دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1397 - 10:15
آنا گزارش می‌دهد؛

نقش عربستان در استمرار بازداشت رهبر شیعیان نیجریه

چگونگی اقدام علیه رهبر شیعیان نیجریه‌ با حمله‌ای که به روستای محل سکونتش انجام شد و سپس بهانه‌تراشی‌های مکرّر برای ادامه بازداشت وی نشان‌دهنده نوعی سناریوی از پیش طراحی‌شده است که به نظر می‌آید عربستان در پشت پرده آن قرار دارد.
کد خبر : 310742

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ سریال کینه‌توزی‌های بدخواهان مسلمانان و شیعیان در جهان همچنان ادامه دارد و آنچه در سال‌های اخیر در نیجریه بر شیخ زکزاکی به‌عنوان رهبر شیعیان این کشور گذشته بخشی از این سریال دنباله‌دار است. تنها می‌توان گفت زکزاکی ادامه جورچین است که اسلام‌ستیزان در برخی کشورهای عربی علیه رهبران گروه‌های اسلام‌گرا پدید آورده‌اند. ماجرای اعدام شیخ نمر باقر النمر و سلب تابعیت شیخ‌عیسی قاسم در بحرین و امثالهم را می‌توان در این زمره محسوب کرد.


اما آنچه این اواخر در نیجریه در حال رخ دادن است، نه‌تنها برای شیعیان نیجریه بلکه در سراسر جهان رنگ و بوی دیگری دارد زیرا ماهیت اقدام علیه این شیخ نیجریه‌ای با حمله‌ای که به روستای محل سکونتش انجام دادند و سپس بهانه‌تراشی‌های مکرّر برای ادامه بازداشتش نشان‌دهنده نوعی سناریوی از پیش طراحی‌شده است.


برای شناخت این سناریو کافی است بدانیم طبق گزارش‌های مستند، آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌وسیله مزدوران خود در قاره‌های مختلف جهان اقداماتی علیه ادیان و مذاهب انجام می‌دهند. گاهی آن را تضعیف کرده و گاهی در راستای نفاق میان دو گروه گام برمی‌دارند. در ادامه همین پروژه است که تاکنون باوجود همه محکومیت‌ها از سوی کشورهای اسلامی و مجامع جهانی، مزدوران آمریکا و رژیم صهیونیستی در نیجریه حاضر نشده‌اند به حقوق بشر و آزادی بیان احترام بگذارند و از سرنوشت مبهم ابراهیم زکزاکی پرده بردارند. طبعاً چشمان بیدار جهانیان و افکار حقیقت‌یاب جهان این‌گونه رفتارها را به عینه شاهد است.


گزارش‌های رسیده از نیجریه نشان می‌دهد هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت شیخ زکزاکی وجود ندارد و تنها نکته مشخص این است که وی به همراه برخی دوستان و هوادارانش از سوی ارتش نیجریه بازداشت شده‌است. تصاویری که تاکنون از وضعیت وی منتشرشده، قلب جهانیان را به درد آورده و نشان می‌دهد رهبر شیعیان این کشور زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار دارد.


سرنخ ماجرا در سفارت عربستان


مقر سفارت عربستان در پایتخت نیجریه جایی است که گمان می‌رود اطلاعات موثقی درباره حمله به حسینیه شیعیان و بازداشت شیخ زکزاکی در آنجا وجود داشته باشد. درحالی‌که آمریکا و رژیم صهیونیستی با مزدورانشان در نیجریه به دنبال محو باورهای شیعی و اعتقادی مردم هستند، دیپلمات‌های سعودی پیام‌های حکّامشان را از ریاض به ابوجا منتقل می‌کنند و همین موضوع است که باعث شده بسیاری از کارشناسان سیاسی منطقه در پس پرده حمله به حسینیه شیعیان و بازداشت شیخ زکزاکی دستان آل سعود را ببینند.



نقش عربستان به این موضوع محدود نمی‌شود؛ چه اینکه پیش‌تر شیخ زکزاکی در تماسی تلفنی با پسرش فاش کرده بود عربستان هزینه حمله به «زاریا» را تأمین کرده است. وی همچنین با رد پیش‌شرط‌های دولت نیجریه برای آزادی خود، گفت نمی‌توان با افسران امنیتی مذاکره کرد.


آن‌ها در کشورشان، قطیف شیعه‌نشین را به آتش کشیدند؛ در بحرین با دستان آل خلیفه شیعیان را سرکوب می‌کنند و در یمن ماه‌هاست به مقابله با انقلابیون اقدام کرده‌اند. رقاصان شمشیر برای خاموش کردن شعله‌های زبانه کشیده باورهای شیعی، نیجریه را هدف خود قرار دادند و سفارت عربستان در ابوجا وظیفه دارد، کنترل شیعیان را در این کشور بر عهده بگیرد؛ آن‌هم با سرکوب گروه‌ها و رهبرانشان؛ زیرا نیجریه می‌تواند به‌طور بالقوّه مهد جریان‌های اسلام‌گرا در آفریقا باشد.


شیخ زکزاکی سال‌ها پیش از حوادث روز قدس و شنبه سیاه، تحت پیگرد سازمان اطلاعات عربستان بود و جنبش اسلامی نیجریه مدارکی در اختیار دارد که دست داشتن عربستان در این کشتارها را تأیید می‌کند و این جنبش در زمان مناسب این اسناد را منتشر خواهد کرد.


روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نقش عربستان را در بازداشت و استمرار حبس رهبر شیعیان نیجریه این‌گونه تشریح می‌کند:‌ «شیخ زکزاکی شروط دولت نیجریه را برای آزادی و همچنین مذاکره نپذیرفت و به فشارهای مقام‌های نیجریه برای دست برداشتن از مواضعش بی‌توجه بود


از این گذشته زکزاکی دولت نیجریه را به دلیل روابط با رژیم صهیونیستی و تبادل اطلاعات با سازمان‌های امنیتی این رژیم به‌شدت محکوم کرده و بارها از شیوع فساد در نیجریه و نیز روابط گروه تروریستی بوکوحرام با برخی از مقام‌های ارتش نیجریه انتقاد کرده بود.


ایستادگی و شهادت؛ معادله حل‌شده رهروان شیخ زکزاکی


بد نیست گریزی به یک سخن تاریخی از شهید سیدعباس موسوی، دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان بزنیم که قریب دو دهه پیش گفته بود:‌ «ما را بکشید؛ ملّت بیدارتر می‌شوند. ما از ترور و فدا کردن جان خود هراسی نداریم.» این جمله همان معادله‌ای است که از لبنان گرفته تا بحرین و نیجریه میان مسلمانان رواج دارد و شیخ زکزاکی بارها به یاران خود درس شهادت و ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهان داده بود. هر جا سخن از تقابل حق و باطل باشد، افرادی وجود دارند که چنین معادله‌ای را به منصه ظهور برسانند.



کسانی که شیخ زکزاکی و جریان اصیل اسلامی وابسته به وی را بشناسند خوب می‌دانند مجاهدان در راه اسلام با رهبری این شیخ آزادی‌خواه بارها توانسته‌اند در عرصه نبرد با گروه‌های معاند و برخورد باسیاست‌های استکبارمآبانه نیروهای خودسر نیجریه تا پای جان در راه عقایدشان مبارزه کنند.


آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی از این می‌ترسند که شیخ زکزاکی‌ها داعیه‌دار وحدت اسلامی در مقابله با استکبار و توطئه‌های غرب شوند. اسلام‌گرایانی که ریشه‌دار شدن تروریسم و فساد اقتصادی را در نهادهای دولتی نیجریه برای آمریکا و اتباعش به یک رؤیا تبدیل کرده‌اند.


انتهای پیام/4077/4033/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته