دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1397 - 13:24
حجت‌الاسلام صدیقی:

باید سراغ گردن‌کلفت‌ها رفت/ مسئولیت یک امانت است

امام جمعه موقت تهران به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: امروز باید به سراغ گردن‌کلفت‌ها رفت، مردم قبول نمی‌کنند به سراغ تازه به‌دوران رسیده‌ها بروید.
کد خبر : 311152

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی ظهر امروز در خطبه‌ نخست نماز جمعه تهران به اهمیت تقوا اشاره کرد و گفت: تقوا پوشش، صیانت، گشایش، کنترل، نور و روشنایی است.


وی افزود: چه خوب است که به آیه 28 سورۀ مبارکۀ مائده توجه جدی داشت، می‌فرماید: حواستان به خودتان باشد، حرفی بزنید که بلای جانتان نشود، در خریدتان به جای غذا سم نخرید، در فروش‌تان مادۀ انفجاری به خورد مردم ندهید.


امام جمعۀ موقت تهران، مسئولیت را یک امانت دانست و تصریح کرد: در مسئولیت‌تان که امانتدار مردم هستید و همه مسئولیت‌ها و مناصب و ریاست‌ها، امانت است، آیا خودتان به خودتان نمره می‌دهید؟ شما امین مردم هستید، اگر فردا به شما بگویند با این مدیریت چه کردید؟ پاسخی در برابر خدا دارید؟ آیا مدیریت‎‌ها برای منافع شخصی به کار گرفته شد یا به مردم خدمت کردید؟


وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت و تربیت فرزندان توسط والدین اشاره کرد و گفت: در تربیت فرزند خداوند دستور داده است که «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ» پدران عزیز با بچه‌هایتان چه کردید؟ اگر فرزندانتان گرفتار آسیب‌های اجتماعی شدند، شما خودتان را مقصر نمی‌دانید؟ چرا به داد بچه‌هایتان نمی‌رسید، شما به مدرسه محله‌تان سر زده‌اید؟ آیا اطمینان دارید که دختران شما را در مدرسه به عفت، به شخصیت و متانت دعوت می‌کنند یا اینکه سند 2030 را اجرا می‌کنند؟ چرا از دختران خودتان حراست و حفاظت نمی‌کنید؟


صدیقی، تقوا را مجموعه کنترل‌هایی دانست که در رفتار شخصی، خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی هر مسلمانی باید رعایت شود.


وی به ایام عزای سرور و سالار شهیدان اشاره کرد و گفت: این ایام را به امام زمان (عج)، رهبر عالیقدرمان و به همه مسلمانان جهان و امت پیامبر و به پیروان اهل‌بیت (ع) تسلیت عرض می‌کنیم. حرکت امام حسین (ع) برای تبیین آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» بود تا همه متوجه شوند که برای عالم یک معبود، یک محور، یک خدا و یک حاکم است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر به قدری در جامعه متروک شده است که انسان به‌سختی می‌تواند درباره آن سخن بگوید، چون فقط حرف است، عینیت امر به معروف اگر وجود داشته باشد، در مورد آدم‌های ضعیف و خجل اجرا می‌شود. عده‌ای را به قدری جسور کردند که امر به معروف را مانع رسیدن به زندگی می‌دانند، در حالی که این یک لطف خدا و دستگیری و چراغ راه و خیرخواهی و محبت به معنای واقعی کلمه است.


خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: اما چه کنیم بد عمل کردیم، گردن‌کلفت‌ها را گذاشتیم به سراغ ضعفا رفتیم، طوری شده که همه امر به معروف را یک شوخی می‌دانند. وقتی گردن‌کلفت‌های سیاسی و اقتصادی همه‌جوره می‌توانند چپاول و غارت کنند، آن وقت به سراغ یک دختر تازه به کار رسیده بروید و با او برخورد کنید، مردم قبول نمی‌کنند؛ شما از بالا شروع کنید و راه امام حسین (ع) را بروید، ایشان با مردم کوفه کاری نداشتند، امام حسین (ع) با یزید و حکومت فاسد با چپاول‌گران برخورد کردند. سیدالشهدا (ع) برای براندازی نظام فاسد قیام کردند.


وی ادامه داد: نمی‌گویم حساس نباشید و با کوچک‌ترها برخورد نکنید، هر حرامی که در دنیا واقع می‌شود، مؤمن که غیرت الهی دارد، ناراحت می‌شود، خدا را دوست دارد، اگر کسی فرمان خدا را اجرا نکند، ناراحت می‌شود؛ اما با کی باید برخورد کرد، این آبرو و جان را باید در چه راهی مصرف کرد؟


صدیقی ادامه داد: باید با گردن‌کلفت‌ها درافتاد و با آن‌ها برخورد کرد و بر سر آن‌ها فریاد زد، بقیه درست می‌شوند، «الناس على دین ملوکهم»، همه از مسئولان الگو می‌گیرند اگر مسئول غیرتی بود، جامعه غیرتی می‌شود، اگر مسئول در برابر گناه احساس مسئولیت نکند و ککش نگزد، جامعه آرام آرام خود به خود بی‌‌خیال می‌شود، می‌گویند اگر راست می‌گویند چرا خود آن‌ها اقدام نمی‌کنند.


وی گفت: سالار شهیدان قیامش، یک قیام هدایت‌شدۀ اساسی بود، نه اینکه یک قیام شخصی باشد، امام حسین (ع) قیامش یک قانون است، قیامشان راز مبارزه با ظلم و فساد است، تکیه‌گاه مظلومان است، سنگر زمین‌خورده‌ها و پابرهنه‌هاست، هر کس به این سنگر پناه ببرد، نجات پیدا می‌کند.


خطیب نماز جمعه تهران به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: ایشان فرمودند بر اساس اطلاع، دشمنان جنگ تبلیغی ائتلاف را کلید زدند و کانون مرکزی تشکیل دادند و ویروس بدبینی را در جامعه تزریق می‌کنند تا مردم را به اضطراب و یاس بکشانند.


وی ادامه داد: بدبختی آن وقت است که انسان امیدی به خودش نداشته باشد، اینکه به همه آلودگان با هر درجه آلودگی خداوند می‌فرماید: «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» روشن‌تر از این وجود ندارد که ما به خدا امید داشته باشیم.


صدیقی تصریح کرد: ملت ناامید نمی‌تواند مقابل دشمن سینه سپر کند، روحیه می‌خواهد، پویایی، حیات و زنده‌دلی می‌خواهد، با یأس سازگار نیست، کسانی که در مسیر تبلیغات دشمن قرار می‌گیرند، حواسشان باشند شایعه‌پراکنی نکنند و به همدیگر واویلا نگویند، مگر خدا از خدایی خود استعفا داده است؟ مگر خدا رزاق نیست و روزی‌ها به دست او نیست؟


وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مقابل باید با مسئولان واقعاً منصفانه برخورد شود، هم باید انتقاد کرد و هم مسئولان باید انتقادپذیر باشند و انتقادها را به همدردی و تغییر حال و عصبانیت تمام نکنند، از گذشته‌شان پشیمان شوند، و از حالا به مدیریت جهادی روی بیاورید.


خطیب نماز جمعه تهران افزود: آنچه مسلم است، انقلاب ما از عاشورا الگو گرفته است، هر چه داریم از محرم و صفر است. محرم و صفر مبدأ انقلاب بوده و بقای نظام ما هم در همین است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به گرانی‌ها اشاره کرد و گفت: چرا بی‌خودی دلار را مطلق کردیم و فکر می‌کنیم محور اقتصاد ما دلار است، اگر دلار گران شد، باید همه چیز گران شود؟ این حرف، حرف درستی نیست، کالاهای مصرفی چه ربطی به دلار دارد، مگر همه چیز از خارج می‌آید، مگر محور کار ما دلار است؟ چیزهای که با پول رایج خودمان تهیه می‌شود ربطی به دلار ندارد، چرا قیمتش بالا می‌رود، این بی‌انصافی‌ها از ناحیۀ کیست؟ مسئلۀ دلار را مطلق نکنید، چند درصد زندگی ما به دلار ارتباط دارد؟


صدیقی به گرانی‌های قیمت خودرو نیز اشاره کرد و گفت: آنچه در این زمینه واقع شده است، واقعی نیست. ما انتقاد داریم مطالبات مردم را حق می‌دانیم با بازاریان نشست داشتیم درددل آن‌ها را گوش کردیم، مطالبات به‌حقی دارند و در معرض آسیب‌های جدی هستند، مسئولان به داد تولید و بیکاری و بازار برسند، بازار را رها نکنند، طوری نشود که مردم بگویند مملکت صاحب ندارد هر کس بر هر قیمتی خواست جنس بفروشد. این همان جنگ تبلیغاتی است که نقطه ضعف ما را بزرگ می‌کند.


انتهای پیام//پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته