دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1397 - 12:38
سخنگوی قوه قضائیه در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران؛

493 میلیارد تومان بیشتر در پرونده 3000 میلیاردی به بیت‌المال بازگشت

سخنگوی قوه قضائیه گفت: 493 میلیارد تومان بیشتر در پرونده 3000 میلیاردی به بیت‌المال بازگشت.
کد خبر : 309486

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به حوادث و ترورهای صورت‌گرفته در ماه شهریور اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب اسلامی، عبرت‌های زیادی را شاهد هستیم و ماه شهریور یکی از ماه‌های عبرت‌آموز قابل توجه است. در این ماه شیطنت‌هایی از سوی شیطان بزرگ به چشم می‌خورد اما در مقابل آن صبر و مقاومت ملت عزیزمان این شیطنت‌ها را خنثی کرده است.


وی ادامه داد: در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی بودیم که رژیم پهلوی به‌دستور اربابش، انسان‌های بدون سلاح را در میدان ژاله سابق به شهادت رساند تا مردم را از راه و اهداف والا مأیوس کند.


سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: مدت کوتاهی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که رژیم بعث جنگ تحمیلی را آغاز کرد و در آن مقطع دستگاه‌های حکومتی سامان نیافته بودند. همچنین پس از گذشت مدتی منافقین و بنی‌صدر مخلوع با استکبار هم‌دست شدند و در هشتم شهریور 1360 رئیس‌جمهور منتخب مردم و نخست‌وزیر ایران را به شهادت رساندند و در دنیا این یک حادثه کم‌نظیر است که به‌وسیله ترور و به شهادت رساندن رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر یک کشور، بخواهند مردم را از رسیدن به اهداف مقدس خود منصرف سازند.


محسنی‌اژه‌ای افزود: ده‌ها اقدام ضدامنیتی و ترور در همین ماه شهریور اتفاق می‌افتاد و دشمن می‌توانست با استفاده از هرکدام از این جنایت‌ها که بر کشور تحمیل کرده است، امنیت کشور را به تلاطم بیندازد.


سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه امروز مردم عزیزمان با مشکل‌های سنگین معیشتی مواجه هستند، گفت: یکی از ‌علت‌های این مشکل‌ها به‌خاطر تحریم‌های ظالمانه‌ای است که آمریکا سال‌هاست به این ملت تحمیل کرده و در سال‌های اخیر تشدید شده‌اند. یکی دیگر از علل مشکل‌های اقتصادی امروز کشور، عملیات روانی و فضاسازی رسانه‌ای دشمن است که در این حوزه دادن آدرس غلط و سیاه‌نمایی توسط دشمن انجام می‌شود.


وی با بیان این پرسش که آیا همه مشکل‌ها از ناحیه دشمن، تحریم و فضاسازی اوست، تصریح کرد: خیر این‌ چنین نیست؛ زیرا علت اصلی از جانب سوءتدبیر و سوءمدیریت است و علت دیگر وجود فساد اقتصادی از سوی افراد سودجو و فرصت‌طلب است.


محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: عامل دیگر بحران اقتصادی علاوه بر وجود افراد فاسد و سودجو، وجود خیانت است و این دو با یک‌دیگر هم‌پوشانی دارند. همچنین کم‌کاری و بی‌انگیزگی برخی مدیران در رده‌های مختلف را هم باید به این عوامل افزود، امروز کشور نیازمند مدیران جهادی، با جسارت و با انگیزه است.


معاون اول قوه قضائیه با بیان این مطلب که در هر رده‌ای و در هر قوایی ممکن است افراد و مدیران کم‌کار وجود داشته باشند، گفت: عامل دیگر این مشکل‌ها به عدم اعتمادبه‌نفس میان برخی مدیران باز می‌گردد و در شرایط نبود اعتمادبه‌نفس، نگاه به بیگانه تقویت می‌شود.


سخنگوی قوه قضائیه با طرح این پرسش که آیا برای حل مشکل‌های موجود با یک راه‌حل می‌توان آن‌ را حل کرد، گفت: به‌نظر می‌رسد چنین نیست. در مقابل تحریم باید کار بایسته در مقابل تحریم صورت گیرد. در مقابله با عملیات رسانه‌ای و فضاسازی روانی دشمن، نیازمند راهکار مختص خودش هستیم. مدیران کم‌انگیزه و کم‌تحرک و سوءتدبیرها راهکار خودش را می‌طلبد. اصلاح انسان‌های سست‌‌ایمان و بدون اعتماد به‌ نفس نیاز به ساز و کار خاص دارد. مبارزه با فساد و مبارزه محتکران و مبارزه با گران‌فروشان راهکار خودش را دارد و نمی‌توانیم همه این‌ها را فقط با یک راه‌حل برطرف سازیم.


وی افزود: امروز بعضی‌ها آدرس غلط می‌دهند هم در مورد درد و هم در مورد درمان. وقتی می‌پرسند چرا مشکل اقتصادی هست؟ فوری آدرس غلط می‌دهند و می‌پرسیم مانع رفع مشکل اقتصادی چیست؟ آدرس غلط می‌دهند. شما دارید مشاهده می‌کنید که چه کسانی این حرف‌ها را مطرح می‌کنند؛ از بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، ایالات متحده و یا رژیم صهیونیستی انتظار می‌رود که این سخنان را مطرح کنند و به‌دلیل ماهیت دشمنی آن‌ها با ما این معلوم است. متأسفانه برخی از قلم‌به‌دستان مزدور در فضای مجازی نسخه‌ای را دارند برای کشور می‌پیچند که مدعی هم می‌شوند، می‌گویند فقط یک‌ راه برای حل بحران اقتصادی وجود دارد و این است که تسلیم شوید و با آمریکا مذاکره کنید و این‌ را نسخه درد کشور می‌دانند.


محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: این افراد می‌گویند که چه نیازی است که اقتدار داشته باشیم ما هم مثل مصر که بیش از 30 سال تسلیم شده، برویم تسلیم شویم اما اول پاسخ دهند که بعد از 30 سال تسلیم شدن، امروز مبارک، محمد مرسی، قذافی و صدام کجا هستند. مگر این‌ها سر تسلیم فرود نیاورند؟ مقاومت جمهوری اسلامی، تجربه و تاریخ زنده کشور است.


معاون اول قوه قضائیه با طرح این پرسش که امروز وظیفه قوه قضائیه چیست؟ گفت: وظیفه قوه قضائیه حسب وظیفه قانون اساسی، حسب خون شهدا و حسب وظیفه شرعی این است که با درایت در برابر هر مفسد و هر خائنی بایستد.


سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: امروز می‌پرسند آیا قوه قضائیه ایستاده است؟ آیا قوه قضائیه همین کار را می‌کند؟ من در این‌جا می‌گویم تلاش مدیران قوه قضائیه بر این است که با همه توان و با وجود برخی محدودیت‌ها مثل محدودیت تعداد قاضی و بودجه‌ای در مقابل همه مفسدان و دانه‌درشت‌ها برخورد کنند.


وی افزود: وظیفه همه ماست که به قانون عمل کنیم و اگر قانون ضعفی دارد باید برطرف شود اما نمی‌توانیم قانونی را که مصوب مجلس و در شورای نگهبان تأیید شده، با تصور اینکه این کار کاری انقلابی است، زیرپا بگذاریم.


محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: چند روز پیش در خدمت حدود 50 نفر از نمایندگان مجلس بودم و یکی از آقایان فرمود که باید قوه قضائیه مثل مرحوم خلخالی در اول انقلاب عمل کند و در پاسخ به او گفتم این عملی را که می‌گویید با قانون انجام دهیم یا بی‌قانون؟ پاسخ داد با قانون و من گفتم این قانون را شما وضع می‌کنید و به ما سپردید و قانون این است و از شما خواهش می‌کنم کمک کنید تا قانون را اصلاح کنیم.


وی افزود: من از اتاق بازرگانی و مجموعه‌های بخش خصوص درخواست کردم در کنار برخورد با مفسدان باید حواسمان باشد که چگونه با مفسد رفتار کنیم و به مجموعه‌ای که تعداد قابل توجهی کارگر دارد، آسیب وارد نشود.


سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: فرض کنید فردی به‌نام بابک زنجانی بازداشت می‌شود و شرکت هواپیمایی دارد و چندین شرکت خارجی دیگر دارد و می‌خواهم بپرسم آیا قوه قضائیه پس از بازداشت این فرد مفسد می‌تواند به‌تنهایی شرکت هواپیمایی اداره کند؟ یا یک پروژه نیمه‌تمام را به‌تنهایی تمام بکند؟ و یا یک کارخانه‌ای که هزار یا چند صد کارگر دارد را به‌تنهایی اداره بکند؟ هرچند برای ما ساده است که یک فرد مفسد را دستگیر کنیم و بگوییم که دیگر با بقیه مسائل کاری نداریم و فقط به اتهام او رسیدگی کنیم اما این به نفع کشور و به‌نفع اشتغال نیست و از دولت و از همه نهادها کمک می‌خواهیم تا بتوانیم این مشکل‌ها به‌وجود نیاید.


وی ادامه داد: اگر مشخص نشود میزان خسارت وارده به مردم و بیت‌المال از سوی شخص مفسد، چه میزان بوده است در مجازات او در رد مال و مجازات نقدی تأثیر دارد و از طرف دیگر گاهی اوقات وصول نمی‌شود و ناچار هستیم این موارد را لحاظ کنیم و این موضوع زمان‌بر است. این‌که عده‌ای می‌گویند چرا فلان شخص را بازداشت کردید اما محاکمه نمی‌شود؟ باید پاسخ دهم بررسی فسادها و اموال شخص مفسد گاهی اوقات از توان قوه قضائیه خارج است و نمی‌توانیم به‌تنهایی این کار را انجام دهیم.


محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: در مورد بعضی پرونده‌ها مردم می‌گویند که «خورند و بردند» و من در این‌جا می‌گویم در خصوص پرونده 3 هزار میلیارد تومانی، زمانی‌که مفسد این پرونده دستگیر شد، میزان بدهی‌ای که داشت و باقی مانده بود 2 هزار و 855 میلیارد تومان بود و کل این مبلغ به بیت‌المال بازگشت و از شخص مه‌آفرید 643 میلیارد تومان جزای نقدی گرفته شد و از متهم ردیف اول بیش از آن 3 هزار میلیارد تومانی بازگشت و دو نفر این پرونده اعدام شدند. در اقسام پرونده‌های قوه‌ قضائیه شهردار، اعضای شورای شهر و چندین معاون اول رئیس‌جمهور، چندین وزیر و چندین آقازاده و صاحب چندین عناوین بزرگ اجتماعی محکوم هستند و خواهش می‌کنم آدرس غلط در این موارد ندهید و مردم را به اشتباه نیندازید.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته