دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1394 - 12:40

روایت نیویورک‌تایمز از اشتیاق اروپایی‌ها برای هجوم به بازار ایران

حدود سه هفته از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای گروه 1+5 می‌گذرد و این در حالی است که اروپایی‌ها تلاش خود برای بازگشت به بازار ایران را پیش از امضای توافق آغاز کرده بودند.
کد خبر : 30981

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارش خود در این زمینه آورده است: تاکنون چند کشور اروپایی در این زمینه تلاش کرده‌اند. از جمله آلمان که پنج روز پس از توافق یک هیئت سیاسی-اقتصادی به ایران فرستاد، پس از آن وزیر امور خارجه فرانسه به تهران رفت و این هفته نیز وزرای ایتالیایی به این کشور خواهند رفت. از سوی دیگر قرار است بازرگانان اروپایی نیز به زودی به ایران بروند.


با وجود این شتاب اروپایی‌ها برای ورود به بازار ایران، برخی تحلیلگران بر این باورند که آمریکا در این زمینه در حال از دست دادن نقش خود به عنوان بازیگر اصلی اقتصادی در عرصه بین‌المللی است. زیرا توافق هسته‌ای قرار است بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو کند و بخش عمده‌ای از تحریم‌ها در زمینه‌های مختلف باقی خواهد ماند.


این در حالی است که اروپایی‌ها برای برقراری روابط تجاری با ایران محدودیت‌های بسیار کمتری دارند و در این حال تمایلی بسیار کمتر برای بازگرداندن تحریم‌ها در صورت نقض احتمالی توافق از سوی ایران. علاوه بر این بازار ایران بدون شک یکی از دلایل اصلی همراهی اروپا با مذاکرات و حمایت آنان از توافق هسته‌ای محسوب می‌شود. به طوری که بسیاری از مقامات دولتی و تجار اروپایی و آمریکایی بازار ایران را اغواکننده خوانده‌اند.


این مسائل همگی در شرایطی رخ می‌دهد که هنوز لغو تحریم‌ها آغاز نشده و شش ماه تا زمان اجرایی شدن توافق باقی مانده است. با وجود این اروپایی‌ها تصمیم گرفته‌اند ریسک این مسئله را بپذیرند و برای بازگشت به بازار ایران فعالیت خود را آغاز کنند. آنان در این زمینه از آمریکا پیش افتاده‌اند، زیرا کشورهای اروپایی در طول چهار دهه گذشته برخلاف آمریکا روابط خود با تهران را حفظ کرده‌اند.


برای اروپایی‌ها توافق هسته‌ای باعث باز شدن بازاری با جمعیتی بالغ بر 75 میلیون نفر می‌شود. پیش از آغاز تحریم‌ها مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا بسیار بالا بود و اروپا 17 میلیارد یورو از ایران کالا وارد می‌کرد و 1.5 میلیارد یورو نیز از کالاهای خود به این کشور صادر می‌کرد. در واقع بر اساس نظر کارشناسان اروپا وظایف خود درباره بازگشت به بازار ایران را انجام داده و اکنون دیگر مانع دیپلماتیکی برای این موضوع وجود ندارد.


به همین دلیل است که آمریکایی‌ها به واسطه باقی ماندن بخش عمده‌ای از تحریم‌های این کشور علیه ایران، توان برقراری رابطه تجاری با تهران را ندارند و به همین دلیل انتظار می‌رود تجار آمریکایی برای لغو این تحریم‌ها به دولت این کشور فشار بیشتری وارد کنند تا در رقابت با اروپایی‌ها عقب نمانند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته