اجرای «خسیس» مانع همکاری محباهری شد
مریم کاظمی در گفتگو با خبرنگار تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا در خصوص عدم حضور حسین محباهری در نمایش «رویای شب تابستان» گفت: تنها به دلیل همزمان شدن تمرینات «رویای شب تابستان» با نمایش «خسیس» و نقش سنگین و مداوم هارپاگون، حسین محباهری نتوانست در تمرینات نمایش «رویای شب تابستان» حضور داشته باشد بنابراین از شخص دیگری برای ایفای نقش وی بهره بردیم. امیدوارم در اجراهای آینده این نمایش در جایی دیگر و زمانی دیگر روی صحنه رود و بتوانیم محباهری را کنار گروه داشته باشیم.
وی درباره پروسه تولید این اثر تشریح کرد: این نمایش «رویای شب تابستان» حاصل پروژه آموزشی تئاتر است که برای هنرجویان علاقهمند در سطح شهرستانهای استان تهران برگزار شد و پس از طراحی به اجرا در آمد. شروع این دوره آموزشی با هنرجویان شهرستان ورامین بود ولی بعد از انتقال پروژه به تهران، از سایر شهرستانهای استان تهران، افرادی به تیم اجرایی تزریق شدند و گروه فعلی شکل گرفت.
کارگردان «رویای شب تابستان» با بیان اینکه مفاهیم انتزاعی موجب توجه بیشتر بر جنبه تئاتر فیزیکال و صحنهپردازی شده گفت: نمایش «رویای شب تابستان» از سری کمدیهای شکسپیر است که اجرای آن گروهها را به چالش و پیچیدگیهایی میکشاند.
کاظمی بیان کرد: موضوع تماتیک عشق، دوست داشتن و تأثیر جادو به معنای سحرانگیز بودن در کنار ماهیت عشق و رویا، مفاهیم انتزاعی و غیرملموسی با خود دارد که تصویرسازیها، بازیها و صحنه را به مخاطره میاندازد، به همین دلیل در اکثر اجراهایی که از این نمایش حتی در خارج از کشور انجام شده یک جنبه بر جنبه دیگر سوارشده و کارگردان مجبور شده زود تصمیم بگیرد که تم غالب چه باشد.
وی اظهار کرد: در این اثر اگر روی بخش واقعی و باثباتِ صحنه که دربار آتن و عشق بین مردم آتن است تأکید بیشتری شود، صحنههای جنگل و جادوی از ما بهتران فدا میشود و اگر تمرکز بیشتری روی بخش موجودات فرازمینی گذاشته شود، انگیزه وجود آنها بدون قوی کردن آتن و پایگاه قدرت شهری کم رنگ میشود. این درگیری اتفاقاتی خاص در شبی خاص است که حوادث را به گونهای که در نمایش میبینیم کنارهم میچیند.
کاظمی افزود: در خصوص طراحیهای این نمایش تشریح کرد: در طراحی نمایش برای اجرا در ایران با توجه به امکانات صحنه و نور که در اختیار داشته و داریم یا خواهیم داشت، تأکید روی جنبههای جادویی بدون کمک جلوههای بصری جواب نمیدهد، بنابراین توجه بیشتری روی جنبه تئاتر فیزیکال و صحنهپردازی دوگانه داشتهایم و با استفاده از دکور، آکسسوار و فضاسازی از بدن بازیگر مدد گرفتهایم.
وی تصریح کرد: ساختمان و سازه صحنه یادآور معماری قدیم یونان و معبدهای کهن است که قدرت و صلابت را تداعی میکند و در عین حال به کمک نورپردازی فضای جنگل را برای مخاطب تداعی میکند.
کارگردان نمایش «رویای شب تابستان» در اشاره به طراحی لباس بازیگران این اثر تصریح کرد: طراحی لباس وابسته به شرایط و امکانات سختافزاری و نرمافزاری سالن نیست ولی باید هارمونی اجرایی بخشهای دیگر نمایش را حفظ کند. طراحیها تلفیقی از مدرنیسم با نگاه به اشکال کلاسیک و توجه به کاربردی بودن آنها شکل گرفته است.
وی ادامه داد: طراحیهای گریم، لباس و صحنه به گونهای کنار هم گذاشته شده که ضمن حفظ عمق و ژرفای مفاهیم، شکل و اندام قابل قبولی را به نمایش بگذارد.
لازم به ذکر است، اجرای «رویای شب نیمه تابستان با بازی عرفان میدانلو، هومن رهنمون، حسام کلانتری، رسول حقشناس، راضیه دهپایینی، سمیه کیادربندسری، فاطمه خدابندهلو، رضا محمدیان، آرزو رستمیفر، آرزو حلاجی، رضا نجاری، محسن شیرازی، حسن همتی، عباس ابوالفضلی، الهام قرهخانبیکلو، فربد تجویدی، میثم سپاهمنصوری، امیرمحمد ملکی، محمد نسترن، نیلوفر کوشامهر، شقایق اصلانی، ریحانه فداییاردستانی، عطیه اسلامی، آتنا طالبیآذر، حدیثه سهرابی، امید کفایتی، بهادر میرناصری، امیرحسین شیخی، مرتضی کریمیان، بهرنگ رهنمون، علی پناهی، پارسا پازوکی، علیاصغر حقشناس از اوایل شهریورماه در سالن اصلی تئاترشهر آغاز شده است.
انتهای پیام/4031
انتهای پیام/