اهمیت حضور پررنگ صنعت بیمه در بازار سرمایه
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از بیمه مرکزی، غلامرضا سلیمانی در همایش توسعه بیمههای زندگی گفت: فضای کسب و کار در صنعت بیمه به شرایط خاصی بستگی دارد که یکی از آن عوامل سطح تورم در اقتصاد است که در استقبال مردم از بیمههای زندگی نقش بسزایی دارد.
وی تصریح کرد: وقتی تورم بالا میرود، مردم برای حفظ ارزش نقدینگی در بخش داراییهای فیزیکی و غیرمولد سرمایهگذاری می کنند و استقبال از خرید بیمهنامه کمتر میشود.
سلیمانی با ابراز امیدواری از تأثیر مناسب سمینارهای تخصصی و حرفهای اینچنینی در توسعه بیمههای زندگی افزود: بیمه، بانک و بورس سه ضلع مثلث بازارهای پولی و مالی و رکن اصلی اقتصاد هر کشوری به حساب میآیند.
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: صنعت بیمه با تکیه بر پس اندازهای خرد مردم باید برای آینده آنان اطمینان و آرامش کافی و پوششهای لازم را فراهم کند.
وی صنعت بیمه را در جهان از ارکان اصلی اقتصادی هر کشوری دانست و گفت: از 1600 هزار میلیارد تومان نقدینگی که در کشور ما وجود دارد، تنها هزار میلیارد تومان آن به فعالیتهای بیمهگری مربوط میشود و بیانگر این واقعیت است که از ظرفیتهای سرمایهگذاری صنعت بیمه بهره نبردهایم.
رئیس شورای عالی بیمه با برشمردن سوابق یکصد و چند ساله صنعت بیمه در کشور از این صنعت بهعنوان صنعتی مهجور یاد کرد و گفت: امروزه باید از واژه "بیمه عمر" گذر کنیم و به "بیمههای زندگی"برسیم و این جابجایی واژهها می تواند اثرات روانی خوبی را در جامعه بر جا بگذارد.
سلیمانی با اشاره به موضوع تعهد بیمه مرکزی و تکلیف دولت برای رشد ضریب نفوذ 50 درصدی از نرخ پایه در پایان برنامه ششم توسعه کشور، حرکت شرکتهای بیمه بهسمت تخصصی شدن را راهکار اصلی این توسعه ارزیابی کرد و گفت: در سال ۱۳۹۰ تنها 10 درصد نمایندگان صنعت بیمه بهصورت تخصصی در زمینه بیمههای زندگی فعالیت میکردند که خوشبختانه در سال ۱۳۹۶ این عدد به ۳۹ درصد افزایش یافته که این رشد نشانه نگاه ویژه صنعت بیمه به رشته بیمههای زندگی است.
وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۰ تنها سه شرکت به شکل تخصصی در این حوزه فعالیت میکردند که رشته بیمههای زندگی بالای20 درصد پرتفوی آنان را تشکیل می داد اما در حال حاضر 10 شرکت بیمهای در این حوزه فعالیت می کنند که بالای 20 تا 50 درصد از پرتفوی آنها به بیمههای زندگی اختصاص دارد.
رئیس شورای عالی بیمه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور پس از زیر پا گذاشتن توافقنامه برجام توسط آمریکا خاطرنشان کرد: طبیعتاً در شرایط فعلی ممکن است فشار به بیمهها زیاد شود چون با توجه به تحریمها و افزایش ضریب تورم بخشی از بازار بیمه ای دستخوش آسیب خواهد شد.
وی افزود: باید به فکر سیاستهای تشویقی باشیم و با بازنگری در بخشی از آئین نامه ها و مقررات، عملیات بیمهگری را تسهیل کنیم.
سلیمانی سیاست بیمه مرکزی در عدم اعطای مجوز به شرکت های بیمه جنرال را قابل قبول دانست و گفت: در حال حاضر پنج شرکت تخصصی متقاضی دریافت پروانه فعالیت هستند، یک شرکت دیگر کارهای مربوط به پذیره نویسی را انجام می دهد و یک شرکت تخصصی بیمه زندگی هم در حال فعالیت است و بهنظر میرسد با تخصصیتر شدن فعالیت شرکتهای بیمه، مشکلات این حوزه به حداقل خواهد رسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح آخرین وضعیت صنعت بیمه بعد از توافقنامه برجام و شرایط حاضر نسبت به حضور شرکتهای خارجی در کشور و بهره گیری از دانش فنی و نیروی انسانی آنان در بخش هایی نظیر بیمه های اتکایی، ابراز امیدواری کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی با تشریح وضعیت بیمهای کشور و مقایسه آن با شرایط استاندارد جهانی گفت: سهم بیمههای عمر در کشور حدود ۱۴,۴ درصد است و نسبت به وضعیت ۵۵ تا 60 درصدی در جهان شرایط چندان مناسبی نداریم؛ اما امیدواریم با حرکت بهسمت تخصصیسازی، مشکلات این حوزه را به حداقل برسانیم و شرایط را برای رشد آن فراهم کنیم.
غلامرضا سلیمانی گفت: حضور صنعت بیمه در بازار سرمایه با توجه به ظرفیت های بالای آن یکی از راههای توسعه این صنعت بهشمار می آید که متأسفانه در حال حاضر این حضور چندان چشمگیر نیست.
وی به ضرورت تدوین ابزارهای مالی خاص صنعت بیمه برای حضور و نقش آفرینی در بازار سرمایه تأکید کرد و افزود: ورود صنعت بیمه به بازارهای سرمایه پایان کار نیست بلکه باید ارزیابی شود که در این حوزه تا چه اندازه سهم خواهیم داشت و در خرید و فروشها مؤثر عمل می کنیم. بهدلیل اهمیت موضوع اگر لازم باشد آئین نامههای جدیدی را طراحی و ابلاغ خواهیم کرد تا ورود صنعت بیمه به این بازارهای جدید تسهیل شود.
رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: شرایط باید به گونهای پیش برود که مردم احساس کنند سرمایهگذاری آنان در صنعت بیمه نسبت به بانکها، پتروشیمیها و نظایر آن از امنیت بالاتری برخوردار است.
سلیمانی با اشاره به این نکته که شبکه فروش اعم از نمایندگان و کارگزاران در خط مقدم صنعت بیمه حضور دارند نسبت به اهمیت فعالیت استارتاپ ها برای بازارسازی تاکید کرد و گفت: نمایندگان و کارگزاران با هماهنگی فعالان حوزه استارتاپها می تواند ضمن بازارسازی در رشد هر چه بیشتر صنعت بیمه نقش تأثیرگذاری ایفا کنند.
رئیس کل بیمه مرکزی در پایان با اعلام آمادگی صنعت بیمه برای هماندیشی با محققان و صاحبنظران دانشگاهی از آنان دعوت کرد تا با ارائه پیشنهادها و نقطه نظرات به توسعه این صنعت کمک کنند.
انتهای پیام/خ
انتهای پیام/