دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1397 - 07:57
آنا از دستاوردهای جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش گزارش می‌دهد؛

تک تیراندازهای دقیق برای نشانه‌‌روی قلب دشمن!

جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با هدف بازسازی و تولید ادوات نظامی تشکیل شده، نقش مهمی در تأمین نیازهای بزرگ‌ترین نیروی نظامی کشور دارد.
کد خبر : 310892

حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا – سعید امینی، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و قطع دستان استکبار از سرزمین عزیزمان ایران، دشمن از هیچ توطئه‌ای برای نابود کردن انقلاب و جمهوری برآمده از آن دریغ نکرد.


حوزه دفاعی نظامی، جزء مواردی بود که دشمن برای تنگ‌تر کردن حلقه فشار روی آن تمرکز ویژه‌ای داشت و از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی حق برخورداری کشورمان از دانش روز در این حوزه را به رسمیت نمی‌شناخت و از فروش و در اختیار گذاشتن تجهیزات کاربردی دفاعی امتناع کرد.


تشکیل جهاد خودکفایی در سطح نیروهای مسلح به‌ویژه در ارتش، ابتدا در سال 1362 به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی که در آن زمان رئیس‌جمهور بودند، اتفاق افتاد. هدف از تشکیل جهاد خودکفایی، بازسازی، ارتقا و تعمیر و نگهداری ادوات نظامی خریداری‌شده پیش از انقلاب اسلامی بود که با تحمیل تحریم‌های ظالمانه، مانعی سر راه توسعه و بازسازی این تجهیزات به‌وجود آمد.


جهاد خودکفایی در سطوح چهارگانه نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته‌ و موجب حیرت ناظران و متخصصان عرصه دفاعی سایر کشورها شده است. این نهاد برآمده از انقلاب اسلامی، تکیه‌گاه محکمی برای توان دفاعی کشور محسوب می‌شود که با عرصه محصولات دفاعی توانسته مصداق آیه شریفه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» باشد.


جهاد خودکفایی بزرگ‌ترین نیروی نظامی کشور یعنی نیروی زمینی ارتش، نقش مهمی در تأمین، ساخت، توسعه علمی و محتوایی ادوات رزمی بر عهده دارد و در زمینهٔ تولید و بهینه‌سازی سلاح، صاحب ابتکارهایی است که تا به امروز به خدمت یگان‌های مختلف نیروی زمینی درآمده‌اند.


تیربار خودکار T-80 که به PKM یا گیرینوف معروف است، سلاح تک‌تیرانداز دراگانف و سلاح تک‌تیرانداز طاهر نمونه‌هایی از دستاوردهای این نهاد به‌شمار می‌روند که با تکیه‌بر توان و دانش داخلی بهینه‌سازی خوبی روی این سه صورت گرفته است. مشخصات این سه سلاح در ادامه ازنظر می‌گذرد.



تیربار خودکار مدل T-80


این تیربار خودکار و با کالیبر 54*62/7 میلی‌متری است که از چهار خان با گردش چپ به راست تشکیل شده و برد نهایی آن سه هزار و 800 متر و برد مؤثرش 1000 متر است. همچنین این تیربار کاربردی با نواخت تیر 700 الی 800 تیر در دقیقه و طول لوله (بدون شعله‌پوش) 604 میلی‌متر و طول کامل هزار و 190 میلی‌متر، می‌تواند با فشنگ‌های جنگی معمولی، ثاقب، آتش‌زا، سنگین، رسام، فولادی، آموزشی و گازی اهداف هوایی و زمینی دشمن را مورد هدف قراردهد.



تک‌تیرانداز دراگانف


این سلاح نیمه‌خودکار ساخت کشور روسیه است که با نبوغ و تلاش جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش، بهینه‌سازی‌های لازم روی آن صورت گرفته و جزء سلاح‌های تک‌تیرانداز کاربردی به‌شمار می‌رود. مختصات این تک‌تیرانداز به شرح ذیل است.


کالیبر: 54*62/7 میلی‌متر


تعداد خان: چهار عدد از چپ به راست
سرعت اولیه گلوله: هشت هزار و 300 متر بر ثانیه


وزن سلاح (با دوربین و خشاب خالی و بدون سرنیزه): چهار هزار و 300 گرم


وزن خشاب خالی: دو هزار و 100 گرم


وزن دوربین: ۵۸۰ گرم


قدرت بزرگ‌نمایی دوربین: چهار برابر


برد مفید با دوربین: هزار و 300 متر


برد مفید بدون دوربین: هزار و 200 متر


بردنهایی: سه هزار و 800 تا چهار هزار متر


نواخت تیر: 30 تا 40 تیر در دقیقه


نحوه مسلح شدن: با فشار غیرمستقیم گاز باروت



تک‌تیرانداز طاهر


تک‌تیرانداز به‌طور کامل ایرانی و توسط جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش تولید شده است و برای نخستین‌بار در حاشیه رزمایش «بیت‌المقدس 27» در اردیبهشت 1394 رونمایی شد و مختصات این سلاح به شرح ذیل است.


کالیبر: 51*62/7میلی‌متر


وزن اسلحه بدون دوربین و خشاب: چهار و 400 گرم (جزء سبک‌ترین سلاح‌های تک‌تیرانداز نزاجا محسوب می‌شود)


برد نهایی: هزار و 200 متر


برد مؤثر با دوربین: 800 متر


برد مؤثر بدون دوربین: 400 متر


طول سلاح: هزار و 280 میلی‌متر


به گزارش آنا، جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، طرح‌ها و ابتکارهای حوزه دفاعی را هرساله در جشنواره‌ای تحت عنوان «ایده‌پردازی شهید نامجو» معرفی می‌کند که این سه دستاورد دفاعی در 22 مرداد 1397، اولین دوره برگزاری این جشنواره به‌نمایش گذاشته شد.


فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رابطه با این رویداد دفاعی گفت: «هدف از این جشنواره آمیختگی ولایت‌پسند میان ایده‌پردازان و دانشگاه است؛ زیرا اعتقاد داریم علم سبب تسلط و قدرت است و از همه کسانی‌که ولایت‌پذیر و ایده‌پرداز هستند، می‌خواهیم ایده‌های نو ارائه دهند.»


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: خبرگزاری آنا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته