دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با آنا مطرح کرد:

تأثیر احیای بن کارگری بر افزایش قدرت خرید کارگران

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به طرح احیای بن کارگری توسط دولت گفت: قطعاً تأثیر احیای بن کارگری در مقطع کنونی، بسیار بیشتر از افزایش حقوق کارگران است.
کد خبر : 310350

لطفعلی بخشی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا در خصوص طرح افزایش مجدد حقوق کارمندان و کارگران با اشاره به گرانی‌های اخیر گفت: اگرچه افزایش حقوق کارمندان و کارگران در مقطع کنونی می‌تواند کمک حال این اقشار باشد ولی با توجه به اینکه دولت با کسری بودجه مواجه است عقلانی نیست.


وی افزود: این اقدام می‌تواند دولت را در مارپیچ تورم بیندازد و مجبور باشد پول بیشتری چاپ کند و این پول بیشتر وقتی وارد بازار شود و اثر تورمی آن برای افراد حقوق‌بگیر، بیشتر از افزایش حقوقی است که دولت به آنان پرداخت می‌کند.


این کارشناس اقتصادی با اشاره به راهکاری برای کمک به اقشار متوسط و ضعیف جامعه برای جبران کاهش قدرت خریدشان در معیشت زندگی اظهار کرد: به جای آنکه به حقوق کارگران و کارمندان اضافه شود، باید بن کارگری که در گذشته توسط اتحادیه امکان پرداخت می‌شد، احیا شود.


عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران افزود: در طرح بن کارگری به جای آنکه نقدینگی در جامعه افزایش یابد، به قدرت خرید کارگران و کارمندان کمک می‌کند و به‌‌دلیل آنکه خود دولت در تهیه این اقلام نقش دارد، جلوی احتکار و گران‌فروشی هم گرفته می‌شود.


بخشی با بیان اینکه این اقدام حتی می‌تواند در بازار هم اثر عکس بگذارد و از تقاضای کالا و افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌کند، گفت: با عملیاتی کردن مجدد بن کارگری، هم جلوی افزایش تقاضا و به واسطه آن افزایش قیمت‌ها گرفته می‌شود و هم حجم نقدینگی در بازار کاهش پیدا می‌کند.


انتهای پیام/4076/خ


انتهای پیام/

برچسب ها: احتکار کارگران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته