دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا در گفتگو با آنا:

مشکل کشور قدرت چانه‌زنی تجار است

مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا گفت: مشکل اصلی در کشور قدرت چانه‌زنی تجار ما است؛ امکانات فراوانی داریم اما در عرضه و معرفی مشکل داریم و حتی بعد از برجام هم یکی از مشکلات، همین عدم توانایی بهره‌گیری از فضای باز تجاری بود.
کد خبر : 309881

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، در سال 85 بود که شرکت سرمایه‌گذاری «آتیه صبا» به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های تخصصی صندوق بازنشستگی کشوری با هدف سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلفی همچون صنعت و معدن، حمل و نقل و گردشگری شکل گرفت و حالا توانسته مدیریت گروهی از شرکت‌های بزرگ مثل شرکت خدمات هوایی آسمان، انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی، گلف اجنسی و ملی نفت‌کش در بخش‌های حمل و نقل، گردشگری و ... را عهده‌دار شود.


آن‌طور که ولی آذروش مدیرعامل هلدینگ «آیته صبا» می‌گوید، منبع کلیدی کسب و کار، نه سرمایه و تجهیزات، بلکه دانش، اطلاعات و ایده‌هاست که در همه حوزه‌های اقتصادی صدق می‌کند. از این رو باید نگرش‌ها به مقوله گردشگری تغییر یابد تا بتوان گردشگر خارجی جذب کرد.


با ولی آذروش گفت‌و‌گوی کوتاهی انجام دادیم که می‌خوانید:


آنا: یکی از سیاست‌های مهم دولت واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و خروج از بنگاه‌داری است. تاکنون در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟


آذروش: سال‌هاست که موضوع خروج از بنگاه‌داری و واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی مطرح بوده، ولی خیلی به‌صورت جدی در این زمینه اقدامی نشده است.


در دوره مدیریت جدید شرکت «آتیه صبا» تلاش کردیم تا بحث خروج از بنگاه‌داری که مورد تأکید مقام معظم رهبری، دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است را در دستور کار قرار دهیم. به‌طوری‌که امروز شاهد هستیم این هلدینگ در زمینه واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی و خروج از بنگاه‌داری پیشرو بوده است.


اما نکته قابل توجه در این فرآیند، رعایت حدود کارشناسی واگذاری است. خب برخی از بنگاه‌هایی که زیان‌ده و یا کم‌بازده بودند، در روند تقویت برای واگذاری قرار گرفته‌اند. باید گفت که ما این آمادگی را داریم که بنگاه‌های زیان‌ده خود را با سیاست تقویت بنگاه‌ها و افزایش سودآوری و بهره‌وری به حوزه اقتصادی واگذار کنیم. از طرفی باید توجه داشت، شرکت‌ها بر اساس قانون تجارت مدیریت می‌شوند اما از آنجا که صندوق بازنشتگی کشوری یک نهاد دولتی است، شرکت‌های زیرمجموعه هم به نوعی دولتی به حساب می‌آیند. بنابراین برای بالا بردن بهره‌وری شرکت‌ها، تنها راه، واگذاری شرکت‌هاست.


آنا: یکی از فعالیت‌های «آتیه صبا» توجه به صنعت گردشگری و بوم‌گردی و ارتقای سطح خدمات شرکت‌های زیرمجموعه است. در این خصوص چه کردید؟


آذروش: ببینید ما نیازمند آن هستیم که صنعت گردشگری خود را توسعه دهیم؛ چراکه معتقدیم ایران بهشت گردشگری دنیاست. بنابراین باید با تمام تخصص و تلاش خود در جذب گردشگر خارجی کوشش کنیم و این امر میسر نمی‌شود جز این‌که نگاه سنتی خود را به گردشگری تغییر دهیم.


به اعتقاد من توجه به موضوع بوم‌گردی می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی به اشتغال روستایی نیز کمک کند.


باید بپذیریم که منبع کلیدی کسب و کار، نه سرمایه و تجهیزات، بلکه دانش، اطلاعات و ایده‌هاست که این مسئله در همه حوزه‌های اقتصادی صادق است. به عبارتی می‌توان گفت که گردشگر نسل سوم بیشتر از آن که به دنبال سفر به جای لوکس باشد، به دنبال کشف و شناخت فرهنگ مقصد است. یعنی گردشگر نسل جدید دوست دارد در مقصد گردشگری خود در فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور، شهر و یا روستا نقش‌آفرینی کند و از آن بیاموزد.


به‌طور کلی مجموعه «آتیه صبا» سعی کرده تا با تأمین مالی، از هتل‌هایی که قابلیت و پتانسیل‌های لازم برای جذب بیشتر گردشگر را دارند، حمایت کند. از این رو سال گذشته نیز از راه مدیریت بدون پول، اقدامات خوبی در زمینه نوسازی برخی هتل‌ها صورت گرفت.


در حوزه گردشگری هم مصمم هستیم تا بوم‌گردی را در کشور نهادینه کنیم. یعنی به‌دنبال این هستیم تا سنت‌های اقوام مختلف کشور در بوم‌گردی بروز و ظهور پیدا کرده و بوم‌گردی را درکشور توسعه دهیم و اعلام کردیم که تمام بازنشستگان کشوری می‌توانند با 50 درصد تخفیف از تسهیلات مراکز اقامتی و هتل‌های ما در کشور استفاده کنند.


علاوه برآن سعی داریم تا سهمیه تورهای بازنشستگی را با کمک صندوق بازنشستگی کشوری افزایش دهیم تا گامی دیگر برای رفاه حال این قشر فرهیخته برداریم.


آنا: در حوزه حمل و نقل چه برنامه‌ها و اقداماتی را در دستور کار دارید؟


آذروش: توسعه حمل و نقل پیش نیاز توسعه اقتصادی هر کشور است. اما متأسفانه به این بخش در چند دهه اخیر چندان توجهی نشده است. با این حال ما نیاز توسعه در این بخش را به‌‌طور کامل احساس کردیم و خوشبختانه قدم‌های مؤثری برداشتیم.


مثلاً هوشمندسازی حمل و نقل در کشور به‌عنوان یک تصمیم کلان در شورای عالی ترابری به تصویب رسید. به هر حال اولویت ما در شرکت‌های حمل و نقل، تجهیز و هوشمند‌سازی است که در این راستا با توجه به سیاست خروج از بنگاه‌داری و عدم سرمایه‌گذاری جدید، سعی خواهیم کرد تا تمام دستگاه‌های موجود را به سیستم هوشمند حمل و نقل مجهز کنیم.


آنا: درخصوص شعار امسال که حمایت از تولیدات داخلی است، چه اقداماتی انجام دادید؟


آذروش: برنامه‌ریزی ما از ابتدای امسال بر مبنای نام‌گذاری سال توسط مقام معظم رهبری، حمایت از تولید داخل و کالای ایرانی بوده است. در همین راستا سیاست‌ها و خط مشی مجموعه «آتیه صبا» به شرکت‌های زیرمجموعه ابلاغ شده است. به‌طور مثال در خصوص کفش ملی، باید گفت که طراحی‌های منحصر به فردی بر اساس آرگونومی پای بازنشستگان جهت ارتقای سطح سلامت و ایمنی پاها انجام شده است که در این زمینه همکاری گسترده‌ای با مراکز آموزشی و دانشگاهی انجام گرفته است.


توسعه صادرات و برپایی نمایشگاه‌ها در کشورهای همسایه از جمله اقدامات دیگری است که انجام خواهد شد. به‌طور کلی، هدف ما بازگشت و احیای کفش ملی به روزهای اوج خود است که برای این منظور تنوع و کیفیت محصولات را بالا برده و به رقابت در بازارهای جهانی می‌اندیشیم.


آنا: در سال حمایت از کالای ایرانی، به نظر شما با چه راهکارهایی می‌توان از شرایط سخت اقتصادی عبور و به ایجاد اشتغال امیدوار بود؟


آذروش: به نظر می ‌رسد با داشتن آمادگی اقتصادی و حفظ سنگر تولید ملی می‌توان در برابر تحریم مقاومت کنیم. خب ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم که به معنای واقعی قهرمانان این نبرد تولیدکنندگان داخلی هستند. بنابراین باید بتوانیم در مدیریت تولید چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، انقلاب ایجاد کنیم. از طرفی باید توجه داشت که تحریم‌ها در عین حال فرصت مناسبی است تا اقتصادی بسازیم که با حمایت از کالای ایرانی و اشتغال مبتنی بر تولید، رضایت اجتماعی را با ایستادن بر روی پای خود به‌‌‌‌‌دست آوریم. بخش دیگر مشکلات اقتصاد ما مربوط به ساختار اقتصادی کشور است که باید برای جراحی آن زودتر اقدام کنیم. نظام جامع مالیاتی، اصلاح نظام بانکی و خروج دولت از بنگاه داری می‌تواند از جمله اقداماتی باشد که در جهت این اصلاح ساختار تأثیرگذار باشد.


علاوه بر این ما باید بتوانیم کیفیت کالای تولیدی خود را در سطح جهان ارتقا دهیم، چون قرار نیست با اعمال تحریم‌های آمریکا دور کشور خود دیوار بکشیم. از طرفی توجه به این نکته مهم است که بخش مهمی از اقتصاد هر کشور وابسته به تعامل با سایر کشورهاست. بنابراین باید بتوانیم از ظرفیت‌های صادراتی کشورهای همسایه بیشتر از این بهره ببریم.


آنا: در حال حاضر با چه چالش‌های جدی روبه‌‌رو هستید؟


آذروش: خب با توجه به شرایط اقتصادی کشور و فشار تحریم‌ها طبیعی است در روند واردات و صادارت با مشکل روبه‌رو شویم که این امر می‌تواند در فعالیت‌های ما نیز اثر‌گذار باشد.


بدون شک اقتصاد پویای کشورها وابسته به حضور در عرصه داد و ستد جهانی است. در هر حال، باید بنگاه‌های اقتصادی بتوانند قدرت تجاری خود را در کشورهای منطقه بالا ببرند. تحریم‌ها برای اقتصاد چیز تازه‌ای نیست، اما عکس‌العمل ما نسبت به آن نباید مانند گذشته باشد. مشکل اصلی در کشور قدرت چانه‌زنی تجار ما است. ما امکانات فراوانی داریم اما در عرضه و ارائه مشکل داریم. حتی بعد از برجام هم یکی از مشکلات همین عدم توانایی بهره‌گیری از فضای باز تجاری بود. این امر بیشتر از آنکه به دولت ربط داشته باشد، متوجه بخش خصوصی است که در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشد. از طرفی به‌طور کلی در داخل باید بتوانیم اعتماد عمومی را نسبت به حاکمیت بیشتر کنیم که برای این کار نیز مبارزه با فساد با همان قطعیتی که مقام معظم رهبری فرمودند باید پیگیری شود. افزایش اعتماد در مردم ما را در عبور از گردنه های سخت اقتصادی بیمه خواهد کرد.


انتهای پیام/4076/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب