دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1393 - 11:51
یک متخصص پوست و مو هشدار داد؛

خال‌های مادرزادی و مودار را جدی بگیرید!

یک متخصص پوست و مو عنوان کرد: احتمال سرطانی بودن خال‌های بزرگ و مودار، دو برابر پوست سالم اطراف آن است و هر چه اندازه این خال بزرگ باشد احتمال بروز سرطان افزایش می‌یابد که به اینگونه افراد توصیه می‌شود هر 6 ماه یکبار به پزشک مراجعه کنند.
کد خبر : 3101

دکتر فرهاد ملک‌زاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره خال‌های بزرگ و تیره‌رنگ که به عنوان ماه‌گرفتگی در میان عوام مردم شناخته شده است گفت: خال‌های بزرگ و تیره رنگ یا همان ماه‌گرفتگی علت مشخصی ندارند. سلول‌های خال در دوران جنینی همزمان با بافت عصبی تشکیل می‌شود اما طی مهاجرت در یک قسمت از بدن تجمع می‌یابند و به صورت خال‌های بزرگ و تیره رنگ دیده می‌شوند.


وی افزود: بروز این خال‌ها هیچ گونه ارتباطی به مصرف دارو، ماده غذایی خاص و بیماری‌های مادر در دوران بارداری ندارد.


این متخصص پوست و مو در ادامه یادآور شد: این خال‌ها در برخی از کودکان به محض تولد دیده می‌شود اما در برخی دیگر همزمان با افزایش سن و بعد از سن بلوغ دیده می‌شوند.


ملک‌زاد درباره نحوه درمان این خال‌ها گفت: برخی مواقع این خال‌ها، کودک را از نظر زیبایی ظاهری دچار مشکل می‌سازند و بسیار بزرگ و همراه با مو هستند که این خال‌ها برای درمان نیاز به بررسی بیشتر دارد. زمانی که کودک با خال‌های بزرگ و مو‌دار به مراکز درمان مراجعه می‌کند پزشک باید ابتدا برای مدتی خال را مورد بررسی قرار دهد و به محض مشاهده هرگونه تغییر از آن نمونه‌برداری انجام دهد و در صورت سرطانی نبودن اقدامات مورد نیاز را برای درمان را انجام دهد.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه افزود: اما برخی خال‌ها که با افزایش سن بروز می کند و دارای هیچ مویی نیستند را می‌توان با انجام چند جلسه لیزر محو کرد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: احتمال سرطانی بودن خال‌های بزرگ و مودار، دو برابر پوست سالم اطراف آن است و هر چه اندازه این خال بزرگ باشد احتمال بروز سرطان افزایش می‌یابد که به اینگونه افراد توصیه می‌شود هر 6 ماه یکبار به پزشک مراجعه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته