دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 شهريور 1397 - 17:22
مدیر انتشارات خیمه خبر داد:

انتشار 4 عنوان کتاب جدید با موضوع عاشوراپژوهی

مدیر انتشارات خیمه از انتشار چهار عنوان کتاب جدید با مضمون فرهنگ اصطلاحات برای مداحان و ترجمه شعرگونه خطبه‌های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) خبر داد.
کد خبر : 309947

مصطفی خلیلی تهرانی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره کتاب‌های جدید و آماده چاپ انتشارات خیمه اظهار کرد: با توجه به عدم ثبات نرخ کاغذ و بازار چاپ کتاب و اینکه معلوم نیست قطعاً این کتاب‌ها چاپ شود، از نام بردن چند اثری که در حوزه جهان اسلام آماده به چاپ است، معذوریم.


مدیر انتشارات خیمه دو کتاب «قدرت کلمات» نوشته احد ده‌بزرگی و «فرهنگ اصطلاحات و کنایات مداحی» نوشته سید مهدی حسینی را کتبی معرفی کرد که امسال برای اولین بار در محرم مورد استفاده مداحان و وعاظ و علاقه‌مندان امام حسین (ع) قرار می‌گیرد.


خلیلی تهرانی گفت: کتاب «قدرت کلمات»، مجموعه خطبه‌های امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب سلام‌الله علیها در مسیر کربلا تا شام است که به صورت مجموعه شعر ترجمه شده است. کتاب «فرهنگ اصطلاحات و کنایات مداحی»، نوشته سید مهدی حسینی نیز قبلاً در ماهنامه «خیمه» به صورت ستون ثابتی منتشر می‌شده است که بعد از اتمام آن در یک کتاب کوچک، سبک و بسیار خوشخوان که مورد استفاده مداحان بوده، منتشر شده است.


تهرانی درباره دو کتاب مهم دیگر این انتشارات یعنی «سلوک ماتم» و «فرهنگ سوگ شیعی» بیان کرد: کتاب سلوک ماتم، نوشته سید مسعود عمرانی که برگزیده جشنواره کتاب سال عاشورا در سال گذشته شده بود، دربردارنده مطالبی پیرامون آیین عزاداری و شیوه‌ها و انواع آن در دیدگاه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است. نگاهی به برخی تحریفات صورت‌گرفته و پاسخ به آن‌ها نیز بخش دیگری از محتوای کتاب را تشکیل می‌دهد. کتاب فرهنگ سوگ شیعی، نوشته جمعی از پژوهشگران حوزه فرهنگ و جامعه‌شناسی تحت نظر محسن حسام مظاهری است که آثار دیگری چون «رسانه شیعه» و «پیاده‌روی اربعین: تأملات جامعه‌شناختی» را نیز در کارنامه خود دارد. این کتاب در حقیقت دایرة‌المعارف جامعی از تمام آثار، چهره‌های مادحان و خطبا، هیأت‌ها و ... است.


وی اضافه کرد: تمرکز اصلی این دانشنامه، بر مقوله‌ عزاداری مذهبی شیعیان در کشورهای مختلف (با تأکید ویژه بر ایران) است و موضوعاتی که مستقیم یا با واسطه به این مقوله مرتبط می‌شوند. به‌تبع این رویکرد، مداخل این دانشنامه، 10 گروه موضوعی را شامل می‌شود.


انتهای پیام/4072/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته