دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر انجمن واردکنندگان برنج:

برنج خارجی گران نمی‌شود/ جزئیات تأمین برنج در ایام محرم

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه افزایش قیمتی برای برنج خارجی در ایام محرم نخواهیم داشت، گفت: هر کیلو برنج خارجی 8 هزار تومان به فروش می‌رسد.
کد خبر : 310462

مسیح کشاورز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه براساس مصوبه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هر کیلو برنج هندی در مبادی وارداتی 7 هزار و برنج پاکستانی 7 هزار و 200 تومان از واردکنندگان خریداری می‌شود، گفت: قیمت برنج خارجی در نهایت با قیمت 8 هزار تا 8 هزار و 200 تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.


وی از واردات 900 هزار تن برنج خارجی تا به امروز خبر داد و گفت: ‌60 تا 70 هزار تن نیز تا آخرین روز شهریورماه وارد خواهد شد.


دبیر انجمن واردکنندگان برنج، میزان واردات این محصول را در 5 ماه مشابه سال گذشته یک میلیون 40 هزار تن اعلام کرد و افزود: امسال نسبت به سال گذشته به میزان حدود 70 هزار تن کسری واردات خواهیم داشت.


کشاورز میزان مصرف برنج خارجی را 120 هزار تن در ماه عنوان کرد و گفت: 6 ماه از سال گذشته و هر ماه نزدیک به 120 هزار تن برنج مصرف شده است. با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته مابقی برنج برای بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز ماه محرم در نظر گرفته شده است؛ اما با توجه به افزایش التهابات در بازار و ایجاد شایعه در خصوص احتکار طبعاً ذخیره‌سازی برنج را با مشکل همراه خواهد کرد.


دبیر انجمن واردکنندگان برنج موضوع احتکار برنج را شایعه دانست و افزود: احتکار برنج خارجی صحت ندارد و مطرح کردن آن از سوی افراد غیرمسئول منجر به ایجاد التهاب در بازار می‌شود.


وی ادامه داد: با توجه به شرایط حساس اقتصادی به دستور مقامات بالاتر، مقداری برنج برای ذخیره احتیاطی کشور وارد و ذخیره‌سازی شده است؛ زمانی واژه احتکار معنا پیدا می‌کند که محصول مورد نظر در بازار کم شود، این در حالی است که برنج خارجی به اندازه نیاز در ویترین مغازه‌ها وجود دارد.


کشاورز با انتقاد از عملکرد بازرسان در خصوص پلمپ انبارهای برنج اظهار کرد: برنج جزو کالاهای اساسی است و باید برای دوران ممنوعیت واردات، ذخیره‌سازی شود؛ اما متأسفانه بازرسان این امر را احتکار دانسته و انبارها را پلمپ می‌کنند و صاحبان آنان با وجود ارائه مدارک، مجبورند برای فک پلمپ یک ماه صبر کنند.


دبیر انجمن واردکنندگان برنج، تأخیر یک ماه برای فک پلمپ را عاملی در جهت التهاب بازار دانسته و افزود: با توجه به اینکه ایام محرم و بازگشایی دانشگاه‌ها را در پیش داریم، بنابراین تأخیر در عرضه برنج باعث التهاب در بازار خواهد شد.


وی ادامه داد: در حال حاضر تمام ارزهای دولتی که برای واردات برنج اختصاص‌یافته، صرف خریدن برنج شده است تا کشور در این شرایط حساس اقتصادی دچار مشکل نشود. در حال حاضر هیچ جای نگرانی برای کمبود برنج وجود ندارد. بنابراین نیاید با مطرح کردن واژه احتکار از سوی افراد غیرمسئول به التهاب در بازار دامن زد.


این مقام مسئول از ثبات قیمت برنج خارجی در ایام ماه محرم خبر داد و عنوان کرد به هیچ عنوان قیمت برنج خارجی افزایش پیدا نخواهد کرد.


وی افزود: براساس مصوبه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هر کیلو برنج خارجی هندی در مبادی وارداتی 7 هزار تومان و برنج پاکستانی 7 هزار و 200 از واردکنندگان خریداری می‌شود و در نهایت با قیمت 8 هزار تا 8 هزار 200 توان به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.


دبیر انجمن واردکنندگان برنج عنوان کرد که فروش برنج خارجی با نرخ‌های بالاتر از 8 هزار و 200 تومان گران‌فروشی است و با آن‌ها برخورد خواهد شد.


انتهای پیام/4076


انتهای پیام/

برچسب ها: واردات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته