دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 شهريور 1397 - 09:29
علم و فناوری به وسعت ایران-۱۱؛

گرفتن نبض بازار ۳ کشور همسایه؛ هدف پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی در افق آرمانی خود در ۱۰ سال آینده، مجموعه دارای مرجعیت فناوری در استان آذربایجان غربی، جنوب شرق ترکیه و شمال شرق عراق در حوزه تجارت و بازرگانی بین‌المللی می‌شود.
کد خبر : 309797

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تعداد گزارش‌های پرونده علم و فناوری به وسعت ایران دو رقمی شد و


همین موضوع نشان از این دارد که پارک‌های علم و فناوری در کشور توانستند فعالیت چشمگیری داشته باشند به گونه‌ای که نمی‌توان در یک گزارش به معرفی همه دستاوردها و عملکرد این پارک‌ها پرداخت.


تاکنون به شمال، جنوب، شرق و غرب کشور سفر کردیم و با برخی از پارک‌های علم و فناوری آشنا شدیم. این بار به استانی در گوشه‌ای‌ترین نقطه ایران سفر می‌کنیم.


استانی که روزی به‌واسطه دریاچه زیبا و جذابش یکی از مقصدهای سفر گردشگران به شمار می‌آمد اما امروز با خشک شدن دریاچه ارومیه، این مکان به‌جایی برای آفرود تبدیل شده است.


پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی فلسفه وجودی خود را بسترسازی برای تولید ثروت از طریق علم و فناوری می‌داند. این نهاد به‌عنوان یکی از ارکان مهم شکل‌گیری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تلاش می‌کند تا با استفاده از موقعیت ممتاز هم‌جواری با سه کشور آسیایی و اروپایی و دارا بودن هفت مرز رسمی در سطح کشور، به حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های مبتنی بر دانایی و خلاقیت و جذب سرمایه‌گذار پرداخته و زمینه تجاری‌سازی و بازاریابی ایده‌های نوآورانه و فناورانه را فراهم ساخته و نقش کلیدی برای کمک به حضور فعال این شرکت‌ها در سطوح ملی و بین‌المللی داشته باشد.


شرکت‌های پژوهشی فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری به استناد ماده ۹ قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، می‌توانند از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیت‌های مالیاتی و عوارض سرمایه‌گذاری خارجی و مبادلات مالی بین‌المللی و تسهیل ارتباط با مؤسسات تحقیقاتی و مطالعاتی دانشگاه، استفاده از امکانات و زیرساخت‌های مشترک و کاهش هزینه‌ها، بهره‌برداری از ارتباطات ایجادشده با سازمان‌ها، تسهیل ارتباط با نیروهای متخصص و جوان دانشگاهی و تأمین نیروی کار و استفاده از مزایای هم‌جواری واحدهای فناوری با یکدیگر برخوردار شوند.


امکان استفاده از سمینارها و کارگاه‌های آموزشی، پیدا کردن یک وجهه اعتباری جدید در قالب حضور در پارک علم و فناوری جهت توسعه بازار، پشتیبانی دولت و دستگاه‌های متولی از شرکت‌ها جهت توسعه فعالیت‌های خود، افزایش ضریب امتیاز فنی شرکت در مناقصات، استفاده از پارک در انعقاد قرارداد با سایر نهادهای دولتی، حمایت از ثبت اختراعات داخلی و خارجی حمایت از ثبت علامت تجاری داخلی و خارجی از دیگر امکانات این پارک است.


همچنین، پارک علم و فناوری آذربایجان غربی امکاناتی نظیر حمایت در تهیه طرح توجیهی، حمایت از اخذ استانداردهای ملی و بین‌المللی، حمایت از کارآموزی دانشجویان در شرکت‌های مستقر، بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای، حمایت از انجام پایان‌نامه دانشجویان مرتبط با حوزه‌های تخصصی شرکت‌های مستقر، حمایت از حضور در تورهای فناوری، حمایت از حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و خدمات آموزشی را ارائه می‌کند.


زمینه‌های اصلی فعالیت پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، بر مبنای اسناد بالادستی و پتانسیل‌های موجود در استان شامل تجارت و بازرگانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیک، کشاورزی، اکوتوریسم منابع طبیعی و محیط‌زیست، تولید و اتوماسیون و معدن است.


پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی در افق آرمانی خود در 10 سال آینده، مجموعه‌ای دارای مرجعیت فناوری در استان آذربایجان غربی، جنوب شرق ترکیه و شمال شرق عراق در حوزه تجارت و بازرگانی بین‌المللی می‌شود و کانون اصلی شبکه ارتباطی صادرات هر نوع محصول دانش‌بنیان کشور با کشورهای هم‌جوار ترکیه و عراق و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع خواهد شد و همچنین می‌تواند به‌عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای عمل کرده و سهم قابل‌توجه و فزاینده‌ای در تولید ناخالص داخلی استان داشته باشد.


در گزارش بعدی به بررسی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی می‌پردازیم.


انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته