23 بهمن 1393 - 12:16

چاپ مقاله عضو هیئت علمی گروه فیزیک واحد گرمسار در مجله انجمن فیزیک آمریکا

مقاله عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در مجله"فیزیکال ری ویو دی"(Physical Review D) انجمن فیزیک آمریکا به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار آنا، مقاله دکتر صابر زرین کمر عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار با عنوان

Analysis of the Λb→Λc mode via the Isgur-Wise approach and hyperspherical coordinates

در مجله Physical Review D از مجموعه انجمن فیزیک آمریکا و با ایمپکت فکتور چهار و هشتاد و شش صدم به چاپ رسید.

در این مقاله با اعمال تصحیحاتی در بر هم کنش بین کوارک ها در یک مدل کوانتومی غیر نسبیتی سه جسمی، ویژگی های باریون های لامبدا بررسی شده اند و نتایج حاصل توافق قابل قبولی با داده های تجربی دارند.باریون ها ذراتی هستند که از سه کوارک تشکیل شده اند.

اکنون کوارک ها ذراتی بنیادی در نظر گرفته می شوند، به این معنا که از اجزای دیگری ساخته نشده اند. علاوه بر این، کوارک ها تاکنون به صورت منفرد در آزمایشگاه ها آشکارسازی نشده اند و تنها از مدل های فیزیک ذرات و برخوردهای انرژی های بالاست که وجود آنها تایید می شود. باریون های لامبدا به ویژه از این جهت دارای اهمیت هستند که درک درست تری از برخی پدیده های کیهان شناسی و نیز ابر هسته ها می دهند.

ابرهسته ها، هسته هایی هستند که علاوه بر نوکلئون، یعنی پروتون و نوترون، حداقل از یک هایپرون مانند لامبدا تشکیل شده اند. شناخت درست تر از ابرهسته ها، میتواند به تصحیحات قابل توجهی در مدل ماده هسته ای منجر شود. مطالعات این چنینی وقتی جذاب تر به نظر میرسد که محدودیت های تجربی را در پس ذهن داشته باشیم.

زرین کمر از پژوهشگران برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار به شمار می رود.