتخابات میان‌دوره‌ای دخالت کنند.


«جان بولتن» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «ای بی سی» آمریکا مدعی شده که علاوه بر روسیه، ایران، کره شمالی و چین در تلاش برای دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای ۱۵ آبان کنگره آمریکا هستند؛ انتخاباتی که در آن‌همه اعضای مجلس نمایندگان و ۳۴ عضو از ۱۰۰ عضو مجلس سنای آمریکا باید انتخاب شوند.


خیلی‌های دیگر اما بر این باورند که موفقیت دموکرات‌ها و به دست آوردن اکثریت کرسی‌های کنگره و مجلس سنا بتواند شرایط آمریکا راکمی دستخوش تغییر کنند.


تا جایی که امیدوارند با پیروزی بتوانند دونالد ترامپ را استیضاح کنند.



اوضاع جامعه آمریکا البته شرایط را تقریباً به نفع دمکرات‌ها چرخانده است، روند روبه کاهش محبوبیت دونالد ترامپ و همچنین اعلام بازنشستگی و فوت چندین نماینده جمهوری‌خواه زمینه را برای موفقیت و پیروزی احتمالی دموکرات‌ها فراهم کرده است.


اما نکته مهم در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، تأثیرات این کنگره و تغییراتش بر روند برجام و رویارویی مصوبات ایالات‌متحده با ایران است.


دولت ترامپ چند ماه پیش به‌صورت یک‌جانبه از قرارداد بین‌المللی برجام خارج شد و اعلام کرد تعهدی در قبال مفاد این قرارداد ندارد و تحریم‌های علیه ایران به‌جای خود بازمی‌گردند و در دو فاز جداگانه اعمال خواهند شد.


به عقیده برخی کارشناسان در صورت پیروزی دموکرات‌ها اگرچه آن‌ها می‌توانند در مقابل برخی اقدامات ترامپ در کنگره ایستادگی کنند، اما قدرت لازم برای مقابله با حق وتوی رئیس‌جمهور آمریکا را ندارند.


از سویی دیگر در میان دموکرات‌ها هم افرادی وجود دارند که نظرشان در مورد برجام و ادامه ماندن در این توافق یا عدم همراهی آمریکا با آن، با ترامپ و هم‌حزبی‌هایش یکی است.


پیش‌ازاین هم سابقه برخورد و اعمال برخی تصمیم‌ها و تحریم‌ها از سوی دموکرات‌ها با ایران خودش دلیلی بر این مدعاست که حضور اکثریت دموکرات‌ها بر کرسی‌های کنگره و سنا، عملاً تغییری در رفتار آمریکا با ایران ایجاد نخواهد کرد.


پس می‌توان گفت دل بستن به نتیجه انتخاباتی که تأثیری در حال و روز ایران و مردمش و حتی برجامی که به قول آقایان در یک کمای سیاسی به‌سر می‌برد ندارد، ره به ترکستان بردن است.



هرچند تخمین‌ها نشان می‌دهد که شانس پیروزی دموکرات‌ها در سنا تنها اندکی بیش از 50 درصد است، اما در خصوص مجلس نمایندگان شانس پیروزی دموکرات‌ها حدود 76 درصد است.


نظرسنجی‌های داخلی آمریکا هم به‌نوعی نشان می‌دهد وضعیت دموکرات‌ها با رهبری مخالفان دونالد ترامپ مانند برنی سندرز، نسبت به حزب حاکم بهتر است و جای امیدواری بیشتری برای اداره کنگره دارند.


اما اوضاع در سنا برخلاف کنگره کمی به نفع جمهوری خواهان است و احتمال پیروزی‌شان در سنا بیشتر خواهد بود.


که اگر این اتفاق رخ دهد و دونالد ترامپ نتواند اکثریت مجلس سنا و کنگره را با خود همراه کند از سال آینده باید به دنبال راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی خود برای حضور دوباره در کاخ سفید و به دست آوردن محبوبیت در بین مردم آمریکا باشد.


انتهای پیام/4077/4068


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته