دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1397 - 11:37
کارشناس نفتی در گفتگو با آنا:

تحریم، تاثیر موقت بر میزان فروش نفت ایران دارد

یک کارشناس نفتی معتقد است که آغاز تحریم نفتی تاثیر موقت بر میزان فروش نفت ایران دارد.
کد خبر : 311438

سید محمدزهیر غرضی در گفتگو با خبرنگار نفت و انرژی خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه بسیاری از پالایشگاه‌های اروپا و آسیا برای ادامه فعالیت به نفت ایران احتیاج دارند، گفت: به دلیل ساختار شیمیایی نفت ایران این پالایشگاه‌ها تنها زمانی به کار خود ادامه خواهند داد که نفت ایران به آن‌ها تزریق شود.


وی تصریح کرد: ایران در تولید محصولات نفتی همچون روغن‌پایه در منطقه خاورمیانه حرف نخست را می‌زند به‌طوری‌که در این زمینه کشورمان صادرکننده است.


غرضی از مواضع برخی از مدیران نفتی کشور انتقاد کرد و افزود: بسیاری از مدیرانی که بازنشسته وزارت نفت هستند با تشکیل شرکت‌های متعدد در بخش‌های مختلف حوزه نفت به‌نوعی منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح داده‌اند.


این کارشناس حوزه نفت با اشاره به اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران گفت: در سال 1391 هم ایران با تحریم فروش نفت روبه‌رو شد ولی شاهد فروش نفت ایران به قیمت بالاتر از 100 دلار برای هر بشکه بودیم.


وی از عربستان سعودی و عراق به‌عنوان رقیبان جدی ایران به‌منظور تصاحب بازارهای صادراتی نفتی نام برد و افزود: با آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران به‌طور قطع کشورهای عربی صادرکننده نفت برای جذب مشتریان ایران از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد ولی نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که نفت ایران در جهان همواره به لحاظ ساختارهای شیمیایی و تطبیق‌پذیری مشتریان خود را دارد و کشورهای صادرکننده نفت جهان تنها به‌صورت موقت می‌توانند جایگزین طلای سیاه ایران در دوران تحریم باشند.


وی با انتقاد از دیپلماسی نفت ایران در حوزه بین‌الملل گفت: سوء مدیریت در دیپلماسی انرژی کشور موجب شده است تا بسیاری از کرسی‌های ایران در اوپک به‌نوعی به کشورهای رقیب که صادرکننده نفت هستند واگذار شود.


انتهای پیام/۴۰۸۳/


انتهای پیام/

برچسب ها: مشتری نفت ایران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته