دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1397 - 07:48
آنا گزارش می‌دهد؛

لقمه چرب سفره فوتبال برای دلالان و بازیکنان بی‌کیفیت

سفره فوتبال ایران برای خیلی از بازیکنان خارجی لقمه چربی و نرمی بوده، بازیکنان بی‌کیفیتی که تیمی برای آنها تره هم خرد نمی‌کرد، بدون هیچ کارایی به نان و نوایی در فوتبال کشورمان رسیدند.
کد خبر : 311032

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، بدهی باشگاه‌های ایرانی به بازیکنان و مربیان خارجی طی ماه‌ها و سال‌های گذشته همواره موجب ایجاد مشکلاتی برای باشگاه‌های کشورمان شده است؛ در زمان سرمربیگری افشین قطبی در پرسپولیس این تیم به دلیل بدهی خارجی با مشکل مواجه شده و 6 امتیاز از قرمزهای پایتخت کسر شد.


استقلال نیز به دلیل شکایت عادل شیحی هافبک مراکشی به فیفا از پنجره نقل و انتقالات نیم‌فصل دوم محروم شده بود تا ضربه سنگینی به این تیم وارد شود، حالا هم در خطر کسر امتیاز به دلیل شکایت متعدد بازیکنان داخلی و خارجی قرار دارد و پرونده یازالده گومز بازیکن پرتغالی نیز که فصل گذشته در شاهکاری بی‌سابقه با ارسال برگه‌ای شبیه به پیش‌قرارداد توسط مدیران وقت استقلال برای دریافت غرامت از آبی‌پوشان به فیفا شکایت کرده بود، باز است.


* 550 هزار یورو برای بازیکنی که رنگ ورزشگاه آزادی را ندید


باشگاه استقلال در صورتی که نتواند از خود دفاع کند مجبور است مبلغ 450 هزار یورو پول بی‌زبان را وارد حلقوم مهاجمی کند که حتی یک دقیقه هم برای استقلال بازی نکرده و به دلیل عدم موفقیت در تست پزشکی، ایران را ترک کرده بود.


باشگاه پرسپولیس نیز به پرداخت مبلغ 3.5 میلیارد تومان به علی دایی محکوم شده است و گره‌ای که می‌توانست با دست باز کند، باید با دندان باز کند.


شاهکار دیگر برمی‌گردد به رفت و برگشت طارمی به پرسپولیس، بازیکنی که در زمان مدیریت طاهری به تیم ریزه‌اسپور ترکیه پیوسته بود اما بعد از عقد قرارداد با تیم ترکیه‌ای به یکباره عطای کار در ترکیه را به لقایش بخشید و به جمع قرمزهای پایتخت بازگشت.


اتفاقی که با شکایت تیم ترکیه‌ای به فیفا برای سرخ‌پوشان دردسرساز شد و این تیم به دلیل همکاری با بازیکن خاطی علاوه بر پرداخت غرامت به ریزه‌اسپور به محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات محکوم شد.


اتفاق دیگر به کسر 6 امتیاز از تیم پدیده مشهد برمی‌گردد، تیمی که در لیگ هفدهم با وجود پیروزی‌ها متعدد و کسب نتایج خوب به صورت غیرمنتظره با کسر 6 امتیاز مواجه شد، زوران کنزوویچ بازیکن اهل صربستان و مونته نگرو که در زمانی بازیکن تیم پدیده محسوب می‌شد، به دلیل عدم دریافت مطالباتش از این باشگاه به فیفا شکایت و در نهایت باشگاه سابق خود را محکوم کرد.


از این اتفاقات در فوتبال ایران کم رخ نداده است و هرچند وقت یک‌بار تیمی به دلیل عدم پرداخت مطالبات بازیکنان خارجی یا از پنجره نقل و انتقالات محروم شده و یا با کسر امتیاز مواجه شده است، هرچه که است، اینکه جذب بازیکنان درجه اول برای تیم‌های باشگاهی ایران کیفیت لیگ را بالاتر می‌برد، اما اینکه بازیکن بی‌کیفیت و دسته چندم به دلیل عدم بازی و عدم دریافت پیشنهاد وارد لیگ ایران شود و با اندک بازی در لیگ به هر دلیل عطای کار در ایران را به لقایش بخشیده و به‌خاطرِ عدم دریافت مطالباتش به فیفا شکایت ببرد نشان از سوءمدیریت در فوتبال ایران است.


یکی از دلایلی که موجب این اتفاقات تلخ شده، عدم فعالیت بخش حقوقی همراه با اعضای خبره در رأس باشگاه‌هاست، اگر بخش حقوقی باشگاه‌ها هم فعال است یا عملکرد ضعیفی دارند و یا اینکه تخصصی در این بخش ندارند.


* جای خالی حقوقدان خبره در باشگاه‌ها


ستون یک باشگاه، بخش حقوقی آن باشگاه است تا قراردادهایی منعقد شود که هیچ حرفی و بحثی در آینده نداشته باشد، در جریان شکایت یازالده گومز از استقلال دقیقاً به موضوع ضعف مدیران در مباحث حقوقی پی می‌بریم، مدیرانی که یک‌شبه پیش‌قراردادی در قالب دعوت‌نامه به یازالده ارسال کرده‌اند و متأسفانه متوجه نبودند که گنجاندن مبلغ قرارداد، میزان پاداش و ... در آینده برایشان مشکل‌ساز می‌شود که شد.


مدیرانی که متأسفانه از ابتدایی‌ترین مباحث حقوقی نیز آگاه نبودند و کاری کردند که حالا باید در صورت محکومیت استقلال (البته امیدواریم این اتفاق رخ ندهد) 450 هزار یورو پول بیت‌المال را به بازیکنی پرداخت کند که رنگ ورزشگاه آزادی را ندید.


برخی قراردادها نیز بر پایه منافع ملی بسته‌ نمی‌شوند بلکه منافع شخصی در آن حرف اول را می‌زند و دلالان در این زمینه بیشترین نقش را ایفا می‌کنند و این سوءمدیریت‌ها بلای جان بسیاری از باشگاه‌ها شده است.


انتهای پیام/ب/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته