دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1397 - 06:06
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با آنا:

وزارت صنایع نظارت بیشتری بر گمرک‌ داشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عدم اطلاع از قوانین و به‌هم‌ریختگی در گمرک‌ها از مهمترین موانع صادرات است.
کد خبر : 309503

کاظم دلخوش‌اباتری در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه مسائل مختلفی موجب بروز نوسان‌های ارز شده است، اظهار کرد: نقدینگی جامعه از دولت قبل، رو به افزایش بوده و ساماندهی بازار را با مشکل مواجه کرده است.


وی با اشاره به اینکه نقدینگی در دولت قبل 10 برابر و از 60هزار میلیارد تومان به 600 هزار میلیارد تومان رسید، تصریح کرد: امروز این نقدینگی از 600 هزار میلیارد به 1600 هزار میلیارد تومان رسیده است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: مشکلات استقراض دولت از بانک‌ها و عدم استقلال بانک مرکزی هم از عوامل اختلال در بازار ارز هستند.


دلخوش با اشاره به اینکه سعی دولت برای کاهش تورم، بدون توجه به رکود و نقدینگی، مانند آن است که فنری را در حالت فشرده نگه‌داریم، گفت: موضوع آغاز تحریم‌ها هم توانست اثر خود را در بازار بگذارد و مشکلات خاصی ایجاد کرد.


وی تصریح کرد: دولت باید برای بالا بردن توان مالی بانک مرکزی کاری انجام دهد.


نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار ثانویه نتوانست آنگونه که باید راهگشا باشد و خود در بخش‌هایی ایجاد مشکل کرده است، گفت: صادر کنندگان برای ترخیص کالا در گمرک دچار مشکل هستند و از کالاهایی که در کشور نیست و باید وارد شود جلوگیری می‌کند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: از صادرات کالاهایی مانند چای که در ماده 23 احکام دائمی آمده که صادراتش بلامانع است، جلوگیری می‌شود.


وی اضافه کرد: دولت بخشنامه کرده و از صادرات محصولات کشاورزی که بازار هدفش را در جامعه بین‌الملل شناسایی کرده جلوگیری می‌کند و با این روش، سیستم کاری صنعتگر و کشاورز را به‌هم می‌ریزند.


دلخوش عدم اطلاع از قوانین و به‌هم‌ریختگی در گمرک‌ها را از مهمترین موانع صادرات برشمرد و گفت: وزارت صنایع باید نظارت بیشتری بر کار گمرک‌ انجام دهد؛ چراکه گمرک‌ها موانع زیادی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کنند.


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب