دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1394 - 13:43
وزیر آموزش و پرورش در اجلاس سران و روسای آموزش و پرورش:

منزلت و معیشت معلمان در اسرع وقت مورد بازبینی قرار گیرد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در یک بازه زمانی معقول، منزلت، هویت و معیشت معلمان مورد توجه و بازبینی قرار گیرد، گفت: شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان و اقدامات انجام شده در این زمینه در مراحل آخر قرار دارد و امیدواریم از طریق شورای توسعه مدیریت بتوانیم طرح رتبه‌بندی را به تصویب نهایی برسانیم.
کد خبر : 30997

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سی و دومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که هم اکنون در سالن همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است، اظهار کرد: در هیچ دوره‌ای به اندازه دولت یازدهم آموزش و پرورش تحت حمایت بزرگان کشور قرار نگرفته و این حمایت و پشتیبانی بزرگی برای آموزش و پرورش است که باید همه مدیران از این فرصت کمال استفاده را داشته باشند.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان ستون فقرات آموزش و پرورش هستند، عنوان کرد: هر موفقیتی که در آموزش و پرورش و یا کشور مشاهده می‌کنیم، مرهون زحمات و مجاهدت‌های معلمان است و البته روسای آموزش و پرورش مناطق به عنوان لایه اجرایی مدیریتی در آموزش و پرورش نقش کلیدی را ایفا می‌کنند.


وی افزود: امیدوارم هم‌فکری، هم‌دلی و هم‌زبانی دولت و همچنین تلاش مجلس شورای اسلامی، بتوانیم بخشی از تلاش‌های معلمان را پاسخگو باشیم. ما معتقدیم باید در یک بازه زمانی معقول منزلت، هویت و معیشت معلمان مورد توجه و بازبینی و همین طور بازسازی قرار گیرد. امیدواریم که روزی برسد تا ما در حوزه منزلت هویت و معیشت‌ معلمان سرافراز شویم.


فانی با بیان اینکه رای مجدد نمایندگان مجلس به من حقیر تکلیف مضاعفی را برای من ایجاد کرد گفت: در این فرصتی که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت، ما کار و تلاش خود را در زمینه خدمت‌گذاری به معلمان و همچنین تربیت دانش آموزان و نزدیکی بیشتر با اولیای آنها مضاعف خواهیم کرد. بنا به فرموده مقام معظم رهبری جامعه آماری آموزش و پرورش نزدیک به 40 میلیون نفر است و ما در واقع بزرگترین جامعه آماری را داریم.


وزیر آموزش و پرورش در ادامه به تشریح اولویت‌های پیش روی وزارت خانه آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در برنامه ششم توسعه همانطور که نوبخت تاکید کرد آموزش و پرورش می‌تواند از سال 95 تا سال 99 به تعالی برسد به شرطی که در تدوین و تسریع برنامه فرصت‌گذاری شود. در سیاست‌های ابلاغی از مقام معظم رهبری در حوزه آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه بر سند تحول بنیادین تاکید ویژه شده است که امروز ما نیز با همراهی نوبخت از سند راه اجرایی آن رونمایی کردیم. این آمادگی در آموزش و پرورش وجود دارد تا به اکتفا به سند تحول و نقشه راه بتوانیم آموزش و پرورش بهتری را در طول برنامه ششم توسعه رقم بزنیم.


فانی به پیش نیازهای اجرای برنامه سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: هر برنامه‌ای که در ذیل سند تحول بنیادین گنجانده شود، باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود به چه راه کارهایی نیاز دارد. در تدوین سند تحول بنیادین ما 131 راهکار را مطرح کرده‌ایم که از سال 95 تا سال 99 هر سال حدود 100 فعالیت و برنامه در راستای این 131 راهکار پیش بینی شده است.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این وزارتخانه بدون فراهم کردن زیر ساخت‌ها و بودجه و امکانات کافی در حوزه تعلیم و تربیت نمی‌تواند انتظاری برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین داشته باشد، عنوان کرد: محور دوم در اجلاسی که هم اکنون در حال برگزاری است اجرای برنامه کامل مهر 94 است. در مهر 94 نظام 6-3-3 که در سند تحول بنیادین پیش‌بینی شده است، همه دوره ها را در بر می‌گیرد. در گذشته به دوران ابتدایی کلاس ششم اضافه شده بود که تنها تاثیر آن در دوران ابتدایی و راهنمایی بود ولی همچنان ما در کلاس ششم ابتدایی با مشکلاتی به خصوص با کمبود نیروی انسانی متخصص و همین طور فضای آموزشی مناسب روبرو هستیم اما امسال در مهر 94 با شروع سال تحصیلی این نظام به صورت کامل اجرایی می‌شود. در واقع دوره راهنمایی تحت عنوان متوسطه 1 کامل می شود و دوران دبیرستان تحت عنوان متوسطه 2 اجرای می‌شود، در حالیکه در متوسطه دوم ما امسال کلاس اول دبیرستان نداریم و تنها در سه پایه کلاس‌ها اجرا می‌شوند.








در مهر 94 نظام 6-3-3 که در سند تحول بنیادین پیش‌بینی شده است، همه دوره ها را در بر می‌گیرد. در گذشته به دوران ابتدایی کلاس ششم اضافه شده بود که تنها تاثیر آن در دوران ابتدایی و راهنمایی بود ولی همچنان ما در کلاس ششم ابتدایی با مشکلاتی به خصوص با کمبود نیروی انسانی متخصص و همین طور فضای آموزشی مناسب روبرو هستیم اما امسال در مهر 94 با شروع سال تحصیلی این نظام به صورت کامل اجرایی می‌شود

وی در ادامه به بررسی نقاط ضعف نظام 6-3-3 در متوسطه دوم پرداخت و عنوان کرد: با برگزاری این نظام در دوره متوسطه دوم با تورم نیروی انسانی مواجه می‌شویم چون یک پایه از تعداد آن کاسته شده است، همین طور در دوره ابتدایی با کمبود نیرو مواجه هستیم.


فانی با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی 94-95 حساسیت بالایی را طلب می‌کند، اضافه کرد: این در حالی است که امسال 38 هزار نفر از معلمان شاغل در آموزش و پرورش به سن بازنشستگی می‌رسند و البته هیچ فردی از طریق دانشگاه فرهنگیان تا مهر 95 وارد نیروی انسانی آموزش و پرورش نمی شود.


وی تصریح کرد: یکی از محورهایی که در قالب میزگرد در اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش مورد بررسی قرار می‌گیرد پروژه مهر 94 است. سیاست ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه پیش‌بینی شده است با تمام مدیران در میان گذاشته می‌شود ما در کنار مشکلات انسانی با مشکلات فضا نیز مواجه هستیم که تحویل مسکن‌های مهر در اقصی نقاط کشور این موضوع را تشدید کرده است زیرا در ساخت این مدارس به وجود فضای آموزشی کافی توجه نشده است.


فانی در ادامه به تشریح آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان پرداخت و اضافه کرد: با پیگیری‌های آموزش و پرورش در تاریخ 27/12/93 طی آخرین جلسه دولت در سال 93 طرح رتبه‌بندی معلمان به تصویب هیات دولت رسید و برای سال 94 هزار و 350 میلیارد تومان و همین طور برای سال 95 سه هزار و 500 میلیارد تومان بودجه برای رتبه‌بندی معلمان به تصویب هیات وزیران رسید. شاخص‌های رتبه بندی معلمان و اقدامات صورت گرفته به مرحله نهایی رسیده است و ما امیدواریم بتوانیم از طریق شورای توسعه مدیریت طرح رتبه‌بندی را به تصویب نهایی برسانیم. ما امیدواریم تا پایان تابستان امسال مسائل مربوط به رتبه بندی معلمان به پایان برسد و ما بتوانیم احکام آن را برای معلمان از تاریخ 1/7/94 اجرایی کنیم.


فانی به برنامه‌های صورت گرفته برای مبارزه با بی‌سوادی اشاره کرد و گفت: توسعه پیش دبستانی، انسداد مبادی بی‌سوادی، توسعه آموزش ابتدایی از جمله اقداماتی بوده است که برای مبارزه با بی‌سوادی از سوی آموزش و پرورش انجام شده است. برخی از دانش آموزان علی‌رغم اینکه در مناطق زندگی آنها مدرسه وجود دارد، توسط خانواده‌ها به مدرسه اعزام نمی‌شوند و یا برخی از آنها با عقب ماندگی ذهنی مواجه هستند و متاسفانه در محل زندگی آنها مدرسه مناسب وجود ندارد که این افراد یک درصد باقی مانده از کودکان لازم التعلیم را تشکیل می‌دهند. ما در تلاشیم در طول برنامه ششم توسعه با تاکید بر اجباری کردن تحصیل در دوره ابتدایی و متوسطه اول دانش آموزان را از بی‌سوادی نجات دهیم که خوشبختانه در دولت یازدهم مصوبات خوبی در این زمینه صورت گرفته است و بخش غیر دولتی گام های موثری را برای کاهش بی سوادی برداشته است.


فانی ادامه داد: در اجلاس کره جنوبی قرار شد، سهم آموزش و پرورش در GDP به 5 الی 6 درصد برسد و همین طور سهم آموزش و پرورش از هزینه‌های دولت تا سال 2030 به 30 درصد برسد.


فانی با بیان اینکه توسعه متوازن در رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: ما باید به آموزش فنی و حرفه‌ای توجه کنیم، زیرا رشته‌های فنی و حرفه‌ای توسعه کشور را در پیش دارند. دانش آموزان نباید به دنبال رشته‌هایی باشند که اشباع شده است بلکه باید به توسعه متوازن توجه کنند.


فانی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش باید بر اساس یادگیری و پژوهش محوری کردن آموزش‌ها باشد عنوان کرد: ما باید در آموزش و پرورش از حافظه محوری به خلاقیت محوری حرکت کنیم که این خواسته مقام معظم رهبری است.


وزیر آموزش و پرورش گفت: به کارگیری فناوری‌های نوین یکی دیگر از اقدامات موثر در آموزش و پرورش است که طی سال‌های اخیر و در راستای برنامه ششم توسعه به آن توجه شده است. ما باید در حوزه نیروی انسانی از فناوری‌های نوین استفاده کنیم، همچنین مدارس را به سخت افزارهای مورد نیاز متصل کرده و در وهله آخر دانش آموزان را به استفاده از فناوری های نوین تشویق کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب