دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1397 - 13:56

آمریکا دادگاه جنایی بین‌المللی را تحریم می‌کند

ایالات‌متحده آمریکا تهدید کرده است که اگر دادگاه بین‌المللی جنایی تحقیقات خود را علیه آمریکا خاتمه ندهد این دادگاه را تحریم می‌کند.
کد خبر : 310494

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بی‌بی‌سی، دادگاه آمریکا در حال حاضر قصد دارد نیروهای آمریکایی را به اتهام سوءاستفاده از بازداشت‌شدگان در افغانستان محاکمه کند.


جان بولتون، این دادگاه را غیرقانونی و نهادی خطرناک نامید و قول داد ایالات‌متحده همه‌چیز را برای محافظت از شهروندان خود انجام دهد.


مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «اگر این دیوان اقدامی علیه شهروندان آمریکا، اسرائیل و دیگر همپیمانان ایالات متحده اجرا کند با تحریم‌ روبرو خواهد شد.»


این دادگاه باهدف عدالت و محاکمه افرادی که مسئول قتل و نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی هستند، برگزار می‌شود.


دادگاه بین‌المللی جنایی (ICC) در سال 2002 توسط اساسنامه رم پایه‌گذاری شد که توسط 123 کشور، ازجمله بریتانیا، تصویب‌شده است.


برخی از کشورهای آفریقایی خواستار خروج از دادگاه در مورد رفتار ناعادلانه با آفریقایی‌ها شده‌اند.


جان بولتون منتقد دادرسی این دادگاه است، چراکه ICC به دنبال تحقیقات جنایات جنگی افغانستان است.


اولین درخواست دادستان فدراسیون بین‌المللی دادگستری فاتو بنسوادا در سال گذشته برای تحقیق کامل درباره جنایات جنگی در افغانستان بود که شامل هرگونه اقدامات مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا می‌شود.


یک گزارش از ICC در سال 2016 اعلام کرد که مدارکی را درباره رفتار ارتش آمریکا و شکنجه که در مراکز مخفی سیا انجام داده ارائه کرد و همچنین نوشت حکومت افغانستان و طالبان جنایات جنگی انجام داده‌اند.


جان بولتون گفت که نه افغانستان و نه هیچ‌یک از دولت‌های امضاکننده طبق مقررات ICC برای تحقیقات درخواست نکرده‌اند.


انتهای پیام/4077/4068


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب