دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1397 - 09:37
آنا گزارش می‌دهد؛

اما و اگرهای نشست هفتاد و سوم

هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی آغاز خواهد شد که برای حضور ایران اما و اگرهای زیادی به همراه دارد؛ از حرف‌وحدیث‌های برجامی گرفته تا احتمال دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی، حالا باید دید در خلال این نشست چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.
کد خبر : 311300

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مجمع عمومی سازمان ملل در حالی قرار است هفتاد و سومین نشست خود را آغاز کند که یک چهره قدیمی خود را ازدست‌داده و چند چهره جدید و چند میهمان ابقا شده در این مجمع حضور خواهند داشت.


کوفی عنان دبیرکل وقت سازمان ملل چند هفته پیش در 80 سالگی از دنیا رفت و چند نخست‌وزیر و چند رئیس‌جمهور یا تازه بر صندلی ریاست تکیه زدند یا برای یک دوره جدید بر جاپای قبلی خود قدم گذاشتند.


پوتین، مرکل، دو مقامی هستند که در جایگاه قبلی خود ابقا شده‌اند و احتمال دارد در این مجمع حضور داشته باشند و در کنارش چهره‌هایی چون صدراعظم اتریش، رؤسای جمهور مکزیک و کلمبیا برای نخستین بار حضور در این مجمع را تجربه می‌کنند.


عمران خان نخست‌وزیر جدید پاکستان یکی از چهره‌هایی است که گمان می‌رفت این بار میهمان مجمع عمومی سازمان ملل باشد، اما شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد قرار نیست نخست‌وزیر پاکستان در این مجمع حاضر شود و او رهبری هیأت اعزامی پاکستان را بر عهده خواهد داشت.


از سویی دیگر حرف‌وحدیث‌هایی هم درباره حضور رئیس‌جمهور کشورمان وجود دارد.


حسن روحانی قرار است برای ششمین بار به‌منظور شرکت در نشست هفتاد و سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کند، سفری که گمان می‌رود اوایل مهرماه امسال انجام شود اما تاریخ قطعی آن هنوز هم مشخص نشده است.


درخواست ترامپ برای دیدار با ایرانی‌ها به گفته برخی کارشناسان تاکنون هشت بار از کانال‌های مختلف انجام‌شده که هیأت ایرانی با آن مخالفت کرده است. حسن روحانی هم چندی پیش اعلام کرده که آمریکا هر دو هفته یک‌بار برای مذاکره پیغام می‌دهد.


شایعه و نقل‌قول‌ها درباره دیدار دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا بارها از این‌طرف و آن‌طرف شنیده شد، تا جایی که مقام معظم رهبری در هفته‌های اخیر با قاطعیت مذاکره با آمریکا را رد کردند.


رئیس مجلس خبرگان چندی پیش اعلام کرد که دونالد ترامپ می‌خواهد در حاشیه اجلاس سازمان ملل با حسن روحانی دیدار کند اما به دستور رهبر معظم انقلاب کسی حق ندارد با آمریکا مذاکره کند.


احتمالی که برخی چهره‌های دولتی آن را تکذیب کرده‌ و احتمال دیدار دونالد ترامپ با حسن روحانی را دور از ذهن خوانده‌اند.


محمود واعظی رییس دفتر رئیس‌جمهور و مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری امکان این دیدار را رد کرده‌اند و هرکدام با زبانی خاص خود اعلام کرده‌اند: این حرف‌ها پایه و اساسی ندارد.


محمود واعظی اما در کنار تکذیبیه دیدار دو مقام ارشد ایران و آمریکا اعلام کرده که ممکن است برخی این حرف‌ها را در کوچه و خیابان بزنند ولی نباید به آنها توجه داشت. من از همه بزرگان کشور می‌خواهم وقتی سخنرانی و مصاحبه می‌کنند، بررسی بیشتر کنند یا سؤال کنند تا مردم مطالبی که می‌گویند را بیشتر باور کنند.


هرچند با وجود تذکر رهبر معظم انقلاب درخصوص منع دیدار و مذاکره با آمریکا، برخی راه چاره حل مشکلات اقتصادی و مشکلات داخلی کشور را باوجود تجربه‌های تلخ گذشته مانند برجام، اما درگرو مذاکره با آمریکا می‌دانند و عده‌ای بر این موضوع اصرار دارند، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی اعلام کرد که به‌رغم اظهارات رهبر برخی از مقامات بلندپایه برای حل مسائل اقتصادی در کشور به مذاکره با آمریکا اشاره می‌کنند.


در نشست امسال سازمان ملل، یکی از بحث‌های مهم، خروج یک‌جانبه آمریکا از قرارداد برجام است. خروجی که برای خیلی‌ها گران تمام شد و حساب‌وکتاب برخی کشورها را به‌هم ریخت.


در نشست سال گذشته سازمان ملل، حسن روحانی گفت: ایران تهدید نمی‌کند و هیچ تهدیدی را هم نمی‌پذیرد.


او همچنین در سخنرانی خود درخصوص برجام گفت: برجام یک "سند بین‌المللی" است که حاصل بیش از دو سال مذاکرات فشرده است که نتیجه آن، مورد حمایت شورای امنیت ملل متحد و جامعه جهانی قرار گرفت و به‌صورت بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درآمد. برجام متعلق به یک یا دو کشور نیست، برجام سند شورای امنیت، و متعلق به‌کل جامعه بین‌المللی است.


حالا این قرارداد بین‌المللی یکی از مباحث مهم برای رؤسای جمهور شرکت‌کننده در این نشست خواهد بود.


هفتاد و سومین دوره از مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ریاست ماریا فرناندو اسپینوسا گارسز وزیر امور خارجه اکوادور در تاریخ 18 سپتامبر(27 شهریور) در مقر دائمی سازمان ملل متحد آغاز خواهد شد.


انتهای پیام/4077/4068/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته