دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1397 - 17:57
شاعر آیینی:

کربلا را باید با خطبه‌های آن شناخت/ امضای صاحب کتاب «قدرت کلمات» آرزوی نویسنده

یک شاعر آیینی گفت: ما اگر بخواهیم کربلا را بشناسیم، بایستی خطبه‌های آن را بخوانیم.
کد خبر : 310435

احد ده‌بزرگی در گفتگو با خبرنگار ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بهترین یادگار عاشورا را که بکر و دست‌نخورده مانده و از تحریفات دور بوده خطبه‌های امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) دانست و گفت: این خطبه‌ها از هر نظر خصوصاً از نظر «قدرت کلمات» در اوج هستند.


وی ادامه داد: زمانی که انسان پیام این خطبه‌ها را می‌بیند، می‌فهمد که برای همیشه ماندگار است. ما اگر می‌خواهیم کربلا را بشناسیم و با آن مأنوس باشیم، باید خطبه‌ها را بشناسیم. این خطبه‌ها در میان ما مهجور مانده‌اند و خیلی آن‌ها را نمی‌خواندند، برای همین با زبان شعر آن‌ها را برای مردم در کتاب «قدرت کلمات» بیان کردم.


این شاعر آیینی افزود: اولین خطبه‌ را زمانی نوشتم که مرحوم امام خمینی (ره) در حیات بودند. قرار شد که من خطبه را برای ایشان ببرم و ایشان بخوانند. زمانی که خدمت ایشان رسیدم، ایشان گفتند که امانتی‌ را به من بده! امام (ره) کاغذ را از من گرفتند و شروع کردند به خواندن خطبه کوفه. ایشان بعد از خواندن صورتشان خیس اشک شد و به من گفتند که این راه را ادامه بده. این سبب تشویق بنده شد که این کار را انجام بدهم تا آخرین خطبه که خطبه حضرت فاطمه صغری (س) بود.


وی گفت: این کار به علت دشواری خاصی که دارد، نزدیک به 15 سال طول کشید. چون هم ترجمه این خطبه‌ها دشوار بود و از طرفی قرار نبود فقط خود خطبه‌ها به صورت منظوم دربیاید، یعنی این خطبه‌ها به صورت شعرگونه است که دارای مقدمه و مؤخره از فضای زمان خطبه نیز بوده و تنها خود خطبه نیست، مثلاً فضاسازی زمان خطبه حضرت ام کلثوم (س) این‌گونه شروع می‌شود:


غروب غربت خورشید و ماه است


دل گردون چو مرداب سیاه است


گلوبند ثریا پاره گشته


عروس کهکشان آواره گشته


غروبی سهمگین و مرگبار است


هوا مسموم و طوفان جان‌شکار است


نویسنده «قدرت کلمات» بیان کرد: نقطه مشترک تمامی خطبه‌های این کتاب بردن مردم به سوی توحید، رسالت و دفاع از ولایت و ولایتمداری است.


وی در پایان با چشمانی اشک‌آلود گفت که آرزوی من این است که کتاب من را حضرت ولیعصر (عج) و حضرت صدیقه طاهره (س) که صاحبان کار هستند، ببینند و امضا کنند.


انتهای پیام/4072/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: عاشورا کتاب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته