دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 شهريور 1397 - 06:16
کارشناس بسکتبال در گفتگو با آنا:

طلای بسکتبال را سرمربی تیم از ایران گرفت

کارشناس بسکتبال گفت: اشتباه‌های سرمربی تیم ملی بسکتبال باعث شد تا مدال طلای بازی‌های آسیایی جاکارتا را به دست نیاوریم.
کد خبر : 309777

افشین رضاپور در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص صحبت‌هایی که مهران شاهین‌طبع در خصوص نایب قهرمانی تیم ملی بسکتبال در بازی‌‌های آسیایی انجام داده بود، گفت: تیم ملی بسکتبال که به چین در جاکارتا باخت، 100 درصد از لحاظ هدایت دچار مشکل بود. در زمان بازی با تیم چین اشتباه‌های زیادی صورت گرفت. به‌خصوص در نیمه دوم مدیریت خوبی را بر روی ملی ندیدیم و اشتباه‌های رگباری سرمربی تیم ملی باعث این شکست شد و فرصتی خوب را برای کسب مدال طلا از دست دادیم.


وی ادامه داد: حضور در دیدار فینال بازی‌های آسیایی برای تیم ملی بسکتبال ایران که بسیار باتجربه بود، در مقابل چینی که تیمی جوان را به مسابقه‌ها فرستاده بود، کمترین انتظاری بود که جامعه بسکتبال می‌توانست از ملی‌پوشان بسکتبال داشته باشد. همه به دنبال آن بودند که مدال طلا به دست آید، مدال طلایی که به افتخارات بسکتبال ایران اضافه نشد و عامل آن هم اشتباه‌های مسلسل‌وار سرمربی تیم ملی بود.


کارشناس بسکتبال افزود: موضوع بعدی تحلیل کیفی بازی‌های آسیایی است. به جای آنکه مشکلات را بیان کنیم با یکسری کلّی‌گویی‌ها اذهان جامعه را منحرف می‌کنیم. این کلّی‌گویی‌ها ناشی از این است که در پنج سال اخیر شاهین‌طبع، چه در تیم‌های باشگاهی و چه در تیم ملی همه امکانات بسکتبال ایران را در اختیار داشته است. در ادامه کلّی‌گویی‌ها به جای آنکه ضعف تیم را بیان کنیم، می‌آییم یقه منتقدان را می‌گیریم.


وی افزود: محمد جمشیدی ستاره تیم ملی بسکتبال کشورمان در بازی‌های سال گذشته در کاپ آسیای لبنان بود، سطح این رقابت‌ها به مراتب بالاتر از بازی‌های آسیایی جاکارتا بود. مسابقه‌هایی که استرالیا و نیوزلند هم در آن حضور داشتند. در این دوره از رقابت‌های بازی‌های آسیایی محمد جمشیدی اصلاً بازی خوبی نداشت، چرا محمد جمشیدی در عرض کمتر از یکسال دچار چنین افتی شده است؟ به این مسئله اشاره شده که نیمکت تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی قوی نبود، به نظر من نیمکت تیم ما خیلی هم خوب بود ما نتوانستیم از این بازیکنان در پنجره‌های جام‌ جهانی و آسیایی به درستی استفاده کنیم.


رضاپور خاطرنشان کرد: محمد حسن‌زاده بر اثر مصدومیت ارسلان کاظمی به ترکیب تیم ملی راه پیدا کرد، یعنی سرمربی تیم ملی بر اثر حادثه و تصادف از حسن‌زاده که بهترین بازیکن ما در بازی‌های آسیایی بود، استفاده کرد. این‌ها مشکلات بسکتبال تیم ملی کشورمان است که سرمربی تیم ملی باید توضیح بدهد، چرا برخی بازیکنان خوب ما افت کردند و برنامه‌ای برای استفاده از نفراتی چون حسن‌زاده نداشتیم؟


وی یادآور شد: در صحبت‌های آقای شاهین‌طبع اشاره به 18 سال پیش شده و راجع‌‌ به سعید ارمغانی و سعید فتحی حرف زده شد. تا آنجایی که من به‌خاطر دارم، این افراد کارهای بزرگی برای بسکتبال ایران انجام دادند که همواره مورد انتقاد شاهین‌طبع بودند. آخرین باری که سرمربی تیم ملی با من صحبت کرد، نظر دیگری در خصوص سعید فتحی داشت. بیان کردن چنین مسائل و حرف‌هایی در این برهه به دلیل این است که شاهین‌طبع می‌خواهد چهره‌ای جدید از خود بسازد، چهره‌ای که ظاهری است. چرا تا الان چنین صحبت‌هایی مطرح نمی‌شده است؟ چرا مشاوره و کمکی از امثال این افرادی که نام برده شده گرفته نشده است؟ سعید فتحی دو سال است که در کانادا زندگی می‌کند، چرا پس از باخت تیم ملی به دنبال چهره جدید هستیم و این نام‌ها را خرج می‌کنیم؟ چرا در این سال‌ها استفاده‌ای از این افراد نشده است؟ مگر شاهین‌طبع سرمربی و کمک مربی تیم ملی بسکتبال نبود؟


کارشناس بسکتبال افزود: بحث بعدی این است که من احساس می‌کنم، سرمربی یک تیم در وهله اول باید به کارهای فنی تیمش برسد. سرمربی تیم ملی بسکتبال در جایگاه حاکم شرع نیست اما به نظر می‌رسد او قصد دارد، عده‌ای از مفسدین بسکتبال را مفسدین اقتصادی معرفی کند. اگر افرادی را می‌شناسد ما آماده هستیم تا نام این افراد مفسد این ورزش را بشنویم. برای پاکسازی جامعه بسکتبال نیاز است که افراد خطاکار معرفی شوند.


رضاپور تأکید کرد: من این تصور را دارم که سرمربی تیم ملی آن‌قدر که فکر و ذهنش معطوف به موارد دیگری بوده به تیم خودش فکر نکرده است. خیلی از صحبت‌های شاهین‌طبع را من قصه‌سرایی می‌دانم، بهتر بود تمرکز وی روی تیم ملی قرار می‌گرفت، به نظرم اگر این اتفاق می‌افتاد مدال طلای بازی‌های آسیایی جاکارتا به دست‌مان می‌آمد. به نظرم اصلاً نیازی نیست که سرمربی تیم ملی در مقام پاسخگویی به تمام منتقدان برآید، من این شیوه را پیش از این از سوی سرمربی سابق فدراسیون بسکتبال دیده بودم. توصیه می‌کنم به آقای شاهین‌طبع که فکرش و ذهنش را در اختیار تیمش قرار دهد تا نتیجه بسیار خوبی بگیرد.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته