خودرو غیراستاندارد؛ یکی از متهمان افزایش مصرف سوخت
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، صدای زنگ هشدار مصرف انواع سوخت توجهها را به سوی دلایل این موضوع جلب شده است.
بر اساس برخی گزارشها، حجم مصرف در مرداد امسال با رشدی چشمگیر به مرز 100 میلیون لیتر رسید.
از ابتدای امسال تا پایان تیر به طور میانگین روزانه 86.8 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 9.6 درصدی را نشان میدهد.
بیشترین مصرف بنزین کل کشور در سیویکم تیر رکورد بیسابقه 121 میلیون و 800 هزار لیتر را شکست.
روند افزایش مصرف بنزین و سوخت در کشور به اندازهای است که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر هیأت دولت با ایشان بدان اشاره کردهاند.
رهبر معظم انقلاب نیز در نشست اخیر با هیأت دولت، مصرف بیش از 100 میلیون لیتر بنزین در روز را نمونهای از استفاده بد از ظرفیتها و منابع داخلی خواندند و فرمودند: «وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راههای کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند.»
ایشان بد استفاده کردن از ظرفیتها و منابع داخلی را از دیگر مشکلات موجود در بحث مدیریت اقتصادی خواندند و پرسیدند: «ایران که جزو بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد کند؟ در حالی که میتوان با ساخت پالایشگاه و تولید و حتی صدور فرآوردههای نفتی از نعمت بزرگ ذخایر نفتی، استفاده صحیح کرد.»
درباره دلایل افزایش مصرف بنزین، از عوامل مختلفی نام برده میشود که از مهمترین آنها میتوان به قیمت پایین، نوسان نرخ ارز در ماههای اخیر، افزایش قاچاق و تردد خودروهای بیکیفیت اشاره کرد که در رفع آنها نهادها و دستگاههای مختلف دخالت دارند که لازم است به آن توجهی ویژه شود.
بر اساس نظر کارشناسان خودروهای بیکیفیت داخلی از متهمان اصلی مصرف بالای سوخت در کشور است که به دلیل فناوری پایین، علاوه بر آلایندگی زیاد، سوخت زیادی مصرف میکنند.
** مصرف 304 میلیون بشکه معادل نفت خام در بخش حملونقل
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت درباره عوامل افزایش مصرف سوخت در کشور گفت: در سال 1394 مصرف نهایی انرژی در کشور معادل یک میلیارد و 264 میلیون بشکه معادل نفت خام بود که 304 میلیون بشکه از آن در بخش حملونقل مصرف شده است.
مریم مهدینژاد افزود: 47 درصد سوخت مصرفی در بخش حملونقل به بنزین و 35 درصد به گازوئیل اختصاص داشته است.
مهدینژاد اضافه کرد: از 304 میلیون بشکه معادل نفت خام مصرفی حدود 258 میلیون بشکه به فرآوردههای نفتی و بقیه به سی.ان.جی (گاز طبیعی فشرده) و سایر انواع سوخت مربوط بوده است.
** مصرف بالا با وجود سرانه پایین مالکیت خودرو
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل با بیان اینکه روند مصرف بنزین در بخش حملونقل تابع مصرف سوخت خودروهاست، گفت: هم اکنون مصرف سوخت خودروها در کشور بسیار بالاست، در حالی که سرانه مالکیت خودرو در ایران نسبت به سایر مناطق در حد پایین قرار دارد.
مهدینژاد یادآور شد: در ایران به ازای هر یک هزار نفر 200 دستگاه خودرو وجود دارد؛ در حالی که این سرانه در امریکا 797 و در ایتالیا 679 است.
وی گفت: علاوه بر سرانه پایین، ناوگان خودرویی ایران نیز فرسوده است؛ بهطوری که 900 هزار دستگاه خودرو فرسوده سبک در کشور تردد میکنند.
به گفته وی، مجموع خودروهای سبک کشور 16 میلیون و 100 هزار دستگاه برآورد شده است.
** میانگین 7.7 لیتری مصرف سوخت خودروهای داخلی
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل به مصرف بالای سوخت در خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: بیشتر خودروهای داخلی به دلیل کیفیت پایین، دارای آلودگی زیاد و مصرف بالای سوخت است؛ بهطوری که در سال 1396 میانگین مصرف سوخت خودروهای کشور 7.7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بود.
مهدینژاد اضافه کرد: در اتحادیه اروپا در سال 2015 میانگین مصرف سوخت 5.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بوده که قرار است در سال 2020 به 4.1 دهم لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یابد.
وی ادامه داد: مشکل دیگر خودروهای ما «پایداری پایین» آنهاست، یعنی اینکه پس از ورود به ناوگان جاده ای به سرعت و به راحتی مصرف سوخت آنها از حالت عادی خارج شده و بالا میرود.
** سهم تفاوت فرهنگی ایران و اروپا در افزایش مصرف سوخت
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل افزود: مشکل دیگری که باعث بالا رفتن میزان مصرف سوخت خودروها در کشور شده پیمایش بالای آنهاست که نسبت به میانگین جهانی در حد بالایی قرار دارد.
مهدینژاد افزود: میانگین سالانه پیمایش خودروها در کشور 20 تا 22 هزار کیلومتر است در حالی که در کشورهای مختلف اروپایی بین هشت هزار تا 13 هزار کیلومتر قرار دارد.
«یکی از علتهای پیمایش بالای خودروهای کشور، مربوط به تفاوت فرهنگ استفاده از خودروهاست. به عنوان مثال، در کشورهای اروپایی برای سفرهای درون شهری از حملونقل عمومی استفاده میکنند و استفاده از خودروهای شخصی را به مسافرتهای آخر هفته اختصاص میدهند اما در فرهنگ ما استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین جذابیت دارد».
مهدینژاد ادامه داد: علاوه بر فرهنگسازی، برای کاهش مصرف سوخت توسط خودروهای داخلی باید به توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی نیز توجه شده و آن را تقویت کنیم.
** تردد موتورسیکلتهای فرسوده
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل عامل دیگر مصرف بالای سوخت در کشور را مربوط به استاندارد پایین موتورسیکلتها دانست و افزود: بر اساس گزارش پلیس راهور تا پارسال11 میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور شماره گذاری شد.
وی یادآور شد: البته بررسیها نشان میدهد تعداد زیادی موتورسیکلت بدون آنکه شماره گذاری شده باشد در مناطق حاشیه ای کشور تردد دارد که بخش عمده آنها فرسوده است.
** لزوم جریمه مالی سنگین برای خودروهای پر مصرف
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل با انتقاد از سطح پایین فناوری خودروهای داخلی گفت: فناوری در کاهش مصرف سوخت و پایین آوردن آلایندگی خودروها اهمیت زیادی دارد.
مهدینژاد افزود: در سایر کشورها تلاش میشود از طریق وضع جرایم مالی مختلف، مصرف سوخت خودروها را کاهش دهند؛ به طوری که در برخی کشورها جریمه خودروهای آلاینده به حدی سنگین است که تردد با آنها صرفه اقتصادی ندارد.
وی از تدوین استانداردهای مصرف سوخت خودرو در کشور خبر داد و گفت: ما برای خودروها نیز مانند لوازم برقی و خانگی، برچسب مصرف انرژی تعریف کردهایم که مرحله اول آن از سال 1394 اجرا شده است.
این مسئول با بیان اینکه مرحله دوم این طرح از اول تیر 1397 آغاز شده است، افزود: در مرحله دوم، استانداردهای مصرف سوخت سختگیرانهتر شده بهطوری که یک خودرو که در مرحله اول، دارای برچسب انرژی آ (A) بود در مرحله دوم نتوانست این برچسب را اخذ کند و یک رتبه افت کرد.
مهدینژاد با بیان این که رده بندی برچسب خودرو از آ تا جی است، اضافه کرد: هیچ خودرویی نتوانسته است در مرحله دوم برچسب ای مصرف انرژی را دریافت کند.
وی بیان داشت: همچنین هشت محصول از 6 کارخانه تولید کننده خودرو در کشور نتوانستهاند هیچ یک از استانداردهای A تا G مصرف سوخت را کسب کنند و به طور کلی فاقد استاندارد مصرف سوخت هستند.
** نیمی از خودروهای کشور در آستانه سلب برچسب انرژی
مهدینژاد ادامه داد: مرحله جدید اعطای برچسبهای انرژی به خودروها 2 سال دیگر انجام میشود بنابراین خودروسازان 2 سال وقت دارند تا کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت را افزایش دهند.
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل با بیان این که مرحله آتی اعطای برچسب انرژی سختگیرانهتر میشود، هشدار داد: با توجه به شرایط فعلی اگر خودروسازان اقدامی برای بهبود کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت انجام ندهند در 2 سال آینده حدود نیمی از خودروهای تولیدی کشور قادر به دریافت هیچ نوع از برچسب انرژی نخواهند بود.
«در کشورهای مختلف تلاش میکنند از طریق سیاستهای تنبیهی مانع استفاده از خودروهای پرمصرف و آلاینده شوند».
رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حملونقل اضافه کرد: بر این اساس حتی اتحادیه اروپا اگر خودرویی مورد پسند بازار واقع شود جلو تولید آن را نمیگیرد اما چنان جرایم سنگینی را برای تردد آن وضع میکند که استفاده از آنها برای مصرفکننده و همچنین تولید کننده صرفه اقتصادی نداشته باشد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/4028
انتهای پیام/