دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1397 - 01:45
علم و فناوری به وسعت ایران-۱۴

پارک علم و فناوری سمنان؛ پویا در تحقیقات صنعتی

پارک علم و فناوری سمنان در شهریور سال ۱۳۸۱ بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، فعالیت خود را در این استان آغاز کرد.
کد خبر : 310902

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کمتر کسی در ایران پیدا می‌شودکه سمنان را یا به‌واسطه پسته های دامغان و یا به‌واسطه راه ارتباطی این استان به خراسان رضوی و جنگل معروف ابر شاهرود نشناسد. در این شماره از پرونده علم و فناوری به وسعت ایران به سمنان سفر می‌کنیم تا فعالیت‌های پارک علم و فناوری این استان را بررسی کنیم.


پارک علم و فناوری استان سمنان در شهریور سال ۱۳۸۱ بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، همزمان با تبدیل یا ادغام سایر مراکز استانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران فعالیت خود را در استان سمنان مستقر در شهرستان شاهرود آغاز کرد.


این تغییرات در راستای سیاست‌های برنامه توسعه سوم و مأموریت‌های جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌منظور کارآمدتر شدن استان‌ها در انجام وظایف و مأموریت‌های خود در حوزه فناوری و نیز تقویت وظایف حمایتی از کارآفرینان، مبتکران، فناوران و استعدادهای درخشان و ایجاد محیط‌های علمی و پویا برای تعامل فعال بین تحقیقات، صنعت و تجارت انجام گرفته است.


در حال حاضر با توجه به‌ضرورت هم‌جواری پارک‌های علم و فناوری با مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی، پردیس پارک، در فضایی حدود ۳۷ هکتار تأسیس‌شده که امکان برقراری ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌های مهم منطقه، استفاده از نیروهای متخصص و امکانات دانشگاهی و دسترسی به واحدهای صنعتی را با سهولت بیشتری فراهم می‌کند. همچنین سهولت دسترسی به امکانات شهری و کاهش هزینه اجرایی پارک و سهولت امور اجرایی واحدهای فناور مستقر نیز به‌سادگی در این محل فراهم‌شده است.


پارک علم و فناوری استان سمنان به‌منظور گسترش فرهنگ نوآوری و تبدیل ایده‌های دانش‌محور و فناورانه شرکت‌ها و مؤسسات فناور و دانش‌بنیان به کسب‌وکار و ایجاد فضای لازم برای گسترش و رشد شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌مدار از پژوهشگران و صاحبان طرح‌های فناورانه برای تولید محصولات و یا تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی خود در مراکز رشد و معاونت فناوری و نوآوری پارک حمایت می‌کند.


حمایت مالی معوض از ایده‌های نوآورانه و فناورانه بازار محور شرکت‌ها و مؤسسات فناور و همچنین حمایت از تجاری‌سازی محصولات فناورانه شرکت‌ها و مؤسسات فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک، حمایت مالی به‌صورت لیزینگ از ایجاد و توسعه‌ی کسب‌وکارهای خانگی فناورانه، حمایت مالی بلاعوض از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه‌های کشور و حمایت مالی بلاعوض از نوآوران دارای ایده‌های نو و کاربردی ازجمله پشتیبانی‌هایی است که در این پارک انجام می‌شود.


همچنین این پارک علم و فناوری خدماتی نظیر خدمات استقرار شامل استقرار شرکت‌ها و موسسه فناور و دانش‌بنیان در فضاهای دفتری و کارگاهی پردیس پارک و مراکز رشد، خدمات بازاریابی شامل برقراری ارتباطات مفید و کارآمد با سازمان‌ها، بخش خصوصی و سایر متقاضیان به‌منظور معرفی محصولات تولیدی شرکت‌ها و مؤسسات فناور و دانش‌بنیان و فراهم‌سازی زمینه‌ی حضور فعال در نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و خارجی، و خدمات مشاوره‌ای شامل مشاوره‌های حقوقی، بازاریابی، بازار سازی، بهبود روش‌های بازاریابی و مدیریت فروش محصولات فناور و دانش‌بنیان شرکت‌ها و مؤسسات مستقر در پارک و مراکز رشد وابسته را ارائه می‌دهد.


در گزارش بعدی با پارک علم و فناوری خلیج‌فارس در استان بوشهر آشنا می‌شویم.


انتهای پیام/4060



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب