دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1397 - 19:05
وزیر علوم:

ساماندهی آموزش عالی از سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود/ نیاز دانشگاه‌ها به نتایج نظارت و ارزیابی

وزیر علوم، تحقیقات و فنّاوری گفت: ساماندهی آموزش عالی یک تکلیف قانونی است و اجرای آن از سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود.
کد خبر : 309418

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، منصور غلامی با بیان اینکه در گذشته، در مجموعه آموزش عالی گسترش نسبتاً وسیعی داشتیم، اظهار کرد: با توجه به حساسیت‌ها، نظارت و ارزیابی در همه برنامه‌های در حال اجرا در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در جهت ارتقای کیفیت بسیار مهم است.


وی افزود: علت سختی کار این است که استانداردهای آموزش عالی را در دوره گسترش کمی آموزش عالی نتوانستیم اعمال کنیم.


وزیر علوم گفت: مجموعه آموزش عالی کشور باید جایگاه خود را در سطح منطقه و جهان حفظ کند و در این خصوص و برای ارتقای استانداردهای موجود در دانشگاه‌ها به نتایج ارزیابی هیأت‌های نظارت و ارزیابی استانی احتیاج داریم و در ستاد وزارت، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها برگرفته از نتایج حاصل از گزارش‌های هیأت‌های نظارت استانی است.


غلامی گفت: در بحث ساماندهی باید توجه کرد تا کیفی‌سازی آموزش عالی به‌عنوان یکی از اصول مهم مورد توجه قرار گیرد و ارزیابی شاخص‌های آن موجب ارتقای کیفیت شود و در این راستا نتایج ارزیابی‌های هیأت‌‌های نظارت استانی برای مدیران و برنامه‌ریزان بسیار کارآمد است و به ارتقای کیفیت در آموزش عالی کمک می‌کند.


وی افزود: ما باید حضور مؤثر خود در حوزه آموزش عالی در سطح بین‌المللی را حفظ کنیم و پذیرش دانشجویان خارجی را به تعدادی که در قانون برنامه ششم مشخص شده است برسانیم، البته در کنار دانشجویان بورسیه، دانشجویان شهریه‌پرداز هم باید پذیرش شوند.


وزیر علوم در ادامه گفت: اگر دانشجویی دانشگاه‌های ایران را برای تحصیل انتخاب کند طبیعتاً امکانات و شاخص‌های ما با سایر کشورها مقایسه خواهد شد و ما حتی در روند کیفی‌سازی‌ها هم باید بیشتر دقت کنیم تا به‌عنوان یکی از کشورهای سرآمد و هدف در حوزه علم و فناوری در جهان و منطقه معرفی شویم.


وی با بیان اینکه استانداردهای آموزش عالی هرقدر بهتر تعریف شوند می‌توانند به تصمیم‌گیری‌های برنامه‌ریزان کشور کمک کنند، اظهار کرد: اگر مراکز آموزش عالی کشور از نتایج بررسی هیأت‌های نظارت و ارزیابی استانی در برنامه‌ریزی‌های درون دانشگاهی استفاده کنند، برنامه‌ها به‌صورت منظم و هماهنگ پیش می‌روند.


غلامی افزود: در شاخص‌های کیفی دانشگاه‌ها باید به جذب دانشجویان خارجی بیشتر پرداخته شود، البته در شاخص‌های پژوهشی و ثبت مقالات و اختراعات و رتبه‌بندی‌های جهانی وضعیت خوبی داریم ولی هیچ‌کدام از این شاخص‌ها جذابیتی برای پذیرش دانشجویان خارجی ایجاد نکرده است.


وزیر علوم گفت: قطعاً بعد از گذشت یک دوره و استفاده از نتایج عملکرد نظارت و ارزیابی هیأت‌های استانی، تلاش‌های این عزیزان در تصمیم‌گیری‌ها منجر به ساماندهی و نظارت کلان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌شود و به دست آمدن این وضعیت باتوجه به رشد کمی فراوان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کار دشواری است و در بحث ساماندهی به برون‌دادهای نظارتی نیز احتیاج داریم.


وزیر علوم با بیان اینکه ما تکالیف قانونی‌مان در قبال ساماندهی آموزش عالی کشور را با قاطعیت انجام می‌دهیم، گفت: در این ارتباط نظرات کارشناسی و زحمات هیأت‌های نظارت و ارزیابی استانی حتماً مدنظر خواهد بود.


وی افزود: انجام امور باید به‌گونه‌ای باشد تا نظرات کارشناسی هیأت‌های نظارت و ارزیابی به درون سیستم دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منتقل شوند تا آنها بتوانند در عملکردشان نظارت داشته باشند و بر نقاط قوت و ضعف خود اشراف داشته و در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود بکوشند.


وزیر علوم با تأکید بر توجه بیشتر به مؤسسات آموزش عالی کوچک و سعی در ارتقای کیفی آنها گفت: دکتر زکایی تأکید فراوانی بر عملکرد هیأت‌های نظارت و ارزیابی استانی دارند و از آنها حمایت‌های زیادی می‌کنند. مطمئن باشید که زحمات شما تأثیرگذار است و تأثیرات آن را به‌صورت مقطعی مشاهده می‌کنید. به‌طور مثال در تصمیم‌گیری‌های شورای گسترش آموزش عالی و یا در رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اطلاعات ارائه‌شده شما بسیار مؤثر است.


غلامی با بیان اینکه در نظارت و ارزیابی‌ها به درون حرکت کنید و همچنین نگاهی به آینده مراکز آموزش عالی نیز داشته باشید، گفت: نوآوری و تغییر در شاخص‌ها و چارچوب‌ها در امر نظارت و ارزیابی و تجدیدنظرها باید از اهداف اصلی هیأت‌های نظارت و ارزیابی استانی باشد.


وی افزود: نتایج نظارت و ارزیابی باید قادر باشد برنامه‌های کلان دانشگاه‌ها را نقد و بررسی کند تا دانشگاه‌ها با استفاده از نتایج ارزیابی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و در بازنگری برنامه‌هایشان از این نتایج استفاده کنند.


غلامی در خصوص بحث ساماندهی زیرنظام‌های آموزش عالی گفت: ممنوعیت پذیرش دانشجو در مؤسسات وابسته و دستگاه‌های اجرایی، منع پذیرش دانشجو در پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها، ساماندهی دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی، پیام نور و فنی و حرفه‌ای ازجمله این موارد بوده است.


وزیر علوم در پایان خطاب به اعضای هیأت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: شما در نظارت و ارزیابی‌ها مأمور به نتیجه نیستند، وظایفتان را به نحو احسن انجام دهید و مأیوس نشوید و ما در زمان لازم از نتیجه کار شما بهره می‌گیریم.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب