دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1397 - 07:57
کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با آنا:

ایران با تهدیدکنندگان امنیت ملی مماشات نمی‌کند

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: اقدام دفاعی اخیر سپاه در انهدام مقر حزب دموکرات کردستان عراق، انتخاب مطلوب ایران نبود؛ اما تحرک‌ آنها نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را مجبور به انجام اقدام بازدارنده کرده است.
کد خبر : 310547

سیدرضا صدرالحسینی در گفتگو با خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در رابطه با منهدم کردن مواضع حزب دموکرات کردستان عراق و سیاه‌نمایی برخی عناصر ضدانقلاب علیه این اقدام دفاعی، گفت: عوامل استکبار از ابتدای پیروزی انقلاب در قالب احزاب مختلف که تابلوی کُرد را حمل می‌کردند در مناطق کُردنشین، ناامنی‌هایی را برای امنیت جمهوری اسلامی ایجاد کرده بودند.


حفظ امنیت در مناطق کُردنشین، اولویت دفاعی است


این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی حفظ امنیت در مناطق کُردنشین را در دستورکار دارد، تصریح کرد: فرایند حفظ امنیت این مناطق تا دهه 70 شمسی ادامه داشت تا اینکه هشت سال دفاع مقدس به‌ پایان رسید و هم‌زمان با آن بعضی جناح‌ها و احزاب سیاسی تروریستی در منطقه تلاش کردند مناطق کُردنشین ایران را برای همیشه ناامن کرده و جریانی مانند جریان رژیم صهیونیستی برای جمهوری اسلامی ایجاد کنند.


وی افزود: در این ایام بود که شهیداحمد کاظمی به‌عنوان فرمانده منطقه غرب کشور، اقدام‌هایی را در راستای تأمین امنیت منطقه انجام داد و به‌واسطه این تدابیر تا دهه 90 امنیت نسبی در این مناطق حاکم بود تا اینکه با حضور پررنگ پژاک که توسط عوامل رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا هدایت می‌شد، اقدام‌هایی علیه جمهوری اسلامی در اوایل دهه 90 انجام داد، اما با پاسخ سریع و هوشمندانه قرارگاه‌های مرتبط در غرب کشور و آگاهی مردم منطقه، این موضوع به پایان رسید.


صدرالحسینی با بیان اینکه بعد از پایان کار گروهک تروریستی تکفیری داعش و جداسازی استان‌های کُردنشین عراق، دوباره اقدام وحشیانه‌ای علیه امنیت مرزهای ایران صورت گرفت، گفت: تعدادی از مرزبانان جمهوری اسلامی، شبانه توسط این گروهک تروریستی ترور شدند و همان زمان بود که مسئولان امنیتی ایران اعلام کردند این موضوع به‌طور قطع با یک انتقام سهمگین همراه خواهد بود.


وی افزود: نزدیک 50 روز از این موضوع گذشت و در یک حرکت‌ متهورانه و دقیق نظامی امنیتی، در روزهای گذشته شاهد فرود آمدن هفت فروند موشک هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقرهای آموزشی، استقراری و جلسه‌ای ضدانقلاب در خاک عراق بودیم.


جمهوری اسلامی به مسئولان استان‌های کُردنشین عراق هشدار داده بود


این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ممکن است برخی تحلیل‌گران در این رابطه تصور کنند اقدام جمهوری اسلامی، دخالت در امور داخلی کشور همسایه محسوب می‌شود، گفت: نباید فراموش کنیم با توجه به‌وجود توافق‌نامه‌های امنیتی بین دو کشور و با عنایت به این مسئله که جمهوری اسلامی به مسئولان استان‌‎های کُردنشین عراق تذکرهای لازم را داده بودند، متأسفانه مسئولان این استان‌ها تعلل نشان دادند و هشدارهای جدی جمهوری اسلامی را به این گروهک‌های تروریستی منتقل نکردند.


این تحلیل‌گر مسائل استراتژیک با اشاره به عهدوپیمان مسئولان امنیتی کشور با مردم، بازماندگان خانواده شهدا و مردم منطقه، تصریح کرد: بر اساس این تعهد، سپاه در روز روشن با شناسایی دقیقی که انجام داد، به‌خوبی توانست مقر گروه تروریستی حزب دموکرات را با موشک‌های فاتح 110 به‌گونه‌ای مورد آسیب قرار دهد که به‌غیر از کشته شدن تعدادی از سران حاضر در جلسه‌ و مقرهای آموزشی این گروهک‌، سایر اعضای این مراکز تا مدت‌ها فکر آسیب‌رسانی به مسائل امنیتی کشورمان را نخواهند داشت.


منهدم ساختن مقر تروریست‌ها اقدامی قانونی و براساس حقوق بین‌الملل


صدرالحسینی با بیان اینکه براساس حقوق بین‌الملل هر کشوری می‌تواند با توجه به شرایط موجود در مرزهای پیرامونی برای تأمین امنیت ملی اقدام کند، گفت: زمانی‌که گروهک تروریستی تکفیری داعش در عراق به‌طور کامل از بین نرفته بود، جمهوری اسلامی به یاری مردم این کشور شتافت و در اقدام‌های مستشاری کمک کرد تا عراقی‌ها جشن پیروزی برگزار کنند.


وی افزود: بعد از اقدام‌های عبدالمالک ریگی معدوم، جمهوری اسلامی به پاکستان هشدار داد تا تأمین امنیت مرزهای مشترک را جدی بگیرد و اعلام کرد که اگر امنیت مرزهای مشترک به خطر بیفتد، جمهوری اسلامی به‌طور قطع اقدام‌های تأمینی را برای حفظ امنیت ملی و مرزها انجام می‌دهد؛ لذا این اقدام به‌طور کامل قابل پذیرش و ستایش است.


تلاش تحلیل‌گران وابسته برای سیاه‌نمایی


صدرالحسینی با بیان این مطلب که تحلیل‌های هم‌سو با اهداف مثلث شوم عبری، عربی و غربی برای اختلاف‌افکنی میان دو ملت ایران و عراق به‌کار گرفته می‌شوند، تصریح کرد: اقدام دفاعی اخیر جمهوری اسلامی هیچ ترسی را به‌وجود نمی‌‌آورد اما لازم به یادآوری است، جمهوری اسلامی ایران مسئله تأمین امنیت مرزی را در قالب هیچ‌یک از تحلیل‌های سیاسی وابستگان غرب و دولت‌های مرتجع عرب تنظیم نکرده است و اگر در آینده امنیت ملی جمهوری اسلامی خدشه‌دار شود از همه امکانات موجود برای تأمین امنیت مرزها و تعمیق منافع ملی خود استفاده خواهیم کرد.


وی خاطرنشان کرد: این انتخاب مطلوب ایران نبوده و نیست، اما تحرک‌های تروریست‌ها، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به انجام اقدامی تلافی‌جویانه، بازدارنده و حتی بر اساس برخی اطلاعات موثق، اقدامی پیش‌دستانه مجبور کرد؛ زیرا ایران در مسائل امنیتی مماشاتی با هیچ کشوری ندارد.


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته